Pengimbas: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Idioma-bot (bincang | sumb.)
k bot menambah: gn:Escáner
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: fr:Scanner (informatique); perubahan kosmetik
Baris 1:
[[ImejFail:Tips.jpg|thumb|Sebuah pengimbas jenama Canon]]
 
'''Pengimbas imej''' (''image scanner'') merupakan [[perkakasan komputer|peranti]] yang menukarkan semua teks, lukisan, gambar, objek dan lain-lain ke bentuk [[imej digital|digital]]. Teknologi sistem pengimejan telah mencetuskan industri imej dokumen [[elektronik]] (''electronic document imaging'') dengan menggabungkan penggunaan pengimbas, [[kamera digital]] dan lain-lain.
 
== Teknologi imbasan ==
 
Pengimbas menggunakan dua jenis teknologi optik iaitu sama ada ''Charge-Coupled Device'' (CCD) atau ''Contact-Image Sensor'' (CIS). CCD adalah teknologi lama yang digunakan oleh pengimbas dan ia menyerupai teknologi mesin [[fotokopi]] manakala CIS adalah teknologi baru yang menggunakan penderia sebagai perantara tangkapan imej.
 
Namun begitu teknologi CIS tidak mampu menghasilkan gambar yang baik walaupun ia mampu menghasilkan pengimbas yang nipis dan ringan. Manakala teknologi CCD pula membolehkan gambar diimbas dengan baik dan cantik walaupun ia berat dan agak sensitif kepada gegaran. Dari segi harga pula CIS adalah mahal berbanding dengan CCD.
 
Kini pengimbas juga mengadakan sejenis ciri mudah dalam penggunaannya iaitu imbasan sesentuh (''one-touch scanning)''. Dengan ciri ini ia memberikan kemudahan sebuah mesin fotokopi kepada pengimbas dan pengguna hanya perlu meletakkan dokumen pada pengimbas kemudian tekan butang pada pengimbas, seterusnya pengimbas akan menghantar data kepada PC.
 
== Lihat juga ==
{{wiktionary|pengimbas}}
 
== Pautan luar ==
* {{ms}} [http://teknologi-maklumat.com/wiki/Pengimbas Ensiklokamus Teknologi Maklumat: Pengimbas secara ringkas]
 
Baris 42:
[[eu:Eskaner]]
[[fa:اسکنر]]
[[fr:NumériseurScanner de document(informatique)]]
[[gl:Escáner]]
[[ko:이미지 스캐너]]