Rencana ini adalah berkenaan dengan tahun 54. Bagi kegunaan lain, sila lihat 54 (nombor).


54 merupakan tahun biasa yang bermula pada hari Selasa dalam kalendar Gregory.

Milenium: milenium pertama
Abad:
Dekad:
Tahun:

Peristiwa sunting

Mengikut tempat sunting

Asia sunting

Empayar Rom sunting

  • 13 Oktober - Maharaja Claudius mangkat, kemungkinannya diracuni oleh Agrippina, isteri dan anak saudaranya, dan diwarisi oleh Nero.
  • Nero cuba mengharamkan sukan Gladiator.
  • Kastil Maiden di Dorset ditawan daripada puak Durotriges Celt oleh Vespasian.
  • Di bawah Nero, Rom mengilhakkan Aden untuk melindungi laluan lautannya di antara Alexandria dan Asia.
  • Dua angkatan senturion dihantar ke selatan Mesir untuk mencari-carikan sumber Sungai Nil, dan provinsi-provinsi baru yang mungkin. Mereka melaporkan bahawa walaupun terdapat banyak kota di gurun itu, kawasan itu kelihatan terlalu miskin dan tidak berbaloi untuk ditaklukkan.
  • Keganasan tercetus di Caesarea antara orang-orang Yahudi dengan orang-orang pagan, akibat ordinan tempatan yang membatasi hak awam orang-orang Yahudi. Para orang Yahudi yang dipersenjatai dengan belantan dan pedang bertemu di tempat pasar. Garison Rom yang terdiri daripada askar-askar Syria menyebelahi orang-orang pagan. Antonius Felix, gabenor Judea, memerintah askar-askarnya meluru dan keganasan yang berlarutan menyebabkan Felix meminta Nero untuk menimbang tara. Nero memihak kepada orang-orang pagan dan menurunkan status orang-orang Yahudi menjadi warganegara kelas kedua. Keputusan ini hanya menambahkan kemarahan orang-orang Yahudi.

Mengikut topik sunting

Agama sunting

Kelahiran sunting

Kematian sunting