Tariq ibn Ziyad: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MelancholieBot (bincang | sumb.)
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: la:Taric Abenciet; perubahan kosmetik
Baris 1:
'''Tariq ibn Ziyad''' ({{lang-ar|طارق بن زياد}}) merupakan seorang pemuda yang kaum [[Barbar]] yang berasal dari tanah Afrika. Tubuhnya tinggi lagi tegap. Meninggal dunia pada 720M. Di negara [[Sepanyol]] namanya menjadi lagenda sehingga beliau digelar 'Tariq el Tuerto' yang bermaksud Tariq Bermata Satu.
 
== Kehidupannya ==
Pada peringkat awal kerjayanya Tariq merupakan timbalan kepada ketua panglima [[Islam]] iaitu [[Musa ibn Nusair]] ketika tentera Islam membina benteng pertahanan di [[utara]] [[Afrika]]. Namanya menjadi terkenal selepas Musa menghantar beliau ke [[semenanjung Iberia]] yang mana tempat itu pada hari ini terletak di sempadan negara Sepanyol dan [[Portugal]].
 
Atas kejayaannya menewaskan tentera [[Visigoth]], beliau dilantik oleh khalifah sebagai gabenor di daerah [[Hispania]]. Selepas beberapa tahun mentadbir wilayah tersebut, Tariq dipanggil untuk pulang semula ke [[Damsyik]] atas arahan khalifah [[Al-Walid bin Abdul Malik]].
 
== Jasa dan Sumbangannya ==
Atas perintah [[Musa ibn Nusair]], Tariq berjaya menyebarkan Islam di negara Sepanyol seterusnya sebagai perintis pembukaan Islam di [[Eropah]].
 
Baris 37:
[[ka:ტარიქ იბნ ზიადი]]
[[ku:Tariq bin Ziyad]]
[[la:TaricusTaric ibn ZiyadAbenciet]]
[[lb:Tariq ibn Ziyad]]
[[nl:Tarik ibn Zijad]]