Lewi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kembangkan
Baris 1:
'''Levi''' (לוי; <small>[[bahasa Ibrani#Ibrani Israel Moden|Piawai]]</small> ''Levy''; <small>[[penyuaraan Tiberias|Tiberias]]</small> ''{{Unicode|Lēwî}}''; "bergabung", "bersambung") adalah, menurut [[Kitab Kejadian]], anak lelaki ketiga [[Nabi Yaakub a.s.|Nabi Yaakub]] dan [[Leah]], dan pengasas suku bangsa [[Bani Israel|suku kaum Israel]] ''Levite''.
Suku bangsa '''Lewi''' atau '''Levi''' adalah salah satu dari kedua belas suku kaum [[Bani Israel]] yakni dari keturunan [[Nabi Yaakub a.s.]], salah satu [[patriarkh]] bangsa Israel. Berbeza dengan suku-suku yang lain, suku bangsa Lewi tidak mendapat hak pembahagian tanah di [[Kanaan]](Menurut Islam, bangsa Israel keseluruhannya telah diharamkan untuk kembali semula ke tanah [[Palestin]]), ketika keturunan Yaakub itu bebas dari diperhambakan di [[Mesir]]. Hal ini disebabkan kerana suku bangsa itu menempati posisi khusus dalam agama Israel kuno, yakni sebagai keluarga imam dan penjaga serta pemelihara [[Kuil Suci]] di [[Jerusalem]].
 
Suku bangsakaum '''Lewi''' atau '''Levi''' adalah salah satu dari keduadua belas suku kaum [[Bani Israel]] yakni dari keturunan [[Nabi Yaakub a.s.]], salah satu [[patriarkh]] bangsa Israel. Berbeza dengan suku-suku yang lain, suku bangsa Lewi tidak mendapat hak pembahagian tanah di [[Kanaan]] (Menurutmenurut Islam, bangsa Israel keseluruhannya telah diharamkan untuk kembali semula ke tanah [[Palestin]]), ketika keturunan Yaakub itu bebas dari diperhambakan di [[Mesir]]. Hal ini disebabkan kerana suku bangsa itu menempati posisikedudukan khusus dalam agama Israel kuno, yakni sebagai keluarga imam dan penjaga serta pemelihara [[Kuil Suci]] di [[Jerusalem]].
 
Suku-suku Israel lainnya yang tinggal di Kanaan adalah:
Baris 17 ⟶ 19:
Kedua suku terakhir, Efraim dan Manasye, adalah keturunan [[Nabi Yusuf a.s.]], salah satu dari kedua belas putera Nabi Yaakub.
 
[[Kategori:Santo Perjanjian Lama]]
 
[[en:Levi]]