4chan ialah laman perkongsian gambar berbahasa Inggeris. Pengguna umumnya memposkan secara awanama. 4chan dibahagikan kepada pelbagai papan dengan kandungan dan garis panduan khusus mereka sendiri. Pendaftaran tidak diperlukan, dan juga tidak mungkin (kecuali kakitangan). 4chan ialah laman perkongsian gambar yang popular. 4chan telah banyak terlibat dalam pelbagai serangan Internet yang berkaitan dengan "aawanama" yang merupakan satu-satunya nama pengguna yang boleh digunakan pengguna, melainkan jika pengguna membayar sejumlah wang sebagai sumbangan untuk membantu membayar yuran yang diperlukan untuk mengekalkan 4chan.

4chan
Maklumat umum
URLhttps://www.4chan.org/
Eponim2chan Edit the value on Wikidata
JenisImageboard
Tersedia dalamInggeris
Ditubuhkan1546 SM Edit the value on Wikidata
Pengurusan dan pentadbiran
PemilikChristopher Poole
PenciptaChristopher Poole (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Kandungan dan sokongan
KeluaranPapan imej Edit the value on Wikidata
KomersialYa
PendaftaranTidak tersedia (Awanama)
Perangkaan
Kedudukan Alexanegative increase 739 (Mei 2015)
Pautan luar berkaitan
Blog rasmi
Pautan lainTwitter: 4chan Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Dilancarkan pada 1 Oktober 2003, papan ini awalnya digunakan untuk berkongsi gambar dan membincangkan manga dan anime, kerana laman web ini dimodelkan setelah laman perkongsian gambar Jepun, misalnya 2chan. Laman web ini dengan cepat menjadi popular dan diperluas, walaupun banyak kandungan 4chan masih mempunyai otaku, anime, dan pengaruh budaya Jepun yang lain.

Laman web ini telah dikaitkan dengan subbudaya internet dan aktivisme, terutamanya Projek Chanologi. Pengguna 4chan telah bertanggungjawab untuk membentuk atau mempopularkan meme Internet seperti lolcats, Rickrolling, "Chocolate Rain", Pedobear dan banyak lagi. Bahagian "Rawak" di laman web, juga dikenali sebagai "/b/", ialah forum pertama laman web ini, dan merupakan laman yang paling banyak menerima lalu lintas.[1][2] Seperti namanya, papan "Random" memiliki peraturan minima pada kandungan yang dipos. Gawker menyatakan bahawa "membaca /b/ dapat memerahkan otak Anda".[3]

4chan telah berperanan dalam cetak rompak Internet untuk tujuan jenayah, sehingga, misalnya, gambar Rick Astley muncul bukan halaman yang dicari; koordinasi serangan terhadap laman lain dan pengguna Internet; dan reaksi terhadap ancaman kekerasan yang telah diposkan di laman itu. The Guardian sekali meringkas bahawa komuniti 4chan adalah "gila, juvenil, bijak, tidak masuk akal dan membimbangkan"."[4]

Latar belakang sunting

 
Christopher Poole di Festival XOXO (2012)

4chan bermula pada 2003 di bilik tidur seorang pelajar 15 tahun dari New York City yang bernama Christopher Poole.

Pada 1 Januari 2015, moot (nama panggilan Poole di 4chan) mengundurkan diri dari jawatannya sebagai penyelia 4chan.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Bernstein, M. S., Monroy-Hernandez, A., Harry, D., Andre, P., Panovich, K., & Vargas, G. (2011). "4chan and /b/: An Analysis of Anonymity and Ephemerality in a Large Online Community" (PDF). MIT Computer Science and Artificial Intelligence Lboratory. Association for the Advancement of Artificial Intelligence. Dicapai pada February 27, 2014.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  2. ^ Bartlett, Jamie (October 1, 2013). "4chan: The Role of Anonymity in the Meme-Generating Cesspool of the Web". Wired.co.uk. Wired. Dicapai pada February 27, 2014.
  3. ^ Douglas, Nick (January 18, 2008). "What The Hell Are 4chan, ED, Something Awful, And "b"?". Gawker.com. Diarkibkan daripada yang asal pada July 24, 2008. Dicapai pada July 15, 2008.
  4. ^ Michaels, Sean (March 19, 2008). "Taking the Rick". The Guardian. London. Diarkibkan daripada yang asal pada July 27, 2008. Dicapai pada July 24, 2008.

Pautan luar sunting