Patriark: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k Patriarkh dipindahkan ke Patriark: ikut KD
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1:
{{kemaskini}}
{{BM}}
Pada awal mulanya, seseorang '''patriarkhpatriark''' adalah dari kalangan lelaki yang bertindak sebagai kepala keluarga dalam sebuah keluarga besar. Sistem dimanadi mana keluarga dipimpin oleh seorang lelaki yang dianggap seniorkanan ini disebut Patriarkhi[[patriarki]]. Kata Patriarkhpatriark berasal dari [[Bahasabahasa YunaniGreek]], yakni gabungan dari kata πάτερ yang bererti bapa dan kata άρχων yang bererti pemimpin, pemerintah, atau Raja. Dalam ajaran Kristian, [[Abraham]], [[Ishak]] dan [[Yaakub]] dikenali sebagai tiga patriarkh bangsapatriark [[YahudiBani Israel]], dan masa dimanadi mana mereka hidup disebut sebagai ''Zaman Para PatriarkhPatriark''.
 
== DefinisiTakrifan ==
Istilah patriarkh terutamanya digunakan dalam jabatan [[Gereja]]. Dalam [[Gereja Katolik]], [[Gereja Ortodoks Timur]], [[Gereja Ortodoks Oriental]] dan [[Gereja Asyria Timur]], para [[uskup]] yang darjatnya paling tinggi disebut patriarkh. Dalam Gereja Katolik, darjat seorang Patriarkh lebih tinggi daripada uskup agung utama dan [[primat]], dan lebih rendah daripada [[kardinal]]. Pada tahun 1965, dalam motu proprio berjudul Ad Purpuratorum Patrum, [[Paus Paulus VI]] memutuskan bahawa patriarkh sui iuris yang diangkat menjadi kardinal, otomatik menjadi kardinal uskup yang darjatnya langsung di bawah enam kardinal uskup suburbicarian. Wilayah hukum Gereja dimana seorang patriarkh memerintah disebut patriarkhat. Biasanya sebuah patriarkhat meliputi satu atau lebih dari satu keuskupan agung atau metropolitan. Sepanjang sejarah, biasanya patriarkh bertindak sebagai etnarkh, yang mewakili masyarakat yang agamanya berbeza dari agama rasmi negara dimana masyarakat tersebut tinggal. Contohnya patriakhat untuk masyarakat [[Kristian]] dalam [[KekaisaranEmpayar OttomanUthmaniyyah]].
 
Dalam [[Mormonisme]], seorang patriarkh adalah seseorang yang telah ditahbiskan untuk memangku jabatan patriarkh dalam kerangka Imamat [[Melchizedek]]. Istilah ini dianggap sinonim dengan istilah penginjil. Salah satu tugas utama patriarkh adalah untuk memberikan berkat patriarkh, sebagaimana Yaakub memberkati keduabelas anaknya ([[Kejadian]] 48 – 49). Dalam cabang utama Mormonisme, seorang patriarkh memangku jabatannya seumur hidup.
 
== PatriarkhPatriark dalam Gereja yang Satu, Kudus, Katolik, dan Apostolik menurut urutan kehormatan ==
* Patriarkh Barat; pemimpin [[Gereja Katolik RomaRom]] (pada bulan Mac 2006 [[Paus Benediktus XVI]] telah menghapuskan gelaran ini dari ''Annuario Pontifico'').
* Patriarkh Konstantinopel; pemimpin [[Gereja Ortodoks Konstantinopel]] dan pemimpin rohani Gereja Ortodoks Timur.
* Patriarkh Iskandariah; pemimpin [[Gereja Ortodoks Iskandariah]], menyandang gelaran Patriarkh dan Paus Iskandariah dan seluruh Afrika.
Baris 15 ⟶ 14:
* Patriarkh Jerusalem, pemimpin [[Gereja Ortodoks Jerusalem]].
 
== PatriarkhPatriark lain dalam Gereja Ortodoks yang Kudus dan Katolik ==
* Patriarkh Moscow dan seluruh Rusia; pemimpin [[Gereja Ortodoks Rusia]].
* Patriarkh Katolikos seluruh Georgia; pemimpin [[Gereja Ortodoks Georgia]].
Baris 22 ⟶ 21:
* Patriarkh seluruh Bulgaria; pemimpin [[Gereja Ortodoks Bulgaria]].
 
== PatriarkhPatriark lain dalam Gereja Romawi yang Satu, Kudus, Katolik, dan Apostolik ==
 
'''Patriarkh dalam Ritus Latin (semuanya patriarkh tituler)'''
Baris 49 ⟶ 48:
Uskup Agung Utama Kiev, pemimpin [[Gereja Katolik-Yunani Ukraina|Gereja Katolik Ukraina]], disebut sebagai patriarkh dalam liturgi ritusya dan memiliki hak dan kewajiban sebagai seorang patriarkh yang sui iuris. Walaupun demikian, Uskup Agung Utama Kiev tidak pernah menyandang gelar patriarkh secara rasmi. Berkali-kali Uskup Agung Utama Kiev meminta kepada [[Takhta Suci]] agar Takhta Suci memberikan gelaran patriarkh kepadanya. Takhta Suci selalu menolak permintaan tersebut kerana khawatir pemberian gelaran itu akan merosakkan hubungan Gereja Katolik dengan Gereja Ortodoks Timur, khususnya dengan Gereja Ortodoks Rusia.
 
== PatriarkhPatriark dalam Gereja Ortodoks Oriental ==
* Patriarkh Iskandariah yang Koptik; pemimpin [[Gereja Ortodoks Koptik]].
* Patriarkh Antiokhia yang Siria; pemimpin [[Gereja Ortodoks Siria]].
Baris 63 ⟶ 62:
* Patriarkh Jerusalem yang Armenia.
 
== PatriarkhPatriark dalam Gereja Asiria Timur ==
* Patriarkh Katolikos Babilonia; pemimpin [[Gereja Asyria Timur]]. Di India, Gereja ini dikenali sebagai Gereja Syria Khaldea; sedangkan di barat – secara salah – Gereja ini dikenali sebagai Gereja [[Nestorian]].
* Patriarkh Katolikos Jerusalem; pemimpin [[Gereja Timur dan Negeri Seberang]].
 
== PatriarkhPatriark dalam Gereja Ortodoks Tua Rusia ==
* Patriarkh Moskwa dan seluruh Rusia; pemimpin [[Gereja Ortodoks Tua Rusia]]. Gereja ini lahir dari [[skisma]] dalam Gereja Ortodoks Rusia pada Abad XVII. Gelaran patriarkh digunakan oleh pemimpin Gereja ini sejak bulan Mac 2003.
 
Baris 73 ⟶ 72:
[[Kategori:Pemimpin agama Kristian]]
[[Kategori:Kristian Ortodoks]]
[[Kategori:Istilah dalam Gereja Roman Katolik Rom]]
[[Kategori:Gelaran keagamaan]]