Helang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TobeBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: vi:Đại bàng
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: ga:Iolar; perubahan kosmetik
Baris 19:
[[Malaysia]] merupakan salah satu daripada 12 negara yang telah diiktiraf sebagai [[kepelbagaian raya]] ("''mega diversity''") daripada segi bilangan dan kepelbagaian [[flora]] dan [[fauna]] dengan 15,000 [[spesies]] pokok berbunga yang diketahui, 286 spesies [[mamalia]], lebih daripada 1,500 [[vertebrat]] darat, lebih daripada 150,000 spesies [[invertebrat]], lebih daripada 1,000 spesies [[rama-rama]] dan 12,000 spesies [[kupu-kupu]], dan lebih daripada 4,000 spesies [[ikan laut]].
 
== Ciri-ciri ==
Helang ialah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Sebagai burung, helang membiak dengan cara bertelur [[telur]] yang mempunyai cangkerang keras di dalam sarang yang dibinanya. Ia menjaga anaknya sehingga mampu [[terbang]].
 
Helang merupakan haiwan pemangsa atau [[maging]] (karnivor). Makanan utamanya haiwan mamalia kecil seperti [[tikus]], [[tupai]] dan [[ayam]]. Terdapat sesetengah helang yang menangkap [[ikan]] sebagai makanan utama mereka. Paruh helang tidak bergigi tetapi mempunyai bengkok yang kuat untuk mengoyak daging mangsa. Burung in juga mempunyai sepasang kaki yang kuat dan [[kuku]] yang tajam bagi mencengkam mangsa serta daya penglihatan yang tajam untuk memburu mangsa dari jarak jauh.
 
Helang mempunyai [[sistem pernafasan]] yang berkesan dan mampu untuk membekalkan jumlah [[oksigen]] yang banyak yang diperlukan ketika terbang. [[Jantung]] burung helang terdiri daripada empat kamar seperti [[manusia]]. Kamar atas dikenali sebagai [[Jantung#Struktur|atrium]], sementara kamar bawah dikenali sebagai [[Jantung#Struktur|ventrikel]].
Baris 62:
[[fr:Aigle (oiseau)]]
[[fur:Acuile]]
[[ga:Iolar]]
[[gd:Iolair]]
[[gl:Aguia]]