Milenium: milenium pertama SM
Abad:
Dekad:
Tahun:


Peristiwa sunting

Mengikut tempat sunting

Yunani sunting

  • Semasa dalam perjalanan balik ke Macedon melalui Delphi (seorang paderi wanita Phythia menyanjungnya sebagai "tidak dapat dikalahkan"), Raja Alexander dari Macedon mara masuk ke Thrace untuk memiliki Danube sebagai sempadan utaranya untuk kemaharajaan Macedon. Selepas merempuh Genting Shipka dan menumpaskan tentera Triballi, beliau merentasi Danube untuk memencarkan puak Getae. Berpusing ke barat, beliau kemudian menewaskan dan menghancurkan sebuah gabungan tentera Illyria yang sedang menyerang Macedon.
  • Satu khabar angin yang mengatakan bahawa Alexander telah dibunuh oleh tentera Illyria menyebabkan Thebans dan Athens bertempur semula. Di Thebes, 6,000 orang askar dibunuh dan askar-askar yang masih hidup dijual sebagai abdi.
  • Selepas menaklukkan Thebes, Alexander mendesak penyerahan Chares dan Charidemus, komander-komander askar upahan, antara lain. Chares melarikan diri ke Troad, manakala Charidemus dibuang negeri dan melarikan diri ke Parsi.
  • Kekaguman Alexander terhadap Demades, pemidato dan diplomat Athens, menyebabkannya memperlakukan Athens dengan lembut, walau penglibatan Athens dalam pemberontakan. Sebuah perutusan khas Athens yang diketuai oleh Phocion, seorang penentang puak anti-Macedon, dapat memujuk Alexander supaya melepaskan desakannya bahawa pemimpin-pemimpin puak anti-Macedon, khususnya Demosthenes, dibuang negeri.
  • Aristotle kembali ke Athens dari Macedon dan membuka sebuah pusat pengajian peripatetik yang dipanggilnya Lyceum. Pusat pengajian ini mengandungi sebuah muzium sejarah semula jadi, sebuah taman zoologi, serta sebuah perpustakaan.

Republik Rom sunting

Kelahiran sunting

Kematian sunting