Billy Abit Joo merupakan ahli parlimen Hulu Rajang dari Barisan Nasional - Parti Rakyat Sarawak.

Billy Abit Joo
Anggota Parlimen
untuk P216 Hulu Rajang, Sarawak
Dalam jawatan
1990 – 2013
Didahului olehJustine Jinggot
Digantikan olehWilson Ugak Kumbong
Butiran peribadi
Parti politik BN - PRS

Billy Abit Joo pernah merasmikan regata mini bagi masyarakat orang Penan yang diadakan di Lusong Laku dalam daerah Belaga, yang memakan masa lapan jam perjalanan dengan kenderaan pacuan empat roda melalui jalan tanah merah.[1] Ekspedisi ini menarik penduduk bukan sahaja dari dari Lusong Laku tetapi juga dari kampung Penan di ulu termasuk Long Tanyit (sekitar dua setengah jam perjalanan bot dari Lusong Laku dengan menggunakan 'Stinting'), dari Long Abit dan Long Kajang.

Di parlimen, Billy Abit Joo pernah menyokong petisyen pembangkang supaya kerajaan mengkaji semula Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 pada Oktober 2008, satu-satunya Ahli Parlimen BN yang berbuat demikian.[2][3]

Rujukan sunting

  1. ^ "Kapit organises regatta for Penans" (dalam bahasa Inggeris). The Borneo Post. 8 September 2008. Dicapai pada 23 Oktober 2008.[pautan mati kekal]
  2. ^ Lee Yuk Peng (26 Oktober 2008). "Mystery solved - it was Billy Abit" (dalam bahasa bahasa Inggeris). TheStar Online. Dicapai pada 21 November 2008. Unknown parameter |curly= ignored (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  3. ^ Lim Kit Siang (2008). "No Umno/MCA/Gerakan/MIC MP to emulate Billy Abit Joo?" (dalam bahasa Inggeris). Blog Lim Kit Siang. Unknown parameter |accessdaymonth= ignored (bantuan); Unknown parameter |accessyear= ignored (|access-date= suggested) (bantuan); Unknown parameter |month= ignored (bantuan)