Kabupaten Simeulue: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
k bot menambah: vi:Simeulue
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot membuang: es:Simeulue; perubahan kosmetik
Baris 12:
'''Simeulue''' merupakan sebuah [[kabupaten]] di tengah [[Lautan Hindi]], lebih kurang 120 [[batu (ukuran)|batu]] dari pantai barat [[Aceh]]. Kabupaten Simeulue berpisah dengan Kabupaten [[Aceh Barat]] pada tahun [[2000]]. [[Ibu kota]] Kabupaten Simeulue ialah [[Sinabang]].
 
Penduduk Kabupaten Simeulue kelihatan seperti orang [[Nias]], dengan kulit kuning serta [[mata]] seperti [[Tionghoa|orang Cina]], dan mempunyai [[bahasa]] yang berbeza dengan tanah besar Aceh. Hampir seluruh penduduk kepulauan ini beragama [[Islam]]. Disebabkan kedudukan geografinya yang berasingan, huru hara pertikaian di tanah besar Aceh tidak pernah melimpah ke kawasan ini, bahkan tidak ada pergerakan GAM di kawasan kepulauan ini.
 
Kabupaten ini terkenal dengan hasil [[cengkih]]nya. Salah satu keistimewaan kabupaten Simeulue yang menjadi ciri khas adalah [[kerbau]] Simeulue. Walaupun kerbau ini kecil sahaja, rasa dagingnya lebih manis daripada kerbau di tanah besar dan oleh itu, telah dijual di luar pulau Simeulue dengan harga yang tinggi disebabkan mutunya.
Baris 27:
[[de:Simeuluë]]
[[en:Simeulue Regency]]
[[es:Simeulue]]
[[fa:سیمئولوئه]]
[[fr:Simeulue]]