ABBA

kumpulan muzik Sweden

ABBA adalah kumpulan muzik pop yang ditubuhkan di Stockholm, Sweden pada tahun 1972 oleh Agnetha Faltskog, Anni-Frid Lyngstad, Benny Andersson dan Björn Ulvaeus. Nama kumpulan tersebut adalah hasil dari akronim untuk setiap huruf nama pertama dan disusun dengan bentuk chiastik. Secara luas dikenali sebagai salah satu daripada grup musik paling hebat sepanjang masa. Mereka juga menjadi salah satu secara komersial paling bagus di dalam sejarah popular musik, mengambil tempat terbaik carta di seluruh dunia pada tahun 1974 sehingga 1983. Mencapai 48 hits single.

ABBA
Latar belakang
Juga dikenali sebagai
Björn & Benny, Agnetha & Anni-Frid
Berasal dariStockholm, Sweden
Genre
Tahun aktif
  • 1972–1982
  • 2016–kini
Syarikat rakaman
Pengkarya berkait
Laman sesawang
abbasite.com
Ahli

Pada tahun 1974, ABBA telah menjadikan Sweden memenangi Eurovision Song Contest buat kali pertama dengan lagu yang bernama "Waterloo", yang dijadikan pada tahun 2005, sebagai lagu paling hebat sempena ulang tahun ke-50 pertandingan tersebut. di waktu aktif ABBA, terdapat dua pasangan yang berkahwin, Fältskog dan Ulvaeus, dan Lyngstad dan Andersson. dengan peningkatan populariti aktif, waktu persendirian terganggu, yang menyebabkan kegagalan dalam perkahwinan mereka. Setelah ABBA berpisah pada tahun 1982, Andersson dan Ulvaeus meneruskan kejayaan mereka dengan menulis lagu kejayaan untuk pelbagai penonton, termasuklah pentas, musikal, dan filem. dimana pula Faltskog dan Lyngstad menerusi karier secara solo.

Setelah 10 tahun berpisah, satu kompilasi, ABBA Gold, telah dikeluarkan, menjadi jualan seluruh dunia yang berjaya. Pada tahun 1999, Lagu ABBA digunakan sebagai pentas musikal bertajuk "Mamma Mia!", sebuah musikal yang berjaya dilawatan seluruh dunia. Filem yang mempunyai nama yang sama, dikeluarkan pada tahun 2008, menjadi filem paling bercapaian tinggi di UK pada tahun itu. sebuah sekuel, "Mamma Mia, Here We Go Again", juga dikeluarkan pada tahun 2018, Pada tahun itu, kumpulan ABBA mengumumkan setelah 35 tahun tidak aktif akan bergabung semula dan merekod dua buah lagu baharu untuk Voyage, album studio mereka yang pertama sejak 40 tahun, dijadual pada tahun 2021. Sebuah konsert setempat untuk menyokong album Voyage dan mengenalkan ABBA menjadi Avatar Virtual, Dinamakan ABBAtars, akan mengambil tempat di London pada Mei 2022 sehingga October 2022.

ABBA menjadi artis musik paling hebat dalam jualan sepanjang zaman, yang jualannya dianggarkan 150 juta rekod dijual. dan grup tersebut dirank menjadi tempat ke-tiga artis di UK dengan jumlah 11.3 juta single dijual pada 3 November 2012. ABBA juga menjadi artis di negara bukan berbahasa inggeris mencapai pencapaian yang konsisten di carta negara berbahasa inggeris, termasuklah di US, UK, Ireland, Kanada, Australia, New Zealand dan Afrika Selatan. Mereka adalah grup yang paling berjaya di Sweden sepanjang zaman. dan juga grup berasal dari Eropah yang paling berjaya. ABBA mempunyai lapan album nombor satu di UK. Grup tersebut juga mencapai kejayaan di Amerika Latin dan merakamkan koleksi hit mereka dalam bahasa sepanyol. Grup tersebut juga termasuk dalam Rock and Roll Hall of Fame pada tahun 2010. Pada tahun 2015, lagu mereka "Dancing Queen" juga termasuk dalam Recording Academy's Grammy Hall of Fame.

Sejarah sunting

Latar belakang anggota tersendiri sunting

 
Andersson (dikanan kedua) Bersama Hep Stars
 
Ulvaeus (Didepan) Bersama Hootenanny Singers

Kesemua anggota kumpulan ini mempunyai sejarah mereka yang tersendiri dan menarik:

  • Anni-Frid Lyngstad merupakan seorang penyanyi yang menyertai acara Melodifestivalen - sebuah acara peringkat kebangsaan yang diadakan di Sweden untuk mewakili negara tersebut ke Pertandingan Lagu Eurovision[2] - tahun 1969. Di sini, Benny Andersson memasukkan lagunya "Hej, Clown" yang mendapat tempat kedua dalam acara tersebut,[4] sini jugalah Benny dan Anni-Frid mula berkenalan. Mereka berdua ini berkahwin sebulan kemudian.
  • Agnetha Fältskog dalam sebuah kugiran tarian di Jönköping sebelum membuat rakaman studio di Stockholm dengan bantuan ketua kugiran tersebut, Bernt Enghardt, dan Karl Gerhard Lundkvist. Albumnya yang menampilkan dua lagu hasil rakaman menjadi sangat laris di Sweden dengan sebanyak 80,000 salinan dijual dan namanya menjadi kegemaran orang ramai. Agnetha turut menerbitkan empat LP solo antara tahun-tahun 1968 dan 1971 serta banyak lagu single yang menggunguli carta tempatan.

Persembahan langsung dan pelibatan dalam Festfolket sunting

Percubaan menggabungkan bakat mereka berlaku pada April 1970 apabila kedua-dua pasangan pergi bercuti bersama-sama ke pulau Cyprus. Apa yang bermula sebagai nyanyian untuk keseronokan di pantai berakhir sebagai persembahan secara langsung yang dibuat sendiri di hadapan askar Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang ditempatkan di pulau itu. Andersson dan Ulvaeus pada masa ini sedang merakam album pertama mereka bersama-sama, Lycka, yang akan dikeluarkan pada September 1970. Fältskog dan Lyngstad menambah vokal sokongan pada beberapa lagu pada bulan Jun, dan idea mereka bekerjasama menyaksikan mereka melancarkan acara "Festfolket" ("Parti Orang Ramai") pada 1 November 1970 di Gothenburg.

Pertunjukan kabaret itu menarik ulasan negatif secara umumnya, kecuali persembahan hit Andersson dan Ulvaeus "Hej, gamle man" ("Hello, Old Man")–rakaman Björn dan Benny pertama yang menampilkan keempat-empatnya. Mereka juga mempersembahkan nombor solo dari album masing-masing, tetapi sambutan hangat meyakinkan mereka berempat untuk menangguhkan rancangan untuk bekerja bersama buat masa ini, dan masing-masing tidak lama lagi menumpukan pada projek individu semula.

Rakaman pertama "Hej, gamle man" sunting

"Hej, gamle man", lagu tentang seorang askar Tentera Penyelamat yang lama, menjadi hit pertama kuartet itu. Rekod itu dikreditkan kepada Björn & Benny dan mencapai nombor lima pada carta jualan dan nombor satu di Svensktoppen, kekal pada carta kedua (yang bukan carta yang dikaitkan dengan jualan atau tayangan) selama 15 minggu.

Pada tahun 1971, empat artis itu mula bekerja bersama lebih banyak, menambah vokal pada rakaman yang lain. Fältskog, Andersson dan Ulvaeus melawat bersama pada bulan Mei, manakala Lyngstad melawat sendiri. Sesi rakaman yang kerap membawa mereka berempat lebih rapat semasa musim panas.

1970-1973: Pembentukan sunting

Selepas keluaran Lycka pada tahun 1970, dua lagi single yang dikreditkan kepada "Björn & Benny" telah dikeluarkan di Sweden, "Det kan ingen doktor hjälpa" ("Tiada Doktor Boleh Membantu dengan Itu") dan "Tänk om jorden vore ung" ("Bayangkan If Earth Was Young"), dengan vokal yang lebih menonjol oleh Fältskog dan Lyngstad–dan kejayaan carta sederhana.

Fältskog dan Ulvaeus, kini berkahwin, mula membuat persembahan bersama-sama dengan Andersson secara tetap di folkparks Sweden pada pertengahan tahun 1971.

Stig Anderson, pengasas dan pemilik Polar Music, berazam untuk menembusi pasaran antarabangsa arus perdana dengan muzik oleh Andersson dan Ulvaeus. "Suatu hari nanti pasangan anda akan menulis lagu yang menjadi hit di seluruh dunia," dia meramalkan. Stig Anderson menggalakkan Ulvaeus dan Andersson menulis lagu untuk Melodifestivalen, dan selepas dua penyertaan ditolak pada tahun 1971, Andersson dan Ulvaeus menghantar lagu baharu mereka "Säg det med en sång" ("Say It with a Song") untuk peraduan 1972, memilih pendatang baru Lena Anderson untuk membuat persembahan. Lagu itu berada di tempat ketiga, menggalakkan Stig Anderson, dan menjadi hit di Sweden.

 
Logo pertama untuk kumpulan mereka

Tanda-tanda pertama kejayaan asing datang secara mengejutkan, kerana single Andersson dan Ulvaeus "She's My Kind of Girl" telah dikeluarkan melalui Epic Records di Jepun pada Mac 1972, memberikan duo itu Top 10 hit. Dua lagi single telah dikeluarkan di Jepun, "En Carousel" ("En Karusell" di Scandinavia, versi awal "Merry-Go-Round") dan "Love Has Its Ways" (lagu yang mereka tulis bersama Kōichi Morita).

Hits pertama sebagai Bjorn & Benny, Agnetha & Anni-Frid/Frida sunting

Ulvaeus dan Andersson bertahan dengan penulisan lagu mereka dan bereksperimen dengan bunyi dan susunan vokal baharu. "People Need Love" telah dikeluarkan pada Jun 1972, menampilkan vokal tetamu oleh wanita, yang kini diberi keutamaan yang lebih besar. Stig Anderson mengeluarkannya sebagai single, dikreditkan kepada Björn & Benny, Agnetha & Anni-Frid. Lagu itu memuncak pada nombor 17 dalam carta single dan album gabungan Sweden, cukup untuk meyakinkan mereka bahawa mereka sedang melakukan sesuatu. Single itu juga menjadi rekod pertama yang dicatatkan untuk kuartet di Amerika Syarikat, di mana ia memuncak pada nombor 114 pada carta single Cashbox dan nombor 117 pada carta perseorangan Dunia Rekod. Dilabel sebagai Björn & Benny (dengan Svenska Flicka- bermaksud Gadis Sweden), ia dikeluarkan di sana melalui Playboy Records. Perkaitan dengan Playboy ini menyebabkan banyak kekeliruan, ramai yang menganggapnya sebagai lucah lembut, termasuk syarikat rakaman di AS dan UK, menurut Ulvaeus, kerana ia adalah perkara biasa di Sweden pada masa itu. Menurut Stig Anderson, "People Need Love" mungkin menjadi hit Amerika yang lebih besar, tetapi label kecil seperti Playboy Records tidak mempunyai sumber pengedaran untuk memenuhi permintaan single daripada peruncit dan pengaturcara radio.

 
ABBA (dikenali sebagai Björn & Benny Agnetha & Anni-Frid/Frida) di Popzien, 1973

"Ring Ring" sunting

Pada tahun 1973, kumpulan itu dan pengurus mereka Stig Anderson memutuskan untuk mencuba sekali lagi di Melodifestivalen, kali ini dengan lagu "Ring Ring". Sesi studio dikendalikan oleh Michael B. Tretow, yang bereksperimen dengan teknik pengeluaran "dinding bunyi" yang menjadi bunyi baharu yang tersendiri selepas itu dikaitkan dengan ABBA. Stig Anderson menyusun terjemahan bahasa Inggeris bagi lirik oleh Neil Sedaka dan Phil Cody dan mereka fikir ini akan berjaya. Bagaimanapun, pada 10 Februari 1973, lagu itu mendapat tempat ketiga dalam Melodifestivalen; oleh itu ia tidak pernah mencapai Peraduan Lagu Eurovision itu sendiri. Namun begitu, kumpulan itu mengeluarkan album studio sulung mereka, juga dipanggil Ring Ring. Album ini berjaya dan single "Ring Ring" mendapat sambutan hangat di banyak bahagian Eropah dan juga di Afrika Selatan. Walau bagaimanapun, Stig Anderson merasakan bahawa kejayaan sebenar hanya boleh datang dengan kejayaan UK atau AS.

Apabila Agnetha Fältskog melahirkan anak perempuannya Linda pada tahun 1973, dia digantikan untuk tempoh yang singkat oleh Inger Brundin dalam perjalanan ke Jerman Barat.

Nama Rasmi sunting

 
Frida Lyngstad dan Benny Andersson 1976

Pada tahun 1973, Stig Anderson, yang bosan dengan nama-nama yang sukar digunakan, mula merujuk kumpulan itu secara peribadi dan secara terbuka sebagai ABBA (palindrom). Pada mulanya, ini adalah permainan kata-kata, kerana Abba juga merupakan nama syarikat pengetinan ikan yang terkenal di Sweden, dan itu sendiri adalah singkatan. Walau bagaimanapun, kerana pengetin ikan tidak diketahui di luar Sweden, Anderson mula percaya nama itu akan berfungsi di pasaran antarabangsa. Pertandingan untuk mencari nama yang sesuai untuk kumpulan itu telah diadakan di akhbar Gothenburg dan secara rasmi diumumkan pada musim panas bahawa kumpulan itu akan dikenali sebagai "ABBA". Kumpulan itu berunding dengan pengetin untuk hak atas nama itu. Fred Bronson melaporkan untuk Billboard bahawa Fältskog memberitahunya dalam temu bual 1988 bahawa "[ABBA] terpaksa meminta kebenaran dan kilang berkata, 'O.K., selagi anda tidak membuat kami berasa malu untuk apa yang anda lakukan'". "ABBA" ialah akronim yang terbentuk daripada huruf pertama nama pertama setiap ahli kumpulan: Agnetha, Björn, Benny, Anni-Frid. Contoh "ABBA" yang paling awal diketahui ditulis di atas kertas adalah pada helaian sesi rakaman dari Studio Metronome di Stockholm bertarikh 16 Oktober 1973. Ini pertama kali ditulis sebagai "Björn, Benny, Agnetha & Frida", tetapi kemudiannya dicoret dengan "ABBA" ditulis dalam huruf besar di atas.

 
Logo ambigram yang terkenal untuk ABBA ini telah direka oleh Rune Söderqvist pada tahun 1976

Logo Rasmi sunting

Logo rasmi mereka, berbeza dengan 'B' ke belakang, telah direka oleh Rune Söderqvist, yang mereka bentuk kebanyakan lengan rekod ABBA. Ambigram pertama kali muncul pada album kompilasi Perancis, Golden Double Album, dikeluarkan pada Mei 1976 oleh Disques Vogue, dan seterusnya akan digunakan untuk semua keluaran rasmi

Idea untuk logo rasmi itu dibuat oleh jurugambar Jerman Wolfgang "Bubi" Heilemann [de] pada pemotretan jumpsuit baldu untuk majalah remaja Bravo. Dalam gambar itu, ahli ABBA memegang huruf awal gergasi nama mereka. Selepas gambar dibuat, Heilemann mendapati bahawa Benny Andersson membalikkan hurufnya "B"; ini mendorong perbincangan tentang "B" yang dicerminkan dan ahli ABBA bersetuju dengan surat yang dicerminkan. Dari tahun 1976 dan seterusnya, "B" pertama dalam versi logo nama ialah "imej cermin" yang diterbalikkan pada bahan promosi kumpulan itu, sekali gus menjadi tanda dagangan berdaftar kumpulan itu.

Berikutan pemerolehan katalog kumpulan mereka, PolyGram mula menggunakan variasi logo ABBA, menggunakan fon yang berbeza. Pada tahun 1992, Polygram menambahkan lambang mahkota padanya untuk keluaran pertama kompilasi ABBA Gold: Greatest Hits. Selepas Universal Music membeli PolyGram (dan, oleh itu, label ABBA Polar Music International), kawalan katalog kumpulan itu kembali ke Stockholm. Sejak itu, logo asal telah dipulihkan pada semua produk rasmi.

1974-1976: Penglibatan dalam Eurovision sunting

Pertandingan Lagu Eurovision 1974 sunting

 
ABBA tahun 1974

Stig lama kelamaan mula menamakan kumpulan diuruskannya dengan nama ABBA merujuk kepada nama-nama pertama semua anggota kumpulan ini: Agnetha, Björn, Benny dan Anni-Frid.[5] Meskipun nama ini akhirnya dirasmikan dalam sebuah akhbar di Gothenburg, ia turut bertindih dengan nama sebuah pegilang tin ikan terkenal di negara tersebut (kini dipanggil Abba Seafood); pihak kumpulan ini meminta izin menggunakan nama ini untuk tujuan pertandingan,[6] syairkat tersebut membenarkannya selagi ia tidak memburukkan reputasi syarikat tersebut.[7]

Kumpulan ini menyertai acara Melodifestivalen 1973 dengan lagu "Ring Ring" namun gagal layak mewakili Sweden pada tahun tersebut. Stig Anderson segera merancangkan kemasukan ABBA menyertai acara tahun kemudian; mereka diundang memasukkan beberapa lagu untuk acara tersebut - mereka memilih lagu glam rock "Waterloo" yang segera memenangi acara peringkat kebangsaan. Lagu tersebut (pada asalnya dalam bahasa Sweden) dipersembahkan semula dalam Pertandingan Lagu Eurovision yang berlangsung di Brighton, England kali ini dalam bahasa Inggeris. ABBA memenangi acara ini dan membuat konsert jelajah akhbar sehingga lagu tersebut mengungguli carta-carta lagu terhebat serata Eropah termasuk di UK dan Jerman Barat. Bahkan, lagu tersebut turut mendapat tumpuan di Amerika Syarikat menduduki tempat ke-6 di carta Billboard Hot 100; berita ini mendorong mereka muncul dalam sebuah rakaman bicarawara The Mike Douglas Show di sana

Susulan single ABBA yang terkini, "Honey, Honey", yang mengambil tempat ke-27 di US Billboard Hot 100, dan mendapat tempat ke-20 di beberapa negara, dan menjadi hits di Jerman Barat. walaupun mendapat tempat ke-30 di Australia dan di US. Di UK, Label Rekod British ABBA, Epic, berpendapat untuk mengeluarkan kembali "Ring, Ring" yang diremix selain daripada "Honey, Honey", dan sebuah versi cover dari Sweet Dreams yang mengambil tempat ke-10. Kedua-dua rekod didebut di carta UK seminggu antara satu sama lain. "Ring, Ring" gagal mendapat tempat ke-30 UK, mendapat kenaikan populariti bahawa kumpulan itu secara mudahnya menjadi hits terulung.

Selepas Eurovision sunting

Pada November 1974, ABBA menjelajah sebagai lawatan Eropah buat kali pertama, dimulai di Denmark, Jerman Barat dan Austria. Ianya tiadalah mengagumkan dengan kumpulan itu harapkan, kerana tempat-tempat tiada yang habis dijual. Kerana permintaan yang kurang, mereka terpaksa membatalkan beberapa rancangan termasuklah di Switzerland. Kali kedua pula, mengambil mereka ke Scandinavia pada Januari 1975, ianya lain. Mereka bermain dan sehinggakan penuh dan mendapat penghargaan yang mereka dapat rancang. Performansi secara langsung juga dilakukan sehingga pertengahan 1975 dimana ABBA menjelajah ke 14 lapangan janji temu di Sweden dan Finland. Mereka punya rancangan Stockholm di Taman Tema Grona Lund mengambil penonton sebanyak 19,200, Bjorn Ulvaeus selepas itu mengatakan "jika kita melihat single-single yang kami keluarkan selepas Waterloo, Kami cuba menjadi seperti The Sweets, satu semi-glam kumpulan rock, ianya ialah perkara yang memalukan kerana kami adalah kumpulan pop."

Pada akhir tahun 1974, "So Long" dikeluarkan sebagai single di UK tetapi tidak dapat dimainkan di Radio 1 dan tidak mendapat nombor dimana-mana carta UK; negara yang hanya mendapat kemeriahan adalah di Austria, Sweden dan Jerman, yang mendapat tempat ke-10 di pertama kedua dan nombor 21 kemudian, Pada pertengahan tahun 1975, ABBA mengeluarkan lagu "I Do, I Do, I Do, I Do, I Do", dan lagi sekali mendapat sedikit dilagukan di Radio 1, tetapi dapat merangkumi tempat ke 38 di carta UK, yang mengambil tempat ke-5 di sebahagian negara utara dan negara barat Eropah, dan mendapat nombor pertama di Afrika Selatan, di tahun itu juga, mereka mengeluarkan sebuah album ketiga mereka bernama "ABBA" dan single "SOS" serta membawa kembali di carta-carta UK, dimana single mereka mencapai tempat ke-6 dan album tersebut mendapat tempat ke-13. "SOS" juga menjadi single kedua tempat pertama di Jerman, dan single ketiga tempat pertama di Australia dan kali pertama di Perancis. juga mendapat tempat ke-2 di negara-negara Eropah, termasuklah Itali. Kejayaan mereka ditetapkan dengan sebuah single bernama "Mamma Mia" mencapai tempat pertama di UK, Jerman, dan Australia dan tempat ke-2 di beberapa barat dan utara Eropah. Di US, kedua-dua single iaitu "I Do, I Do, I Do, I Do, I Do" dan "SOS" menjejak tempat ke-15 di carta Billboard Hot 100, dan kemudian memenangi pencapaian BMI dan juga antara lagu yang paling dilagukan di radio-radio Amerika tahun 1975, "Mamma Mia" pula mencapai tempat ke-32. Di Kanada, ketiga-tiga lagu tersebut mencapat tempat ke-12, 9, dan 18.

Pencapaian di US diambil masa dengan terhad berkenaan single yang bakal dikeluarkan, pada awal 1976, grup tersebut telah ada empat tempat ke-30 single di carta US, namun pasaran album semakin sukar untuk dileluasakan. dengan album "ABBA" menghasilkan tiga hits Amerika, hanya mencapat tempat ke-165 di Cashbox carta album dan nombor ke-174 di Billboard Carta Album 200. Pelbagai pendapat disuarakan, oleh Creem secara terang, US ABBA diperkatakan sebagai "kempen promosi yang agak sukar". Walaubagaimana dibicarakan, grup tersebut menerimanya secara tenang dan menghargai reviu oleh press Amerika. Cashbox mengatakan "ianya mempunyai peluang yang banyak jika dapat dipromosikan dengan artistik yang boleh dituruni, ianya hampir menjadi sebuah pasaran, kreativiti dan penyampaian yang hampir memalukan atas usaha yang telah dilakukan untuk dikritik". Dimana Creem menyatakan "SOS menjadi LP yang mempunyai tuni yang menarik."

Di Australia, penyampaian musik video "I Do, I Do, I Do, I Do, I Do" dan "Mamma Mia" juga dirakam di rancangan tv pop "Countdown" (yang dimulakan pada November 1974) melihat populariti yang mendadak, Countdown menjadi kunci kepada populariti disebabkan musik video. Ini menyebabkan pelbagai tarikan untuk ABBA di Australia, yang disebabkan "I Do, I Do, I Do, I Do, I Do" mengekal tempat pertama selama tiga minggu, dan "SOS" mengekal seminggu, dan diikut "Mamma Mia" mengekal selama 10 minggu, dan album tersebut mengekal di tempat pertama berbulan-bulan. tiga lagu tersebut juga menjadi kejayaan di New Zealand yang kedua pertama mendapat tempat teratas carta dan ketiga tempat ke-dua.

Tahun 1976-an ke 1981-an: Kemasyhuran sunting

Greatest Hits dan Arrival sunting

Pada Mac 1976, ABBA telah mengeluarkan album kompilasi "Greatest Hits". Album tersebut menjadi album nombor satu UK dan juga tempat ke-50 bagi carta album US buat kali pertama, dan menjual melebihi sejuta cetakan disana. di album tersebut mempunyai single terbaharu, "Fernando". Mendapat nombor satu sekurang-kurangnya 13 negara di dunia termasuklah di UK, Jerman, Perancis, Australia, Afrika Selatan, Mexico, dan juga tempat kelima di pasaran tertentu. termasuklah di tempat ke-empat. menjadi hits di Kanada yang menjadi hits terbesar; yang menjual sebanyak 10 juta cetakan seluruh dunia. Di Australia, "Fernando" merangkumi tempat tertinggi dan memecah rekod sebanyak 14 minggu dan berada di carta tersebut untuk 40 minggu dan menjadi carta tertinggi paling lama selama 40 tahun sehingga lagu "Shape of You" Dari Ed Sheeran pada Mei 2017. Ianya masih menjadi salah satu singles yang terbaik di Australia. Juga pada tahun 1976, ABBA menerima penghargaan antarabangsa kali pertama, dengan "Fernando" di pilih menjadi "Best Studio Recording of 1975" (rakaman studio paling bagus 1975). Di US, "Fernando" mengatasi tempat ke-10 di Cashbox Top 100 Singles dan tempat ke-13 di Billboard Hot 100. Ianya mendapat tempat teratas carta Billboard Adult Contemporary, menjadikan singles ABBA yang mencapai tempat pertama dimana-mana carta. Pada masa yang sama, satu kompilasi The Very Best ABBA dikeluarkan di Jerman, menjadikan album pertama dimana album "Greatest Hits" mengikut beberapa bulan ke nombor kedua di Jerman, disebabkan kemalaran The Very Best ABBA album.

 
Agnetha Faltskog di konsert pembukaan di Lawatan ABBA di Eropah dan Australia di Oslo, Norway, 28 Januari 1977

Lawatan Eropah dan Australia sunting

Pada Januari 1977, ABBA menjelajah lawatan utama pertama mereka. Status ABBA bertukar secara tidak langsung kepada penyanyi bertaraf tinggi. Mereka buka lawatan dijangka di Oslo, Norway, pada 28 Januari, dan dipasang secara mewah menghasilkan penglihatan yang termasuk dalam beberapa babak dalam sebuah mini-operetta ditulis oleh mereka iaitu "The Girl with the Golden Hair" (Perempuan berambut emas). Lawatan tersebut mendapat perhatian media di Eropah dan Australia. Mereka menyambung lawatan mereka ke Eropah Barat, mengunjungi Gothenburg, Copenhagen, Berlin, Cologne, Amsterdam, Antwerp, Essen, Hanover, dan Hamburg dan berakhir dengan rancangan di UK di Manchester, Birmingham, Glasgow dan dua buah jualan habis konsert di London's Royal Albert Hall. Tiket untuk kedua-dua rancangan hanya ada dalam permohonan surat dan didedahkan di box-office menerima 3.5 juta permohonan untuk tiket, cukup untuk memenuhkan kawasan itu sebanyak 580 kali. Bersama sebuah komplimen (ABBA sangatlah berjaya dalam mengeluarkan rekod mereka, ditulis Creem). Terdapat juga kritikan bahawa "mereka beraksi secara tidak setuju... tetapi dengan personaliti yang kosong terdapat dalam jumlah 16 orang dalam pentas" (Melody Maker). Salah satu konsert Royal Albert Hall difilem sebagai sebuah rujukan untuk pengfileman lawatan Australia dimana menjadi "ABBA: The Movie", tetapi tidak dikenal pasti berapa banyak konsert ini difilemkan.

Selepas lawatan di Eropah, pada Mac 1977, ABBA bermain 11 hari di Australia sebelum ramai orang seramai 160,000. Konsert pembukaan di Sydney di Sydney Showground pada 3 Mac kepada penonton berjumlah 20,000 berkumpul dibawah hujan dengan Lyngstad tergelincir di pentas yang basah semasa konsert. Namun, keempat-empat ahli berkata konsert yang paling diingati sepanjang pekerjaan mereka. Selepas mereka menghadiri ke Melbourne, risepsi sivik dianjurkan di Melbourne Town Hall dan ABBA muncul di balkoni dan berkenalan seramai 6,000 orang. Di Melbourne, kumpulan tersebut menganjurkan tiga konsert di Sidney Myer Music Bowl dengan 14,500 setiap konsert termasuklah Perdana Menderi Australia Malcolm Fraser dan keluarganya. Di konsert Melbourne pertama mereka, terdapat tambahan 16,000 orang berkumpul diluar di pagar luar untuk mendengar konsert mereka. Di Adelaide, kumpulan tersebut beraksi di konsert di Football Park di depan 20,000 orang, dan tambahan 10,000 orang mendengar diluar. Dalam satu daripada lima konsert di Perth, dimana terdapat sebuah kejutan bom dan menyebabkan semua keluar secara segera dari Entertainment Centre. Jelajah terdapat histeria besaran dan perhatian media ("ABBA mencampur-baurkan box-office dalam lawatan kucar-kacir... dan pihak media terdapat saingan kuartet yang akan membuat liputan jelajah Diraja Australia yang akan datang", ditulis oleh Variety), dan ditangkap dalam filem "ABBA: The Movie" diarah Lasse Hallström.

Lawatan Australia dan "ABBA: The Movie" seterusnya menghasilkan beberapa cerita ABBA, juga. Ketampanan berambut perang Fältskog telah lama menjadikannya "gadis pin-up" kumpulan itu, peranan yang dia tidak suka. Semasa jelajah Australia, dia membuat persembahan dengan jumpsuit putih ketat kulit, menyebabkan sebuah akhbar Australia menggunakan tajuk "Agnetha's bottom tops dull show". Apabila ditanya mengenai perkara ini pada sidang akhbar, dia menjawab: "Bukankah mereka mempunyai bahagian bawah di Australia?

ABBA: The Album sunting

Pada Disember 1977, ABBA menyusuli Ketibaan dengan album kelima yang lebih bercita-cita tinggi, ABBA: The Album, dikeluarkan bertepatan dengan debut ABBA: The Movie. Walaupun album itu kurang mendapat sambutan baik oleh pengulas UK, ia menghasilkan lebih banyak lagu popular di seluruh dunia: "The Name of the Game" dan "Take a Chance on Me", yang kedua-duanya mengungguli carta UK dan meraih jualan yang mengagumkan di kebanyakan negara, walaupun "Nama Permainan" pada umumnya lebih berjaya di negara-negara Nordic dan Down Under, manakala "Take a Chance on Me" lebih berjaya di Amerika Utara dan negara-negara berbahasa Jerman.

"The Name of the Game" adalah hit nombor dua di Belanda, Belgium dan Sweden sementara turut membuat senarai Top 5 di Finland, Norway, New Zealand dan Australia, manakala hanya memuncak pada nombor 10, 12 dan 15 di Mexico, AS dan Kanada. "Take a Chance on Me" adalah hit nombor satu di Austria, Belgium dan Mexico, menduduki Top 3 di AS, Kanada, Belanda, Jerman dan Switzerland, manakala hanya mencapai nombor 12 dan 14 di Australia dan New Zealand, masing-masing . Kedua-dua lagu adalah Top 10 hits di negara-negara jauh seperti Rhodesia dan Afrika Selatan, serta di Perancis. Walaupun "Take a Chance on Me" tidak mengungguli carta Amerika, ia terbukti sebagai single hit terbesar ABBA di sana, menjual lebih banyak salinan daripada "Dancing Queen". Penurunan jualan di Australia dirasakan tidak dapat dielakkan oleh pemerhati industri kerana "Demam Abba" yang telah wujud di sana selama hampir tiga tahun hanya boleh bertahan selagi remaja secara semula jadi akan mula berpindah dari kumpulan yang didewakan oleh kedua-dua mereka. ibu bapa dan datuk nenek.

Single ketiga, "Eagle", dikeluarkan di benua Eropah dan Down Under menjadi hit nombor satu di Belgium dan hit Top 10 di Belanda, Jerman, Switzerland dan Afrika Selatan, tetapi hampir tidak mencatatkan Down Under. Bahagian B "Eagle" ialah "Terima Kasih untuk Muzik", dan ia telah lewat dikeluarkan sebagai single sebelah A di kedua-dua United Kingdom dan Ireland pada tahun 1983. "Terima Kasih untuk Muzik" telah menjadi salah satu lagu lagu-lagu ABBA yang paling digemari dan paling terkenal tanpa dikeluarkan sebagai single sepanjang hayat kumpulan itu. ABBA: Album ini mengungguli carta album di UK, Belanda, New Zealand, Sweden, Norway, Switzerland, sambil naik ke 5 Teratas di Australia, Jerman, Austria, Finland dan Rhodesia, dan membuat 10 Terbaik di Kanada dan Jepun . Sumber juga menunjukkan bahawa jualan di Poland melebihi 1 juta salinan dan permintaan jualan di Rusia tidak dapat dipenuhi oleh bekalan yang ada. Album itu memuncak pada nombor 14 di AS.

 
Polar Music Studios terletak di bangunan ini di 58 Sankt Eriksgatan di Stockholm sehingga 2004

Penubuhan Polar Music Studio sunting

Menjelang tahun 1978, ABBA adalah salah satu kumpulan terbesar di dunia. Mereka menukar pawagam kosong menjadi Studio Muzik Polar, sebuah studio tercanggih di Stockholm. Studio itu digunakan oleh beberapa kumpulan lain; terutamanya Genesis' Duke dan Led Zeppelin's In Through the Out Door telah direkodkan di sana. Pada Mei 1978, kumpulan itu pergi ke Amerika Syarikat untuk kempen promosi, membuat persembahan bersama Andy Gibb dalam rancangan TV Olivia Newton-John. Sesi rakaman untuk single "Summer Night City" adalah perjuangan yang sukar, [perlu petikan] tetapi selepas dikeluarkan lagu itu menjadi hit lain untuk kumpulan itu. Lagu ini akan menjadi pentas untuk ABBA terjun ke disko dengan album mereka yang seterusnya.

Pada 9 Januari 1979, kumpulan itu mempersembahkan "Chiquitita" di Konsert Muzik untuk UNICEF yang diadakan di Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk meraikan Tahun Kanak-kanak UNICEF. ABBA mendermakan hak cipta hit di seluruh dunia ini kepada UNICEF; lihat Konsert Muzik untuk UNICEF. Single itu dikeluarkan pada minggu berikutnya, dan mencapai nombor satu di sepuluh negara.

Lawatan Amerika Utara dan Eropah sunting

Pada pertengahan Januari 1979, Ulvaeus dan Fältskog mengumumkan bahawa mereka akan bercerai. Berita itu menimbulkan minat media dan menimbulkan spekulasi mengenai masa depan kumpulan itu. ABBA memberi jaminan kepada akhbar dan peminat mereka bahawa mereka meneruskan kerja mereka sebagai satu kumpulan dan bahawa perceraian itu tidak akan menjejaskan mereka. Walau bagaimanapun, media terus berhadapan dengan mereka dalam temu bual. Untuk melarikan diri dari pusaran media dan menumpukan perhatian kepada penulisan mereka, Andersson dan Ulvaeus secara rahsia mengembara ke Compass Point Studios di Nassau, Bahamas, di mana selama dua minggu mereka menyediakan lagu-lagu album seterusnya.

 
ABBA di Edmonton, Canada, 1979

Album studio keenam kumpulan itu, Voulez-Vous, telah dikeluarkan pada April 1979, dengan lagu tajuknya dirakam di Criteria Studios yang terkenal di Miami, Florida, dengan bantuan jurutera rakaman Tom Dowd antara lain. Album ini mengungguli carta di seluruh Eropah dan di Jepun dan Mexico, mencecah Top 10 di Kanada dan Australia dan Top 20 di AS. Walaupun tiada single daripada album itu mencapai nombor satu di carta UK, single utama, "Chiquitita", dan single keempat, "I Have a Dream", kedua-duanya naik ke nombor dua, dan dua lagi, "Does Your Mother Know" dan "Angeleyes" (dengan "Voulez-Vous", dikeluarkan sebagai double A-side) kedua-duanya menduduki 5 teratas. Kesemua empat perseorangan mencapai nombor satu di Belgium, walaupun tiga yang terakhir tidak mencatatkan carta di Sweden atau Norway. "Chiquitita", yang dipaparkan dalam Konsert Muzik untuk UNICEF selepas itu ABBA memutuskan untuk mendermakan separuh daripada royalti daripada lagu itu kepada UNICEF, mendahului carta perseorangan di Belanda, Switzerland, Finland, Sepanyol, Mexico, Afrika Selatan, Rhodesia dan New Zealand, naik ke nombor dua di Sweden, dan menduduki Top 5 di Jerman, Austria, Norway dan Australia, walaupun hanya mencapai nombor 29 di AS. "I Have a Dream" adalah hit yang cukup besar sehingga mencapai nombor satu di Belanda, Switzerland, dan Austria, nombor tiga di Afrika Selatan, dan nombor empat di Jerman, walaupun ia hanya mencapai nombor 64 di Australia. Di Kanada, "I Have a Dream" menjadi nombor satu kedua ABBA pada carta Kontemporari Dewasa RPM (selepas "Fernando" mencapai puncak sebelum ini) walaupun ia tidak mencatatkan carta di AS. "Does Your Mother Know", lagu yang jarang didengari di mana Ulvaeus menyanyikan vokal utama, merupakan hit Top 5 di Belanda dan Finland, dan hit Top 10 di Jerman, Switzerland, Australia, walaupun ia hanya mencapai nombor 27 di New Zealand . Ia lebih baik di Amerika Utara daripada "Chiquitita", mencapai nombor 12 di Kanada dan nombor 19 di AS, dan membuat 20 Teratas di Jepun. "Voulez-Vous" ialah Top 10 hit di Belanda dan Switzerland, Top 20 hit di Jerman dan Finland, tetapi hanya memuncak pada tahun 80-an di Australia, Kanada dan AS.

Juga pada tahun 1979, kumpulan itu mengeluarkan album kompilasi kedua mereka, Greatest Hits Vol. 2, yang menampilkan lagu baharu: "Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight)", yang merupakan Top 3 hit di UK, Belgium, Belanda, Jerman, Austria, Switzerland, Finland dan Norway, dan mengembalikan ABBA ke Top 10 di Australia. Greatest Hits Vol. 2 pergi ke nombor satu di UK, Belgium, Kanada dan Jepun semasa membuat Top 5 di beberapa negara lain, tetapi hanya mencapai nombor 20 di Australia dan nombor 46 di AS. Di Rusia pada akhir 1970-an, kumpulan itu dibayar dalam komoditi minyak kerana sekatan ke atas ruble.

Pada 13 September 1979, ABBA memulakan ABBA: The Tour di Northlands Coliseum di Edmonton, Kanada, dengan rumah penuh seramai 14,000 orang. "Suara kumpulan itu, kelembutan tinggi Agnetha digabungkan dengan nada rendah Anni-Frid yang bulat dan kaya, sangat bagus...Secara teknikalnya sempurna, melodinya betul dan sentiasa dalam nada yang sempurna...Suara rendah lembut Anni-Frid dan vokal Agnetha yang tinggi dan mempesonakan", kata Edmonton Journal. Dalam tempoh empat minggu berikutnya mereka memainkan sejumlah 17 tarikh habis dijual, 13 di Amerika Syarikat dan empat di Kanada. Konsert ABBA yang dijadualkan terakhir di Amerika Syarikat di Washington, DC dibatalkan kerana tekanan emosi Fältskog yang dialami semasa penerbangan dari New York ke Boston, apabila pesawat peribadi kumpulan itu tertakluk kepada keadaan cuaca yang melampau dan tidak dapat mendarat untuk tempoh yang panjang. . Mereka muncul di Dewan Muzik Boston untuk persembahan lewat 90 minit. Lawatan itu berakhir dengan pertunjukan di Toronto, Kanada di Maple Leaf Gardens di hadapan seramai 18,000 orang. "ABBA bermain dengan kuasa dan kelantangan yang mengejutkan; tetapi walaupun mereka kuat, mereka juga jelas, yang sesuai dengan bunyi vokal yang menarik... Sesiapa yang telah menunggu lima tahun untuk melihat Abba akan berpuas hati", tulis Record World . Pada 19 Oktober 1979, lawatan itu disambung semula di Eropah Barat di mana kumpulan itu memainkan 23 pertunjukan yang habis dijual, termasuk enam malam yang habis dijual di Arena Wembley London.

Progresi sunting

Pada Mac 1980, ABBA mengembara ke Jepun di mana apabila tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Narita, mereka telah dikepung oleh beribu-ribu peminat. Kumpulan itu mengadakan sebelas konsert ke rumah penuh, termasuk enam pertunjukan di Budokan Tokyo. Lawatan ini merupakan pengembaraan "on the road" terakhir dalam kerjaya mereka. Pada Julai 1980, ABBA mengeluarkan single "The Winner Takes It All", tempat teratas carta UK kelapan kumpulan itu (dan yang pertama sejak 1978). Lagu ini disalah ertikan secara meluas sebagai ditulis tentang tribulasi perkahwinan Ulvaeus dan Fältskog; Ulvaeus menulis lirik, tetapi telah menyatakan bahawa mereka bukan mengenai perceraiannya sendiri; Fältskog telah berulang kali menyatakan bahawa dia bukanlah orang yang kalah dalam perceraian mereka. Di Amerika Syarikat, single itu memuncak pada nombor lapan pada carta Billboard Hot 100 dan menjadi Billboard Dewasa Kontemporari kedua ABBA nombor satu. Ia juga dirakam semula oleh Andersson dan Ulvaeus dengan trek sandaran yang sedikit berbeza, oleh nyanyian Perancis Mireille Mathieu pada penghujung tahun 1980 – sebagai "Bravo tu as gagné", dengan lirik Perancis oleh Alain Boublil. November tahun yang sama menyaksikan keluaran album ketujuh ABBA Super Trouper, yang mencerminkan perubahan tertentu dalam gaya ABBA dengan penggunaan synthesizer yang lebih menonjol dan lirik yang semakin peribadi. Ia mencatat rekod untuk tempahan paling banyak yang pernah diterima untuk album UK selepas satu juta salinan ditempah sebelum dikeluarkan. Single kedua daripada album itu, "Super Trouper", juga mencapai nombor satu di UK, menjadi tempat teratas carta UK kesembilan dan terakhir kumpulan itu. Satu lagi lagu daripada album, "Lay All Your Love on Me", dikeluarkan pada tahun 1981 sebagai single Twelve-inci sahaja di wilayah terpilih, berjaya mendahului carta Billboard Hot Dance Club Play dan memuncak pada nombor tujuh dalam carta single UK menjadi, pada masa itu, keluaran 12-inci dengan carta tertinggi dalam sejarah carta UK.

 
ABBA di Rotterdam, 1979

Juga pada tahun 1980, ABBA merekodkan kompilasi versi bahasa Sepanyol lagu hits mereka yang dipanggil Gracias Por La Música. Ini dikeluarkan di negara berbahasa Sepanyol serta di Jepun dan Australia. Album ini menjadi kejayaan besar, dan bersama-sama dengan versi Sepanyol "Chiquitita", ini menandakan kejayaan kumpulan itu di Amerika Latin. ABBA Oro: Grandes Éxitos, bahasa Sepanyol yang setara dengan ABBA Gold: Greatest Hits, telah dikeluarkan pada tahun 1999.

Tahun 1981-an ke 1982-an: The Visitors sunting

Pada Januari 1981, Ulvaeus berkahwin dengan Lena Källersjö, dan pengurus Stig Anderson meraikan ulang tahunnya yang ke-50 dengan sebuah parti. Untuk kesempatan ini, ABBA merakamkan lagu "Hovas Vittne" (sebuah permainan kata-kata pada nama Sweden untuk Saksi Yehuwa dan tempat kelahiran Anderson, Hova) sebagai penghormatan kepadanya, dan mengeluarkannya hanya pada 200 salinan vinil merah, untuk diedarkan kepada tetamu. menghadiri majlis tersebut. Single ini telah menjadi koleksi yang dicari. Pada pertengahan Februari 1981, Andersson dan Lyngstad mengumumkan mereka memfailkan perceraian. Maklumat muncul bahawa perkahwinan mereka telah menjadi perjuangan yang sukar selama bertahun-tahun, dan Benny telah pun bertemu dengan wanita lain, Mona Nörklit, yang dikahwininya pada November 1981.

Andersson dan Ulvaeus mempunyai sesi penulisan lagu pada awal tahun 1981, dan sesi rakaman bermula pada pertengahan bulan Mac. Pada akhir April, kumpulan itu merakamkan rancangan TV khas, Dick Cavett Meets ABBA dengan hos rancangan bual bicara AS Dick Cavett. The Visitors, album studio kelapan ABBA, menunjukkan kematangan penulisan lagu dan kedalaman perasaan yang jelas kurang daripada rakaman awal mereka tetapi masih meletakkan kumpulan itu tepat dalam genre pop, dengan lagu dan harmoni yang menarik. Walaupun tidak didedahkan pada masa pelancarannya, lagu tajuk album itu, menurut Ulvaeus, merujuk kepada mesyuarat rahsia yang diadakan menentang kelulusan kerajaan totalitarian di negara yang dikuasai Soviet, manakala lagu lain membincangkan topik seperti hubungan yang gagal, ancaman perang. , penuaan, dan kehilangan rasa tidak bersalah. Satu-satunya keluaran single utama album, "One of Us", terbukti menjadi yang terakhir daripada sembilan single nombor satu ABBA di Jerman, ini pada Disember 1981; dan lagu swansong daripada enam belas perseorangan Top 5 mereka di carta Afrika Selatan. "One of Us" juga merupakan pencapaian Top 3 terakhir ABBA di UK, mencapai nombor tiga di Carta Perseorangan UK.

Walaupun ia mendahului carta album di kebanyakan Eropah, termasuk Ireland, UK dan Jerman, The Visitors tidak berjaya secara komersil seperti pendahulunya, menunjukkan kemerosotan komersial dalam pasaran setia sebelum ini seperti Perancis, Australia dan Jepun. Lagu dari album, "When All Is Said and Done", dikeluarkan sebagai single di Amerika Utara, Australia dan New Zealand, dan sesuai menjadi hit Top 40 terakhir ABBA di AS (debut di carta AS pada 31 Disember 1981 ), sambil juga mencapai 10 Teratas Kontemporari Dewasa AS, dan nombor empat pada carta Kontemporari Dewasa RPM di Kanada. Lirik lagu itu, seperti "The Winner Takes It All" dan "One of Us", menangani pengalaman menyakitkan berpisah daripada pasangan jangka panjang, walaupun ia melihat trauma dengan lebih optimis. Dengan kisah perceraian Andersson dan Lyngstad yang kini dipublikasikan, spekulasi meningkatkan ketegangan dalam kumpulan itu. Turut dikeluarkan di Amerika Syarikat ialah lagu utama The Visitors, yang mencapai Sepuluh Teratas pada carta Main Kelab Tarian Panas Billboard.

Tahun 1983- an ke 2015-an sunting

Sesi rakaman Selepas sunting

Pada musim bunga tahun 1982, sesi penulisan lagu telah bermula dan kumpulan itu berkumpul untuk lebih banyak rakaman. Rancangan tidak jelas sepenuhnya, tetapi album baru telah dibincangkan dan prospek lawatan kecil dicadangkan. Sesi rakaman pada Mei dan Jun 1982 adalah satu perjuangan, dan hanya tiga lagu yang akhirnya dirakam: "You Owe Me One", "I Am the City" dan "Just Like That". Andersson dan Ulvaeus tidak berpuas hati dengan keputusan itu, jadi pita itu ditamatkan dan kumpulan itu berehat untuk musim panas.

Kembali ke studio semula pada awal Ogos, kumpulan itu telah menukar rancangan untuk sepanjang tahun ini: mereka memutuskan untuk keluaran Krismas bagi kompilasi album berganda bagi semua keluaran single lepas mereka yang dinamakan The Singles: The First Ten Years. Sesi penulisan lagu dan rakaman baharu telah berlangsung,[58] dan pada bulan Oktober dan Disember, mereka mengeluarkan single "The Day Before You Came"/"Cassandra" dan "Under Attack"/"You Owe Me One", the A-sides of yang dimuatkan dalam album kompilasi. Kedua-dua single tidak mencapai Top 20 di United Kingdom, walaupun "The Day Before You Came" menjadi Top 5 hit di banyak negara Eropah seperti Jerman, Belanda dan Belgium. Album ini mendapat tempat nombor satu di UK dan Belgium, Top 5 di Belanda dan Jerman dan Top 20 di banyak negara lain. "Under Attack", keluaran terakhir kumpulan itu sebelum dibubarkan, adalah hit Top 5 di Belanda dan Belgium.

"I Am the City" dan "Just Like That" dibiarkan tidak dikeluarkan di The Singles: The First Ten Years untuk kemungkinan dimasukkan ke dalam album studio yang diunjurkan seterusnya, walaupun ini tidak pernah menjadi kenyataan. "I Am the City" akhirnya dikeluarkan pada album kompilasi More ABBA Gold pada tahun 1993, manakala "Just Like That" telah dikitar semula dalam lagu baharu bersama artis lain yang dihasilkan oleh Andersson dan Ulvaeus. Versi ayat yang diolah semula berakhir dalam Catur muzikal.[59] Bahagian korus "Just Like That" akhirnya dikeluarkan pada set kotak retrospektif pada tahun 1994, serta dalam gabungan ABBA Undeleted yang dipaparkan pada cakera 9 The Complete Studio Recordings. Walaupun terdapat beberapa permintaan daripada peminat, Ulvaeus dan Andersson masih enggan mengeluarkan versi ABBA "Just Like That" secara keseluruhannya, walaupun versi lengkapnya telah muncul secara rampasan.

Kumpulan itu mengembara ke London untuk mempromosikan The Singles: The First Ten Years pada minggu pertama November 1982, muncul pada Saturday Superstore dan The Late, Late Breakfast Show, dan juga ke Jerman Barat pada minggu kedua, untuk membuat persembahan di Show Express. Pada 19 November 1982, ABBA muncul buat kali terakhir di Sweden pada program TV Nöjesmaskinen, dan pada 11 Disember 1982, mereka membuat persembahan terakhir mereka, dihantar ke UK di Noel Edmonds' The Late, Late Breakfast Show, melalui siaran langsung pautan dari studio TV di Stockholm.

Persembahan Selepas sunting

Andersson dan Ulvaeus mula bekerjasama dengan Tim Rice pada awal 1983 untuk menulis lagu untuk projek muzikal Catur, manakala Fältskog dan Lyngstad kedua-duanya menumpukan pada kerjaya solo antarabangsa. Semasa Andersson dan Ulvaeus mengusahakan muzikal itu, kerjasama lanjut di antara mereka bertiga datang dengan muzikal Abbacadabra yang diterbitkan di Perancis untuk televisyen. Ia adalah muzikal kanak-kanak menggunakan 14 lagu ABBA. Alain dan Daniel Boublil, yang menulis Les Misérables, telah berhubung dengan Stig Anderson mengenai projek itu, dan muzikal TV itu disiarkan semasa Krismas di TV Perancis dan kemudiannya versi Belanda juga disiarkan. Boublil sebelum ini turut menulis lirik Perancis untuk "The Winner Takes It All" versi Mireille Mathieu.

Lyngstad, yang baru berpindah ke Paris, mengambil bahagian dalam versi Perancis dan merakam single, "Belle", duet dengan penyanyi Perancis Daniel Balavoine. Lagu itu adalah penutup lagu instrumental ABBA pada tahun 1976 "Arrival". Memandangkan single "Belle" terjual dengan baik di Perancis, Cameron Mackintosh mahu membuat persembahan versi bahasa Inggeris di London, dengan lirik Perancis diterjemahkan oleh David Wood dan Don Black; Andersson dan Ulvaeus terlibat dalam projek itu, dan menyumbang dengan satu lagu baharu, "I Am the Seeker". "Abbacadabra" ditayangkan pada 8 Disember 1983 di Teater Lyric Hammersmith di London, untuk ulasan bercampur dan filem penuh selama lapan minggu, ditutup pada 21 Januari 1984. Lyngstad juga terlibat dalam produksi ini, merakam "Belle" dalam bahasa Inggeris sebagai "Time" , duet dengan pelakon dan penyanyi BA Robertson: single itu terjual dengan baik, dan diterbitkan dan dirakam oleh Mike Batt. Pada Mei 1984, Lyngstad membuat persembahan "I Have a Dream" dengan koir kanak-kanak di Gala Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, di Geneva, Switzerland.

Keempat-empat ahli membuat penampilan umum mereka (pada masa itu, terakhir) sebagai empat kawan lebih daripada sebagai ABBA pada Januari 1986, apabila mereka merakam video mereka membuat persembahan versi akustik "Tivedshambo" (yang merupakan lagu pertama yang ditulis oleh pengurus mereka Stig Anderson), untuk rancangan TV Sweden yang menghormati Anderson pada hari lahirnya yang ke-55. Mereka berempat tidak berjumpa selama lebih dari dua tahun. Pada tahun yang sama mereka juga membuat persembahan secara peribadi pada hari lahir rakan yang lain yang ke-40: pengurus pelancongan lama mereka, Claes af Geijerstam. Mereka menyanyikan lagu tulisan sendiri bertajuk "Der Kleine Franz" yang kemudiannya muncul semula dalam Catur. Juga pada tahun 1986, ABBA Live telah dikeluarkan, menampilkan pilihan persembahan secara langsung dari jelajah kumpulan 1977 dan 1979. Keempat-empat ahli itu adalah tetamu pada hari lahir ke-50 Görel Hanser pada tahun 1999. Hanser merupakan kawan lama mereka berempat, dan juga bekas setiausaha Stig Anderson. Menghormati Görel, ABBA mempersembahkan lagu hari jadi Sweden "Med en enkel tulipan" a cappella.

Andersson telah beberapa kali mempersembahkan lagu ABBA. Pada Jun 1992, dia dan Ulvaeus muncul bersama U2 di konsert Stockholm, menyanyikan korus "Dancing Queen", dan beberapa tahun kemudian semasa persembahan akhir B & B dalam Konsert di Stockholm, Andersson menyertai pelakon untuk encore. di piano. Andersson kerap menambahkan lagu ABBA ke senarai main apabila dia membuat persembahan dengan kumpulan BAOnya. Dia juga bermain piano semasa rakaman baru lagu ABBA "Like an Angel Passing Through My Room" dengan penyanyi opera Anne Sofie von Otter, dan "When All Is Said and Done" dengan Sweden Viktoria Tolstoy. Pada tahun 2002, Andersson dan Ulvaeus kedua-duanya membuat persembahan cappella bagi ayat pertama "Fernando" semasa mereka menerima anugerah Ivor Novello mereka di London. Lyngstad membuat persembahan dan merakam versi cappella "Dancing Queen" dengan kumpulan Sweden Real Group pada tahun 1993 dan juga merakam semula "I Have a Dream" dengan penyanyi Switzerland Dan Daniell pada tahun 2003.

Perpecahan dan Penubuhan semula sunting

ABBA tidak pernah secara rasmi mengumumkan penamatan kumpulan atau rehat yang tidak ditentukan, tetapi telah lama dianggap dibubarkan selepas persembahan terakhir mereka bersama-sama pada tahun 1982. Persembahan awam terakhir mereka bersama-sama sebagai ABBA sebelum perjumpaan semula mereka pada 2016 adalah di program TV British The Late, Late Pertunjukan Sarapan Pagi (secara langsung dari Stockholm) pada 11 Disember 1982. Semasa mengenang "Hari Sebelum Anda Datang", Ulvaeus berkata: "kita mungkin akan meneruskan lebih lama jika itu menjadi nombor satu". Pada Januari 1983, Fältskog memulakan sesi rakaman untuk album solo, kerana Lyngstad telah berjaya mengeluarkan album Something's Going On beberapa bulan sebelumnya. Ulvaeus dan Andersson pula memulakan sesi penulisan lagu untuk muzikal Catur. Dalam temu bual pada masa itu, Björn dan Benny menafikan perpecahan ABBA ("Siapa kita tanpa wanita kita? Inisial Brigitte Bardot?"), dan Lyngstad dan Fältskog terus mendakwa dalam temu bual bahawa ABBA akan berkumpul untuk album baru berulang kali semasa 1983 dan 1984. Perselisihan dalaman antara kumpulan dan pengurus mereka semakin memuncak dan ahli kumpulan itu menjual saham mereka dalam Polar Music pada tahun 1983. Kecuali untuk penampilan TV pada tahun 1986, mereka berempat tidak berkumpul lagi secara terbuka sehingga mereka bersatu semula di tayangan perdana Sweden daripada Mamma Mia! filem pada 4 Julai 2008. Usaha individu ahli sejurus sebelum dan selepas persembahan terakhir mereka di khalayak ramai ditambah pula dengan keruntuhan kedua-dua perkahwinan dan kekurangan aktiviti penting dalam beberapa tahun berikutnya selepas itu secara meluas mencadangkan bahawa kumpulan itu telah berpisah.

Dalam temu bual dengan Sunday Telegraph selepas tayangan perdana, Ulvaeus dan Andersson berkata bahawa tiada apa yang boleh menarik mereka kembali ke atas pentas lagi. Ulvaeus berkata: "Kami tidak akan muncul di atas pentas lagi. [...] Tiada motivasi untuk berkumpul semula. Wang bukanlah faktor dan kami ingin orang mengingati kami sebagaimana kami dahulu. Muda, bersemangat, penuh tenaga dan cita-cita. Saya masih ingat Robert Plant berkata Led Zeppelin adalah band penutup sekarang kerana mereka menutupi semua barangan mereka sendiri. Saya rasa itu terkena paku di kepala." Walau bagaimanapun, pada 3 Januari 2011, Fältskog, yang telah lama dianggap sebagai ahli kumpulan yang paling tertutup dan menjadi penghalang utama kepada mana-mana perjumpaan semula, menimbulkan kemungkinan untuk bersatu semula untuk pertunangan sekali sahaja. Dia mengakui bahawa dia masih belum membawa idea itu kepada tiga ahli lain. Pada April 2013, dia mengulangi harapannya untuk bertemu semula semasa temu bual dengan Die Zeit, dengan menyatakan: "Jika mereka bertanya kepada saya, saya akan menjawab ya."

Dalam temu bual Mei 2013, Fältskog, berusia 63 tahun pada masa itu, menyatakan bahawa pertemuan semula ABBA tidak akan berlaku: "Saya fikir kita perlu menerima bahawa ia tidak akan berlaku, kerana kita terlalu tua dan setiap seorang daripada kita mempunyai kehidupan mereka sendiri. . Terlalu banyak tahun telah berlalu sejak kami berhenti, dan tidak ada makna untuk menyatukan kami semula". Fältskog menjelaskan lagi bahawa ahli kumpulan itu kekal dengan syarat yang baik: "Selalu menyenangkan untuk berjumpa antara satu sama lain dari semasa ke semasa dan bercakap sedikit dan menjadi nostalgia sedikit." Dalam temu bual April 2014, Fältskog, apabila ditanya sama ada kumpulan itu mungkin bersatu semula untuk rakaman baru berkata: "Sukar untuk bercakap tentang ini kerana semua berita akan menjadi: 'ABBA akan merakam lagu lain!' Tetapi selagi kita boleh menyanyi dan bermain, kenapa tidak? Saya ingin melakukannya, tetapi terpulang kepada Björn dan Benny."

Kebangkitan Semula Awam sunting

Pada tahun yang sama ahli ABBA pergi secara berasingan, pengeluaran rancangan "tribute" Perancis (muzik TV kanak-kanak bernama Abbacadabra menggunakan 14 lagu ABBA) melahirkan minat baru dalam muzik kumpulan itu.

Selepas menerima sedikit perhatian pada pertengahan hingga akhir 1980-an, muzik ABBA mengalami kebangkitan semula pada awal 1990-an disebabkan oleh duo synth-pop UK Erasure, yang mengeluarkan Abba-esque, keluaran permainan lanjutan empat lagu yang menampilkan versi muka depan ABBA. lagu-lagu yang mengungguli beberapa carta Eropah pada tahun 1992. Ketika U2 tiba di Stockholm untuk konsert pada bulan Jun tahun itu, kumpulan itu memberi penghormatan kepada ABBA dengan menjemput Björn Ulvaeus dan Benny Andersson untuk menyertai mereka di atas pentas untuk membawakan lagu "Dancing Queen", bermain gitar dan papan kekunci. September 1992 menyaksikan pengeluaran ABBA Gold: Greatest Hits, album kompilasi baharu. Single "Dancing Queen" menerima siaran radio di UK pada pertengahan tahun 1992 untuk mempromosikan album itu. Lagu itu kembali ke Top 20 carta single UK pada Ogos tahun itu, kali ini memuncak pada nombor 16. Dengan jualan sebanyak 30 juta, Gold ialah album ABBA terlaris, serta salah satu album terlaris di seluruh dunia. . Dengan jualan sebanyak 5.5 juta salinan ia merupakan album kedua terlaris sepanjang zaman di UK, selepas Queen's Greatest Hits. Lebih ABBA Gold: Lebih ABBA Hits, susulan kepada Gold, telah dikeluarkan pada tahun 1993.

Pada tahun 1994, dua filem kultus Australia menarik perhatian media dunia, kedua-duanya memfokuskan pada kekaguman terhadap ABBA: The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert dan Muriel's Wedding. Pada tahun yang sama, Thank You for the Music, set kotak empat cakera yang terdiri daripada semua lagu hits kumpulan dan lagu album yang menonjol, dikeluarkan dengan penglibatan keempat-empat ahli. "Menjelang akhir abad kedua puluh," pengkritik Amerika Chuck Klosterman menulis sedekad kemudian, "ia adalah jauh lebih bertentangan untuk membenci ABBA daripada mencintai mereka."[69]

ABBA tidak lama kemudian diiktiraf dan dipeluk oleh tindakan lain: Evan Dando dari Lemonheads merekodkan versi muka depan "Knowing Me, Knowing You";[70] Sinéad O'Connor dan Boyzone Stephen Gately telah merakamkan "Chiquitita"; Tanita Tikaram, Blancmange dan Steven Wilson memberi penghormatan kepada "Hari Sebelum Anda Datang". Cliff Richard membuat liputan "Lay All Your Love on Me", manakala Dionne Warwick, Peter Cetera, Frank Sidebottom dan Celebrity Skin merekodkan versi "SOS" mereka. Pemuzik rock alternatif AS Marshall Crenshaw juga terkenal memainkan versi "Knowing Me, Knowing You" dalam penampilan konsert, manakala penulis lagu pop Latin Inggeris legenda Richard Daniel Roman telah mengiktiraf ABBA sebagai pengaruh utama. Gitaris metal Sweden Yngwie Malmsteen membuat lagu "Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight)" dengan lirik yang diubah sedikit.

Dua album kompilasi berbeza lagu ABBA telah dikeluarkan. ABBA: A Tribute bertepatan dengan sambutan ulang tahun ke-25 dan menampilkan 17 lagu, beberapa daripadanya telah dirakam khas untuk keluaran ini. Lagu terkenal termasuk "One of Us" Go West, Army of Lovers "Hasta Mañana", Information Society "Lay All Your Love on Me", Erasure "Take a Chance on Me" (dengan MC Kinky), dan Lyngstad's a cappella duet dengan Kumpulan Sebenar "Dancing Queen". Album 12 lagu kedua telah dikeluarkan pada tahun 1999, bertajuk ABBAmania, dengan hasil akan disalurkan kepada badan amal Youth Music di England. Ia menampilkan versi muka depan yang serba baharu: lagu terkenal ialah oleh Madness ("Money, Money, Money"), Culture Club ("Voulez-Vous"), the Corrs ("The Winner Takes It All"), Steps ("Lay All Your Love on Me", "I Know Him So Well"), dan medley bertajuk "Thank ABBA for the Music" yang dipersembahkan oleh beberapa artis dan seperti yang dipaparkan pada Anugerah Brits pada tahun yang sama.

Pada tahun 1998, kumpulan penghormatan ABBA telah ditubuhkan, ABBA Teens, yang kemudiannya dinamakan semula sebagai A-Teens untuk membolehkan kumpulan itu memperoleh kemerdekaan. Album pertama kumpulan itu, The ABBA Generation, yang terdiri semata-mata daripada kulit ABBA yang dibayangkan semula sebagai lagu-lagu pop 1990-an, adalah kejayaan di seluruh dunia dan begitu juga dengan album-album berikutnya. Kumpulan itu dibubarkan pada tahun 2004 kerana jadual yang melelahkan dan niat untuk pergi solo. Di Sweden, pengiktirafan yang semakin meningkat terhadap legasi Andersson dan Ulvaeus menghasilkan Konsert B & B 1998, sebuah konsert penghormatan (dengan penyanyi Sweden yang telah bekerja dengan pencipta lagu selama bertahun-tahun) yang mempamerkan bukan sahaja tahun ABBA mereka, tetapi hits kedua-duanya sebelum ini. dan selepas ABBA. Konsert itu berjaya, dan akhirnya dikeluarkan pada CD. Ia kemudiannya melawat Scandinavia dan juga pergi ke Beijing di Republik Rakyat China untuk dua konsert. Pada tahun 2000, ABBA dilaporkan telah menolak tawaran kira-kira satu bilion dolar AS untuk melakukan jelajah reunion yang terdiri daripada 100 konsert.

Untuk separuh akhir Peraduan Lagu Eurovision 2004, yang diadakan di Istanbul 30 tahun selepas ABBA memenangi pertandingan di Brighton, keempat-empat ahli membuat penampilan kameo dalam video komedi khas yang dibuat untuk aksi selang itu, bertajuk Our Last Video Ever. Bintang terkenal lain seperti Rik Mayall, Cher dan Eddie Iron Maiden turut muncul dalam video tersebut. Ia tidak termasuk dalam keluaran DVD rasmi peraduan Eurovision 2004, tetapi dikeluarkan sebagai keluaran DVD berasingan, bertajuk semula The Last Video atas permintaan bekas ahli ABBA. Video itu dibuat menggunakan model boneka ahli kumpulan itu. Video itu telah melepasi 13 juta tontonan di YouTube setakat November 2020.

Pada tahun 2005, keempat-empat ahli ABBA muncul di tayangan perdana muzikal Mamma Mia! di Stockholm. Pada 22 Oktober 2005, pada sambutan ulang tahun ke-50 Peraduan Lagu Eurovision, "Waterloo" telah dipilih sebagai lagu terbaik dalam sejarah pertandingan. Pada 4 Julai 2008, kesemua empat ahli ABBA telah disatukan semula pada tayangan perdana filem Mamma Mia! di Sweden. Ia merupakan kali kedua mereka semua muncul bersama di khalayak ramai sejak 1986.

Semasa kemunculan, mereka menegaskan semula bahawa mereka tidak berhasrat untuk bersatu semula secara rasmi, memetik pendapat Robert Plant bahawa Led Zeppelin yang dibentuk semula adalah lebih seperti band penutup sendiri daripada band asal. Ulvaeus menyatakan bahawa dia mahu kumpulan itu diingati seperti semasa tahun-tahun puncak kejayaan mereka.

Bergambar bersama pelakon filem Mamma Mia! The Movie pada 4 Julai 2008, adalah ahli ABBA yang asal. Paling kiri, Benny Anderson. Kelima dari kiri, Agnetha Fältskog, dengan tangannya di bahu Anni-Frid Lyngstad. Kedua dari kanan, Björn Ulvaeus.

Emas kembali ke nombor satu dalam carta album UK untuk kali kelima pada 3 Ogos 2008. Pada 14 Ogos 2008, Mamma Mia! Runut bunyi filem Filem mendapat tempat pertama di carta Billboard AS, album pertama ABBA yang menduduki carta teratas AS. Semasa zaman kegemilangan kumpulan itu, kedudukan carta album tertinggi yang pernah mereka capai di Amerika ialah nombor 14. Pada November 2008, kesemua lapan album studio, bersama-sama dengan satu kesembilan lagu jarang, telah dikeluarkan sebagai The Albums. Ia mencecah beberapa carta, memuncak pada nombor empat di Sweden dan mencapai 10 Teratas di beberapa wilayah Eropah yang lain.

Pada tahun 2008, Sony Computer Entertainment Europe, dengan kerjasama Universal Music Group Sweden AB, mengeluarkan SingStar ABBA pada kedua-dua konsol permainan PlayStation 2 dan PlayStation 3, sebagai sebahagian daripada permainan video muzik SingStar. Versi PS2 menampilkan 20 lagu ABBA, manakala 25 lagu dipaparkan pada versi PS3.

Pada 22 Januari 2009, Fältskog dan Lyngstad muncul bersama di atas pentas untuk menerima anugerah muzik Sweden "Rockbjörnen" (untuk "pencapaian seumur hidup"). Dalam temu bual, kedua-dua wanita itu menyatakan rasa terima kasih mereka atas anugerah kehormat itu dan berterima kasih kepada peminat mereka. Pada 25 November 2009, PRS for Music mengumumkan bahawa orang ramai British mengundi ABBA sebagai band yang paling mereka ingin lihat dibentuk semula. Pada 27 Januari 2010, ABBAWORLD, sebuah pameran jelajah 25 bilik yang menampilkan aktiviti interaktif dan audiovisual, memulakan kerjayanya di Pusat Pameran Earls Court di London. Menurut laman web pameran itu, ABBAWORLD "diluluskan dan disokong sepenuhnya" oleh ahli kumpulan itu.

"Mamma Mia" telah dikeluarkan sebagai salah satu daripada beberapa pilihan lagu bukan premium pertama untuk permainan RPG dalam talian Bandmaster. Pada 17 Mei 2011, "Gimme! Gimme! Gimme!" telah ditambahkan sebagai pilihan lagu bukan premium untuk pelayan Bandmaster Philippines. Pada 15 November 2011, Ubisoft mengeluarkan permainan menari yang dipanggil ABBA: You Can Dance for the Wii.[80][81] Pada Januari 2012, Universal Music mengumumkan pelancaran semula album terakhir ABBA The Visitors, yang menampilkan lagu "From a Twinkling Star to a Passing Angel" yang sebelum ini tidak pernah didengari.

Sebuah buku bertajuk ABBA: The Official Photo Book telah diterbitkan pada awal 2014 untuk menandakan ulang tahun ke-40 kemenangan Eurovision kumpulan itu. Buku itu mendedahkan bahawa sebahagian daripada sebab kostum band yang keterlaluan itu adalah pada undang-undang cukai Sweden pada masa itu membenarkan kos pakaian mencolok yang tidak sesuai untuk pakaian harian boleh ditolak cukai.

Sekuel kepada filem 2008 Mamma Mia!, bertajuk Mamma Mia! Here We Go Again, diumumkan pada Mei 2017; filem ini telah dikeluarkan pada 20 Julai 2018. Cher, yang muncul dalam filem itu, turut mengeluarkan Dancing Queen, album muka depan ABBA, pada September 2018.

Plak memperingati kemenangan Eurovision 1974 mereka

Pada Jun 2017, plak biru di luar Brighton Dome telah ditetapkan untuk memperingati kemenangan Eurovision 1974 mereka.

Pada Mei 2020, telah diumumkan bahawa keseluruhan diskografi studio ABBA akan dikeluarkan pada vinil berwarna untuk kali pertama, dalam set kotak bertajuk ABBA: The Studio Albums. Keluaran awal habis dijual dalam masa beberapa jam sahaja.

2016-2020: Penggabungan semula sunting

Kembali ke alam musik sunting

Pada 20 Januari 2016, keempat-empat anggota ABBA muncul dalam suatu jemputan rasmi melancarkan sebuah restoran bertemakan pementasan Mamma Mia! di Stockholm.[8][9]

Pada 6 Jun 2016, keempat-empat anggota muncul bersama di parti sendirian di Berns Salonger di Stockholm, dimana diadakan untuk menyambut ulang tahun kali ke-50 Andersson dan Ulvaeus bertemu buat kali pertama. Fältskog dan Lyngstad menyanyikan lagu "The Way Old Friends Do" sebelum mereka bersama di pentas oleh Andersson dan Ulvaeus.

Pengurus British Simon Fuller mengumumkan sebuah kenyataan pada Oktober 2016 bahawa kumpulan tersebut akan bergabung semula bekerja dalam pengalaman hiburan digital baharu. Projek tersebut menunjukkan mereka dalam bentuk digital, dipanggil ABBAtars, berdasarkan lawatan lewat 1970-an dan akan dilangsungkan pada musim bunga 2019.

Pada 27 April 2018, ABBA mengumumkan dua lagu baru yang dirakam, lagu pertama berjudul "I Still Have Faith in You" akan muncul dalam sebuah siaran khas TV lewat tahun itu[10] yang kemudiannya berjudul ABBA: Thank You for the Music, An All-Star Tribute,[11] lagu kedua berjudul "Don't Shut Me Down".[12][13] Pada Januari tahun selepasnya, Björn mengumumkan mungkin ada kebarangkalian lagu ketiga yang akan muncul pada musim bunga tahun tersebut.[14]

Pada Jun 2019, Ulvaeus mengumumkan lagu pertama baru dan video mengandungi ABBAtars dikeluarkan pada November 2019. Pada September, dia menyatakan sebuah temu bual dimana mereka mempunyai 5 lagu baharu bakal dikeluarkan pada 2020. Pada awal 2020, Andersson mengumumkan lagu tersebut akan dikeluarkan pada September 2020.

Pada April 2020, Ulvaeus dalam temu bual menyatakan disebabkan oleh Pandemik Covid-19, projek ABBAtar ditangguh selama 6 bulan. Dimana pada 2020, lima daripada lapan lagu asli ditulis oleh Benny untuk album baharu sudah dirakam oleh dua orang wanita kumpulan itu, dan keluaran video musik dengan teknologi baru mencecah £15 million dalam perbincangan. Pada July 2020, Ulvaeus berkata kepada podcaster Geoff Lloyd bahawa keluaran rakaman lagu ABBA ditangguh sehingga 2021.

Pada 22 September 2020, Keempat-empat kumpulan tersebut bersama-sama di Ealing Studios di London untuk menyambungkan projek dan rakaman untuk lawatan. Bjorn berkata Lawatan ABBAtars akan dijadual pada 2022 kerana teknologi yang kompleks. Dan apabila disoal, rakaman baharu itu dipasti akan keluar pada 2021, Bjorn berkata "There will be new music this year, that is definite, it's not a case anymore of it might happen, it will happen." (Lagu baru akan dikeluarkan tahun ini, itu yang pasti, ianya bukan lagi yang mungkin, tapi ianya bakal pasti).

Tahun 2021-an ke Kini: ABBAtars dan Voyage serta Lawatan "ABBA Voyage" sunting

Promosi Voyage sunting

Pada 26 Ogos 2021, sebuah layar web telah ditubuhkan, bertajuk "ABBA Voyage". Di situ, pengunjung diharuskan untuk melanggani 'untuk mendengar berita berkenaan ABBA Voyage'. Secara langsung, akaun ABBA Voyage juga dibuat di beberapa media sosial, dan billboard di London mulai muncul, menunjukkan tarikh "02.09.21", menjadi ekspetasi perkara yang bakal ditunjukkan. Pada 29 Ogos 2021, kumpulan tersebut secara rasmi memasuki TikTok dengan video Benny Andersson bermain lagu "Dancing Queen" dengan piano. dan media menyatakan bahawa album baru bakal diumumkan pada 2 September tersebut. Pada 2 September 2021, ABBA membuat siaran secara langsung di Youtube memaparkan ABBA telah melancarkan sebuah album bernama "Voyage" yang dikeluarkan pada 5 November 2021 dan membuat 10-belah kugiran siaran langsung iaitu ABBA Voyage sebuah lawatan secara setempat berlaku di London. Pada siaran langsung itu juga, Lagu "I Still Have Faith In You" dan "Don't Shut Me Down" dimainkan di pertengahan siaran langsung itu, Faltskog mengatakan album Voyage dan lawatan mereka kemungkinan menjadi terakhir buat mereka.

Pengeluaran lagu "Just A Notion" sunting

Just A Notion pada dahulukalanya dirakam pada 1978 dalam album "Voulez-vous". Namun, ketidakpuasan bagi Andersson dan Ulvaeus menyebabkan single mereka tidak dapat dikeluarkan dan mereka memilih lagu "Angeleyes" berbanding "Just A Notion" . Sehingga kinilah, Just A Notion Dikeluarkan. Pada 18 Oktober 2021, ABBA Tiktok telah mengeluarkan video berkenaan salah satu lagu yang mereka keluarkan iaitu "Just a Notion" yang dikeluarkan pada 22 Oktober 2021.

Selepas pengeluaran Voyage sunting

Dalam sebuah temu bual bersama BBC Radio 2 pada 11 November 2021, Lyngstad menyatakan "don't be too sure" (bukannya pasti) bahawa Voyage ialah album ABBA yang terakhir. Juga, dalam sebuah temu bual pada 5 November 2021, Andersson menyatakan "If they (the ladies) twist my arm I might change my mind." ("Sekiranya mereka yakni perempuan mahu buat lagu lagi, Saya mungkin bertukar fikiran"). Single keempat dalam album tersebut, "Little Things", dikeluarkan pada 3 Disember 2021. Pada

Anggota kugiran sunting

Ahli-Ahli ABBA yang berkahwin adalah berikut : Agnetha Fältskog dan Björn Ulvaeus dari 1971 ke 1980 : Benny Andersson dan Anni-Frid Lyngstad dari 1978 ke 1981.

Tambahan bagi keempat-empat ahli ABBA, terdapat pemain musik lain dalam rakaman-rakaman studio, penampilan secara langsung dan konsert. Ini termasuklah Rutger Gunnarsson (1972-1982) gitar bass dan penyesuai string, Ola Brunkert (1972-1981) dram, Mike Watson(1972-1980) gitar bass, Janner Schaffer (1972-1982) gitar elektrik utama, Roger Palm (1972-1979) dram, Malando Gassama (1973-1979) perkusi, Lasse Welander (1974-2021) gitar elektrik utama, dan Per Lindvall (1980-2021) dram.

Diskografi sunting

Album studio sunting

Lawatan sunting

  • 1973 : Lawatan Swedish Folkpark
  • 1974-1975 : Lawatan Eropah
  • 1977 : Lawatan Eropah dan Australia
  • 1979-1980 : ABBA : Lawatan
  • 2022 : ABBA Voyage

ABBA Tributasi Berkenaan sunting

Kumpulan Musikal sunting

  • Abbaesque – ebuah Kumpulan tributasi dari orang Irish
  • A-Teens – sebuah kumpulan musik pop dari Stockholm, Sweden
  • Björn Again – sebuah kumpulan tributasi dari orang Australia ; dikenali sebagai kumpulan tributasi ABBA pertubuhan paling awal (1988) and, dan juga 2021, masih dalam lawatan.
  • Gabba – sebuah ABBA–Ramones kumpulan tributasi yang mengkover stail-stail yang sama, name diambil dengan referansi dari "Gabba Gabba Hey".

Media sunting

  • Saturday Night (1975) (TV) .... Siri 1 Episod 5 (Dihos oleh Robert Klein dengan Nombor-nombor musikal oleh ABBA dan Loudon Wainwright III)
  • Abbacadabra – Sebuah kanak-kanak perancis musikal berdasarkan lagu-lagu ABBA
  • Abba-esque – Sebuah 1992 cover EP Dari Erasure
  • Abbasalutely – Sebuah kompilasi album yang dikeluarkan pada 1995 sebagai album tributasi untuk ABBA
  • Mamma Mia! – Sebuah pentas musik berdasarkan lagu ABBA
  • ABBAmania – Sebuah program ITV dan album tributasi ABBA dikeluarkan pada tahun 1999
  • Mamma Mia! – Sebuah filem adaptasi kepada pentas musik
  • Mamma Mia! Here We Go Again –Sebuah prekuel/sekuel kepada film asli
  • ABBA: You Can Dance – Sebuah permainan video menari dikeluarkan oleh Ubisoft pada tahun 2011 dengan lagu-lagu dari ABBA dan juga sebuah putaran dari Just Dance siri permainan video
  • Dancing Queen - Sebuah 2018 cover album dari Cher

Rujukan sunting

  1. ^ Moskowitz, David V. (31 October 2015). The 100 Greatest Bands of All Time: A Guide to the Legends Who Rocked the World. GREENWOOD Publishing Group Incorporated. m/s. 1. ISBN 978-1440803390.
  2. ^ a b Rees, Dafydd; Crampton, Luke (1991). Guinness Book of Rock Stars. Enfield: Guinness Publishing. m/s. 1–2. ISBN 978-0-85112-971-6.
  3. ^ 10 Things You Never Knew About Abba. Virginmedia.com. Retrieved 19 April 2014.
  4. ^ Palm 2001, halaman 110
  5. ^ "ABBA's biography, page 2". abbasite.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 June 2003. Dicapai pada 16 January 2008. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  6. ^ Palm 2001, halaman 210
  7. ^ Richliano, James (23 April 1995). "Abba". In Newsweekly.
  8. ^ ABBA pictured together for first time in 34 years, ABBA have finally reunited in Sweden, for the opening of a Mamma Mia-themed restaurant, 2016-01-21, Cameron Adams, News Corp Australia Network
  9. ^ Orange, Richard (2016-06-06). "ABBA sing together for first time in more than 30 years". The Telegraph (dalam bahasa Inggeris). ISSN 0307-1235. Dicapai pada 2018-03-05.
  10. ^ Needham, Alex (2018-04-27). "Abba announce first new songs for 35 years". the Guardian (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-04-27.
  11. ^ "Abba Christmas tribute hit not READY throwing BBC show into chaos". www.dailystar.co.uk. 2018-09-17.
  12. ^ "Mamma Mia! ABBA make new music after 35 years". AFP.com. 27 April 2018. Dicapai pada 27 April 2018.
  13. ^ Ek, Torbjörn (27 April 2018). "Abba reunited – has recorded new music". Aftonbladet. Dicapai pada 27 April 2018.
  14. ^ http://www.noise11.com/news/remember-those-two-new-abba-songs-coming-out-2018-they-didnt-20190109

Pautan luar sunting