Milenium: milenium pertama SM
Abad:
Dekad:
Tahun:


Peristiwa sunting

Mengikut tempat sunting

Yunani sunting

  • Demosthenes menawan dan mengubui pelabuhan Pylos di Peloponnesus, dan memberikan Athens sebuah pangkalan yang kukuh berhampiran dengan Sparta. Pada waktu yang sama, seangkatan tentera Sparta di bawah kuasa pemerintahan Brasidas mendarat di pulau Sphacteria yang berhampiran, tetapi ditangkis oleh tentera Athens. Searmada kapal Athens diarahkan oleh Demosthenes untuk menahan angkatan tentera laut Sparta di Teluk Navarino.
  • Cleon menyertai Demosthenes dalam serangan tentera Athens ke atas Sphacteria. Pertempuran Pylos itu memberikan kemenangan kepada Athens, dan menyebabkan penyerahan kalah oleh banyak daripada askar-askar Sparta. Pylos tetap di tangan Athens, dan dipergunakan sebagai pangkalan untuk serangan-serangan ke atas wilayah Sparta serta sebagai tempat perlindungan untuk hamba-hamba Sparta yang melarikan diri.
  • Selepas kegagalan perundingan-perundingan perdamaian antara Athens dan Sparta, sebilangan askar Sparta yang terdampar di pulau Sphacteria selepas Pertempuran Pylos diserang oleh angkatan tentera Athens di bawah Cleon dan Demosthenes. Pertempuran Sphacteria yang menyusul memberikan kemenangan kepada tentera Athens terhadap tentera Sparta. Sparta merayu meminta perdamaian tetapi Cleon, ketua Athens, memujuk Athens supaya menolak rayuan itu.

Empayar Parsi sunting

China sunting

Mengikut topik sunting

Seni bina sunting

Drama sunting

Kelahiran sunting

Kematian sunting