Kota Lukut: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1:
[[imejFail:lukut_kota.jpg|right|thumb|Kota Lukut]]
 
'''Kota Lukut''' ialah sebuah [[Kotakubu|kota]] di [[Lukut]], [[Negeri Sembilan]] yang dibina oleh [[Raja Jumaat ibni Raja Jaafar]] pada 1847 ketika pemerintahan [[Sultan Selangor]] yang ketiga iaitu [[Sultan Muhammad Shah]] (1826-1857). Kota ini terletak di atas bukit yang dinamakan [[Bukit Gajah Mati]] atau disebut juga sebagai [["Bukit Raja]]", ketika itu dalam pemerintahan Selangor.<ref name=malaysianmuseums>Siti Zaharah Lehan. [http://www.malaysian-museums.org/article4.htm Museum and fort showcase the rich legacy of a former tin-mining district], 5 Jun 2008</ref>
 
[[Kota]] yang berbentuk empat segi bujur yang berukuran lebih kurang 200 meter panjang dan 170 meter lebar ini dikelilingi [[parit]] yang dipasang dengan [[ranjau]] yang mempunyai kedalaman di antara tiga hingga lima meter dalamnyadalam. danDari atas pelawatkota, boleh melihatdilihat pemandangan [[Sungai Lukut]], [[Selat Melaka]] dan kawasan sekitarnya.
 
Semasa [[Raja Bot bin Raja Jumaat]] memerintah, banyak tentangan dihadapi daripada musuh terutama daripada [[Raja Sulaiman]] ([[Sungai Raya]]) yang enggan tunduk kepadanya. Kota Lukut diperbesarkan dan diperkuatkan dengan kawalan 30 orang askar [[Arab]] bagi menghadapi sebarang serangan musuh.
 
Kegawatan [[politik]] dan kekacauan yang berlaku ketika itu akhirnya melemahkan kewangan Lukut dan sedikit demi sedikit menghakis kemasyhuran Lukut.
 
TerdapatKini terdapat sebuah muzium di sinikaki bukit berhampiran kota ini yang dinamakan [[Muzium Lukut]].
Lukut dibuka oleh [[Tengku Busu]] yang berketurunan raja dari [[Selangor]] yang memulakan aktiviti perlombongan [[bijih timah]]. Lukut akhirnya menjadi pusat perlombongan bijih timah yang penting. Sungai Lukut dan [[Sungai Ujong]] merupakan lombong bijih timah yang utama.
 
== Rujukan ==
Kota Lukut pernah melahirkan tokoh besar seperti [[Raja Busu]], [[Raja Jaafar]], [[Raja Jumaat]] dan [[Raja Bot]] yang merintis sejarah kegemilangan Lukut.
<references/>
 
[[Kategori:Binaan dan struktur di Negeri Sembilan]]
Terdapat sebuah muzium di sini yang dinamakan [[Muzium Lukut]].
[[Kategori:Kubu di Malaysia|Lukut]]
 
[[en:Kota Lukut]]