Milenium: milenium pertama SM
Abad:
Dekad:
Tahun:


Peristiwa sunting

Mengikut tempat sunting

Empayar Parsi sunting

  • Di Parsi, sebilangan satrap kepada Raja Artaxerxes II bersekutu dengan Athens, Sparta, serta Mesir, dan memulakan pemberontakan yang berlangsung sehingga 358 SM.

Yunani sunting

  • Athens menubuhkan kota Kos di pulau Kos yang terletak di Laut Aegea.
  • Epaminondas, ketua Thebes, kembali ke Peloponnesus buat kali ketiga, untuk memperoleh kesetiaan daripada negara-negara Achaea. Walaupun tiada tentera berani mencabar beliau dalam medan pertempuran, kerajaan-kerajaan demokrasi yang ditubuhkannya tidak kekal lama apabila orang-orang bangsawan pro-Sparta kembali ke kota masing-masing tidak lama kemudian. Mereka mengasaskan kerajaan-kerajaan oligarki, dan mengikat kota-kota mereka dengan Sparta dengan lebih rapat.
  • Thebes berdamai dengan Sparta dan kemudian mengalihkan perhatiannya kepada Athens yang cuba menghidupkan semula empayar kelautannya dan yang kini sedang masuk campur dalam pergaduhan-pergaduhan dinasti Macedon.
  • Thebes menawan kota Oropus.

Republik Rom sunting

  • Dua jawatan aedil kurul ("lebih tinggi") dicipta dalam hierarki Rom. Pada mula-mulanya, ahli-ahlinya terdiri daripada golongan ningrat, tetapi ahli-ahlinya pada tahun berikut adalah daripada golongan marhaen, dengan keahliannya kemudian bersilih ganti. Mereka dipilih oleh sebuah perhimpunan puak-puak yang dipengerusikan oleh seorang konsul.

Sicily sunting

  • Uji kaji Dion (abang atau adik ipar Dionysius I) dan Plato untuk mendidik Dionysius II, raja baru Syracuse, dalam menggunakan prinsip-prinsip falsafah Plato gagal, dan mereka dibuang negeri dari Syracuse.

Mengikut topik sunting

Seni sunting

Kelahiran sunting

Kematian sunting