Muawiyah bin Abu Sufyan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: so:Mucaawiye bin Abii Sufyaan; perubahan kosmetik
Baris 7:
Muawiyah menjadi seorang [[Muslim]] sejak sebelum peristiwa pembukaan Kota [[Makkah]] tetapi menyorokkan status Islamnya daripada pengetahuan bapanya. [[Khalifah]] Muawiyah banyak diingati kerana khidmatnya di [[Syria]]. Dia juga terlibat dalam serangan ke atas tentera [[Empayar Byzantine|Byzantine]] di Syria.
 
== Gabenor Syria ==
Selepas kematian saudaranya Yazid pada tahun [[640]], Muawiyah dilantik menjadi Gabenor [[Syria]] oleh [[Saidina Umar Al-Khatab]] (khalifah kedua Islam). Menjelang tahun [[647]], Muawiyah telah membina sebuah angkatan tentera yang cukup kuat untuk menangkis serangan [[Byzantine]] malah cukup kuat untuk menyerang Byzantine. Mereka juga berjaya menawan [[Cyprus]] ([[649]]) dan [[Rhodes]] ([[654]]) sambil berjaya menumpaskan tentera laut Byzantine di [[Lycia]] ([[655]]). Semua ini terhenti selepas [[Saidina Ali Abi Talib]] menjadi khalifah.
 
== Pertikaian dengan Saidina Ali ==
Sebagai saudara [[Saidina Uthman Affan]], Muawiyah merasakan penyiasatan berhubung dengan kematian Saidina Uthman sengaja dilambatkan oleh Saidina Ali. [[Perang Jamal]] dan [[Perang Siffin]] terjadi yang akhirnya Saidina Ali mendapat kejayaan dalam kedua-dua pertempuran.
 
Baris 17:
Apabila Saidina Ali meninggal dunia akibat tikaman [[Ibn Muljam]] pada tahun [[661]], Muawiyah menguasai [[Syria]] dan [[Mesir]] di samping menguasai tentera teramai pada masa itu. Orang ramai di Madinah telah memilih Saidina Hasan sebagai [[khalifah]] pengganti Saidina Ali. Namun, untuk mengelakkan pertumpuhan darah orang-orang Muslim, [[Saidina Hassan bin Ali|Saidina Hassan]], anak Saidina Ali dengan isteri pertamanya, [[Fatimah Zahra]], telah mengiktiraf Muawiyah sebagai [[khalifah]] umat [[Islam]] dengan ikhlas.
 
== Pemerintahan ==
Selepas menjadi khalifah, Muawiyah mengembangkan empayar Islam dari [[Mesir]] di barat sehingga [[Iran]] di timur. Khalifah Muawiyah juga melantik ramai bekas pegawai-pegawai [[Empayar Byzantine|Byzantine]] (Rom Timur) sebagai pegawai di kawasan baru jajahan Islam. Hal ini menjadikannya popular dan terkenal di Syria.
 
Baris 58:
[[ru:Муавия I]]
[[simple:Muawiyah I]]
[[so:Mucaawiye bin Abii Sufyaan]]
[[fi:Mu`awiya]]
[[sv:Muawiya I]]