Syarikat berhad: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 14:
Saham syarikat awam berhad boleh didagangkan kepada orang awam di dalam [[bursa saham]] — serupa dengan [[Perbadanan]] (Corp) di [[Amerika Syarikat]] dan [[Aktiengesellschaft]] (AG) di [[Jerman]].
 
Bagi pemegang saham syarikat berhad, jika syarikat itu [[Ketakmampuan bayar|tak mampu bayar]] (sama dengan [[kebankrupan]] di Amerika Syarikat), mereka diwajibkan membayar jumlah yang masih belum dijelaskan untuk saham mereka (biasanya sifar kerana kebanyakan saham dibayar sepenuhnya sewaktu diterbitkan). 'Bayar' di sini berkait dengan jumlah yang perlu dibayar kepada syarikat untuk saham sewaktu penerbitanbuat pertama kali diterbitkan dan harus tidak dikelirukan dengan jumlah yang pemegang saham membayar kepada orang lain untuk memindahkan pemilikan saham sesama mereka. Justera, seseorang pemegang saham dilindungi oleh liabiliti terhad.
 
A limited company can be registered in [[England and Wales]], [[Scotland]], [[Northern Ireland]] or [[Australia]]. The registration of companies in [[Great Britain]] ([[England]], [[Scotland]] and [[Wales]]) is done through [[Companies House]]. Registration of companies in [[Australia]] is done through the [[Australian Securities and Investments Commission]] (ASIC)<ref>http://www.asic.gov.au</ref>.