A Brief History of Time

A Brief History of Time: From the Big Bang to Black Holes (Bahasa Melayu: Sejarah Singkat Masa: Dari Letupan Besar ke Lohong Hitam) merupakan buku sains popular mengenai kosmologi (pelajaran alam semesta) oleh ahli fizik British Stephen Hawking.[1] Ia mula-mula diterbitkan pada tahun 1988. Hawking menulis buku untuk pembaca bukan pakar tanpa pengetahuan teori saintifik.

A Brief History of Time
Umum
PengarangStephen Hawking
NegaraUnited Kingdom
BahasaInggeris
SubjekKosmologi
Penerbitan
PenerbitBantam Dell Publishing Group
Tarikh penerbitan
1988
Jenis media
Cetakan
Halaman256
Kawalan kewibawaan
ISBNISBN 978-0-553-10953-5
OCLC39256652
523.1 21
LCCQB981 .H377 1998
Kronologi
Black Holes and Baby Universes and Other Essays

Dalam A Brief History of Time, Hawking menulis dalam istilah yang bukan teknikal mengenai struktur, asal, perkembangan dan akhirnya nasib alam semesta, yang merupakan objek kajian astronomi dan fizik moden. Beliau bercakap tentang konsep asas seperti ruang dan masa, blok bangunan asas yang membentuk alam semesta (seperti kuark) dan kuasa asas yang memerintahnya (seperti graviti). Beliau menulis tentang fenomena kosmologi seperti Big Bang dan lubang hitam. Hawiking membincangkan dua teori utama, relativiti umum dan mekanik kuantum, yang digunakan saintis moden untuk menggambarkan alam semesta. Akhirnya, beliau bercakap tentang mencari teori penyatuan yang menggambarkan segala sesuatu di alam semesta dengan cara yang koheren.

Buku ini menjadi buku terlaris dan dijual lebih daripada 10 juta keping dalam 20 tahun.[2] Ia juga adalah dalam senarai buku terlaris London Sunday Times selama lebih daripada lima tahun dan telah diterjemahkan ke dalam 35 bahasa menjelang 2001.[3]

Bab sunting

A Brief History of Time mempunyai 11 bab seperti yang tertera di bawah:

  • Bab 1: Our Picture of the Universe
  • Bab 2: Space and Time
  • Bab 3: The Expanding Universe
  • Bab 4: The Uncertainty Principle
  • Bab 5: Elementary Particles and Forces of Nature
  • Bab 6: Black Holes
  • Bab 7: Black Holes Ain't So Black
  • Bab 8: The Origin and Fate of the Universe
  • Bab 9: The Arrow of Time
  • Bab 10: The Unification of Physics
  • Bab 11: Conclusion

Penerbitan sunting

Pada awal tahun 1983, Hawking pertama kali mendekati Simon Mitton, penyunting yang bertanggungjawab terhadap buku-buku astronomi di Cambridge University Press, dengan idea-ideanya untuk buku popular mengenai kosmologi. Mitton ragu tentang semua persamaan dalam naskah draf, yang dia rasa akan menolak pembeli di kedai buku lapangan terbang yang Hawking ingin mencapai. Dengan beberapa kesukaran, dia memujuk Hawking untuk menggugurkan semua tetapi satu persamaan.[4] Penulis itu sendiri menyatakan dalam pengakuan buku bahawa dia telah diberi amaran bahawa untuk setiap persamaan dalam buku itu, pembaca akan dibelah dua, oleh itu ia hanya menyertakan satu persamaan: E = mc2. Buku ini menggunakan beberapa model kompleks, gambar rajah, dan ilustrasi lain untuk merinci beberapa konsep yang diterokanya.

Edisi sunting

  • 1988: Edisi pertama termasuk pengenalan oleh Carl Sagan yang menceritakan kisah berikut: Sagan berada di London untuk persidangan saintifik pada tahun 1974, dan di antara sesi dia berjalan ke bilik yang lain, di mana pertemuan yang lebih besar sedang berlangsung. "Saya menyedari bahawa saya sedang menyaksikan majlis kuno: penyebaran rekan-rekan baru ke dalam Royal Society, salah satu organisasi ilmiah yang paling kuno di planet ini. Di barisan hadapan, seorang lelaki muda di kerusi roda, sangat perlahan, menandatangani nama dalam sebuah buku yang menerbitkan halaman terawal tanda tangan Isaac Newton ... Stephen Hawking adalah legenda. " Dalam pengenalannya, Sagan terus menambah bahawa Hawking adalah "penerus yang layak" kepada Newton dan Paul Dirac, kedua-dua bekas Profesor Matematik Lucasian.[5]

Pengenalan itu dikeluarkan selepas edisi pertama, kerana ia dilindungi hak cipta oleh Sagan, bukan oleh Hawking atau penerbit, dan penerbit tidak mempunyai hak untuk mencetak semula secara kekal. Hawking menulis pengenalannya sendiri untuk edisi kemudian.

  • 1996, Edisi yang diilustrasikan, dikemas kini dan diperluaskan: Edisi hardcover ini mengandungi ilustrasi dan gambar berwarna penuh untuk membantu menerangkan teks, serta penambahan topik yang tidak termasuk dalam buku asal.
  • 1998, Edisi ulang tahun ke-10: Ia mempunyai teks yang sama seperti yang diterbitkan pada tahun 1996, tetapi juga telah dikeluarkan dalam paperback dan hanya terdapat beberapa gambar rajah. ISBN 0553109537
  • 2005, A Briefer History of Time: kolaborasi bersama Leonard Mlodinow versi ringkas buku asal. Ia telah dikemaskini sekali lagi untuk menangani isu-isu baru yang timbul akibat pembangunan saintifik selanjutnya. ISBN 0-553-80436-7

Rujukan sunting

  1. ^ A Brief History of Time is based on the scientific paper J. B. Hartle; S. W. Hawking (1983). "Wave function of the Universe". Physical Review D. 28 (12): 2960. Bibcode:1983PhRvD..28.2960H. doi:10.1103/PhysRevD.28.2960.
  2. ^ Paris, Natalie (26 April 2007). "Hawking to experience zero gravity". The Daily Telegraph. London.
  3. ^ "Hawking's briefer history of time". news.bbc.co.uk. 15 October 2001. Dicapai pada 2008-08-06.
  4. ^ White, Michael and John Gribbin (1992). Stephen Hawking: a life in science. Viking Press. ISBN 978-0670840137.
  5. ^ Hawking, Stephen (1988). A Brief History of Time. Bantam Books. ISBN 0-553-38016-8.

Pautan luar sunting