Wang ihsan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k Wang Ihsan dipindahkan ke Wang ihsan: nama am
Mhby87 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 12:
Walaupun minyak telah dikeluarkan dari luar pantai Kelantan sejak 2004 tetapi royalti tidak dibayar kepada kerajaan negeri Kelantan.Dasar federalisme tidak diamalkan berhubung negeri Kelantan dan Terengganu. Perbezaan parti memerintah di negeri dan persekutuan menjadi punca pembayaran minyak tidak dilangsaikan. <ref>[http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=23265:rampas-royalti-dulu-terengganu-kini-kelantan-pula&catid=1:utama&Itemid=50 ampas royalti: Dulu Terengganu kini Kelantan pula]</ref> Dasar federalisme ialah pembahagian kuasa antara kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri. Biasanya hasil tanah, kuasa bekalan air , sempadan, hasil hutan diuruskan oleh kerajaan negeri. Kerajaan persekutuan menguruskan dasar luar negeri, keselamatan, kesihatan , pendidikan dan lain-lain .
 
Laporan [[Petronas]] berhubung hasil pengeluaran petroleum di luar pesisir Kelantan mencetuskan isu baru. Ekoran itu, Dato [[Husam Musa]] dan lain-lain menuntut kerajaan persekutuan membayar royalti petroleum sejak ia ditemui pada 2004. Datuk Seri [[Najib Tun Razak]] selaku [[Perdana Menteri Malaysia]] mengakui kewajaran tuntutan itu tetapi akan dibayar dalam bentuk '''wang ihsan'''.
 
==Polemik wang ihsan==
Polemik tercetus di kalangan rakyat dan ahli parlimen [[Pakatan Rakyat]]. Dato [[Ibrahim Ali]] mencadangkan jalan tengah iaitu separuh dikendalikan oleh kerajaan persekutuan dan sebahagian lagi diagihkan oleh agensi kerajaan negeri.
 
Dato [[Salahuddin Ayub]] dan Dato Nazri Abdul Aziz sanggup berdebat secara terbuka tentang royalti minyak Kelantan ini. Mereka sanggup berdebat di Mazkas PAS di Greenwood, Gombak. Dalam [[Astro AlwaniAwani]] pada 18 November 2009, [[Tengku Razaleigh Hamzah]] menyatakan hasil minyak Kelantan patut dibayar dalam bentuk royalti sebagaimana terma perjanjian antara Petronas dengan kerajaan-kerajaan negeri .
 
==Rujukan==