Stesen Keretapi Kuala Lumpur: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Yosri (bincang | sumb.)
Baris 84:
In addition, the old island platform remains at its original height as it was when the station was built, significantly lower than the island platform extension and doorways of the commuter trains, an inconvinience to passengers entering and exiting Komuter trains. Accordingly, KTM Komuter trains typically stop at the new platforms, prompting passengers to leave the station via the newer, northern exit.
 
==Architecture Senibina ==
[[Image:Kuala Lumpur railway station (Rawang-Seremban & Sentul-Port Klang Line) (extension terminal), Kuala Lumpur.JPG|thumb|Tambahan stesyen semasa pengubahsuai 1986 memiliki bentuk lebih semasa. Tiang menonjol di depan adalah tambahan atap kanopi 2006.]]
 
Stesen keretapi Kuala Lumpur pada mulanya terdiri dripada satu terminal utama di bahagian hadapan banggunan dan tiga platform keretapi mengendali empat landasan di bahagian belakang .
 
Struktur utama yang mngandungi dewan utama, kaunter tiket, dan pejabat, terutamanya direka dalam stail "Raj", campuran Barat dan Mughal sama seperti seni bina kebangkitan Moorish atau Indo-Arab, yang menjadi popular seketika pada akhir abak ke-19 dan awal ke-20 di koloni [[India]], termasuk juga di Eropah dan [[British]]. Dikuasai oleh binaan ladam kuda dan gerbang Ogee, dan [[chhatri]] besar (enam asanya, dengan tambahan dua kemudiannya) pada sudut bangunan menemani variasi lebih kecil di hadapan, stesyen ini setanding dengan banguanbangunan Sultan Abdul Samad dan struktur yang dibina sekeliling [[Dataran Merdeka]] semasa tempoh ini. Sebagai tambahan kepada bangunan utama stesyen, tambahan bangunan tiga tingkat pada sayap kanan ditambah pada awal tempoh operasinya, mengunapakai reka bentuk semasa Bara dengan serambi sekeliling dan gerbang segmen dengan keluasan berbeza. Bahagian hadapan stesyen diplaster sepenuhnya, berbeza dengan bangunan stail sama yang memilih binaan bata terdedah, dn dicat dalam warna carahcerah (biasanya putih atau krim) sepanjang tempoh perkhidmatannya.
 
Pelantarnya ditutup dengan atap bekerangka keluli, yang pada awanya lebh pendek semasa awal tempoh stesyen beroperasi. Bumbungnya pada asalnya disepuh, dan dibuka sebahagiannya bagi membenarkan asap dari kereta api wap terbeasterbebas; atap kepingan berlekuk-lekuk digunakan sebagi pengganti semasa tempoh pengunaan stesyen berikutnya. Sisi pelantar tidak bersambung bangunan utama dan dikelilingi tembok yang dibina menurut stail yang sama dengan bangunan utama. Pelantar dan bangunan utama disambung sesama sendiri melalui dua laluan bawabawah tanah.
 
Rekabentuk tambahan pelantar semasa pengubahsuai stesyen pada tahun 1986 mengambi pendekatan lebih semasa, terdiri daripada tiang [[konkrit]] besar menyokong atap berkerawang dan pejabat tiket pada bongkah konkrit di hujung utara, tergantung dua tingkat di udara. Dinding putih dan gerbang yang bertindak sebagai hiasan kepada tambahan lebih menyerupai [[kompleks Dayabumi]] berbanding stesyen asal. Tambahan baru bersambung dengan Dayabumi melalui laluan pejalan tergantung.
 
== Pautan luar ==