Muggle: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
JAnDbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: fi, hu, th mengubah: es, fr, mk
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: fa:مشنگ (هری پاتر); perubahan kosmetik
Baris 1:
'''Muggle''' adalah panggilan ahli-ahli sihir kepada manusia yang tidak mempunyai sebarang pengetahuan atau kemahiran mengenai ilmu sihir dalam siri [[Harry Potter]]. Ahli-ahli sihir yang lahir dari keturunan asal keluarga yang memiliki kemahiran dan pengetahuan sihir amat taksub dengan identiti mereka dan memandang rendah atau memandang hina kepada manusia biasa atau kepada ahli-ahli shir yang berpengetahuan sihir tetapi dilahirkan separuh keturunan sihir atau keturunan yang memang asal-usulnya tidak mempunyai kemahiran dan pengetahuan tentang sihir. Mengikut legenda, [[Salazar Slytherin]] iaitu antara pengasas [[Hogwarts]] dan Rumah [[Rumah Hogwarts#Slytherin|Slytherin]] yang memulakan agenda tersebut dengan hanya memandang bahawa sihir hanya patut diajar kepada keturunan sihir sahaja. Ini disebabkan pada ketika itu, golongan ahli sihir telah ditindas dengan teruk oleh golongan Muggle ini.
 
== Asal dan penggunaan ==
[[J. K. Rowling]] mengatakan beliau mencipta perkataan "muggle" daripada perkataan "mug", iaitu dalam [[Bahasa Inggeris]] bagi seseorang yang senang diperbodohkan. Beliau menambahkan "-gle" untuk membuatkannya lebih memburukkan.
 
Baris 8:
[[Stephen King]] yang telah diilhamkan oleh hasil Rowling, mentafsiran muggle sebagai "orang dewasa yang tidak berimaginasi dan sering tidak selesa, yang tidak memahami kanak-kanak mahupun untuk mengendahkan mereka."
 
== Lihat Juga ==
* [[Lord Voldemort]]
 
Baris 25:
[[es:Muggle]]
[[eo:Muggle]]
[[fa:مشنگ (هری پاتر)]]
[[fr:Univers de Harry Potter#Moldus]]
[[gl:Muggle]]