Ada Apa dengan Cinta? 2

filem Indonesia

Ada Apa dengan Cinta? 2 ialah sebuah filem Indonesia arahan Riri Riza. Filem ini merupakan sekuel kepada filem Ada Apa Dengan Cinta? tahun 2002. Filem ini juga ditayangkan serentak di tiga negara iaitu Indonesia, Malaysia dan Brunei. Filem lakonan Dian Sastrowardoyo dan Nicholas Saputra membawakan semula peranan mereka sebagai Cinta dan Rangga. Filem ini berlaku 14 tahun selepas peristiwa filem yang pertama dan menceritakan bagaimana Cinta dan Rangga berhadapan dengan kehidupan mereka selepas perpisahan mereka di luar skrin sebelum akhirnya bertemu antara satu sama lain sekali lagi sebagai bunga api tidak dapat diselesaikan lama dan perasaan mula muncul dari kedua-dua bekas kekasih.

Ada Apa dengan Cinta? 2
Poster keluaran tayangan
PengarahRiri Riza
PenulisMira Lesmana
Prima Rusdi
Dihasilkan olehMira Lesmana
DibintangiNicholas Saputra
Dian Sastrowardoyo
Adinia Wirasti
Titi Kamal
Sissy Priscillia
Dennis Adhiswara
Muzik olehMelly Goeslaw
Anto Hoed
Syarikat
penerbitan
Miles Productions
Legacy Pictures
Diedarkan olehMiles Productions
SinemArt
Tarikh tayangan
28 April 2016
NegaraIndonesia
BahasaIndonesia
Pecah panggung$8 juta atau
Rp 110 bilion[1]

Filem ini dibuat selepas filem pendek promosi LINE yang mempunyai pelakon AADC mendapat banyak orang untuk menuntut Mira Lesmana dan Riri Riza untuk membuat sekuel cetera panjang untuk percintaan remaja yang dikasihi. Hasilnya, filem itu telah secara rasmi dibangunkan. Filem ini mengabaikan semua peristiwa-peristiwa dalam AADC? 2014, seperti Cinta dan Rangga kedua-duanya mempunyai pekerjaan yang berbeza daripada dalam jangka pendek, dan walaupun pelakon Ladya Cheryl membawakan semula peranannya dalam jangka pendek, dia tidak boleh muncul dalam sekuel cetera dan watak beliau ditulis sebagai telah dimatikan dalam filem ini.

Yang dinanti-nantikan, filem itu telah dikeluarkan pada 28 April 2016 di Indonesia, Malaysia, dan Brunei Darussalam. Filem ini dikeluarkan kepada kejayaan kritikal dan komersial. Ia melepasi jumlah penonton filem pertama dan kini berdiri sebagai filem Indonesia yang paling ditonton tahun 2016, dengan lebih 3.5 juta jualan tiket. Filem ini juga merupakan kejayaan di Malaysia dan Brunei.

Sinopsis sunting

Cinta (Dian Sastrowardoyo) kini merupakan pemilik sebuah mini seni pop kafe di Jakarta. Beliau dan geng sekolah tinggi menenangkan Karmen (Adinia Wirasti), yang sedang pulih daripada ketagihan dadah. Milly (Sissy Priscillia) berkahwin dengan bekas rakan sekolah tinggi Mamet (Dennis Adhiswara) dan kini mengandung anak pertama mereka, manakala Maura (Titi Kamal) berkahwin dengan Chris (Christian Sugiono) dengan 4 anak. Cinta mengumumkan bahawa wanita akan pergi bercuti ke Jogjakarta dan bahawa dia bertunang dengan teman lelakinya Trian (Ario Bayu). Sementara itu, di New York City, Rangga (Nicholas Saputra) adalah pemilik bersama sebuah kedai kopi apabila kakak tirinya, Sukma (Dimi Cindyastira), membayar lawatan ke meminta beliau untuk melawat ibu beliau di Jogjakarta, tetapi dia enggan. Beliau akhirnya mempunyai perubahan hati dan mengambil keputusan untuk pergi ke sana selepas beliau bersama-pemilik dan rakan Roberto (Chase Kuertz) yakin bahawa dia harus kembali ke Indonesia untuk mengikat hujung longgar.

Sebelum pergi, mereka melawat kubur Alya (Ladya Cheryl), yang diterangkan kemudian dalam filem itu bahawa dia meninggal dunia dalam kemalangan pada tahun 2010. Rangga tiba di Jakarta untuk mendapati bahawa Cinta tidak lagi tinggal di rumah lama beliau, lalu beliau terus ke Jogja. Di Jogja, sambil bercuti, Karmen dan Milly melihat Rangga di jalan raya, dan mereka memberitahu Cinta mengenainya. Cinta tidak mahu melihat dia pada mulanya, tetapi selepas satu pertengkaran dengan Karmen, dia memutuskan untuk berbuat demikian. Ia mendedahkan bahawa mereka berpecah pada tahun 2006. Cinta meluahkan kebencian ke arah dia untuk mengakhiri hubungan mereka dan bahawa dia hanya bersetuju untuk bertemu dengannya kerana rakan-rakannya. Rangga menjelaskan bahawa dia berpisah dengannya kerana perjuangan akademik dan vokasional, dan dia menyangka bahawa dia tidak dapat membuat Cinta gembira. Walau bagaimanapun, mereka membuat keputusan untuk menamatkan perkara dalam terma mesra. Cinta menghabiskan sepanjang hari dengan Rangga, lupa jadual percutian beliau dengan rakan-rakannya. Sebelum berpisah, Cinta mencium Rangga, untuk kejutan kedua-dua bekas kekasih. Cinta kemudian kembali ke Jakarta dan Rangga membayar ibunya lawatan.

Cinta tidak boleh mendapatkan Rangga keluar darinya dan sebelum pulang ke New York, Rangga singgah di Jakarta dan pergi ke tempat Cinta. Dia mengakui bahawa dia mahu mereka untuk menjadi lebih daripada rakan-rakan sekali lagi tetapi dia menjawab bahawa ciuman apa-apa makna, meninggalkan dia marah. Dan sebagainya, Rangga meninggalkan kafe sebagai Trian tiba di kafe. Trian, perasan tingkah laku berubah Cinta selepas perjalanan Jogja dan melihat Rangga sendiri, menghadapi Cinta mengenai Rangga, menyebabkan akhir pertunangan. Rangga terbang kembali ke New York manakala Cinta mempunyai pengalaman kematian berhampiran di lebuh raya, tetapi membawa pulang sebarang kecederaan.

Sebulan kemudian, Rangga dan Roberto memberikan pekerja mereka Donna (Lei Lei-Bavoil) kenaikan gaji, dan dalam ucapan terima kasih dia memeluknya. Pada masa yang sama, Cinta memasuki kafe dan kemudian melarikan diri. Rangga menjelaskan keadaan dan Cinta ketawa. Mereka menyatakan cinta mereka antara satu sama lain, dan berkongsi ciuman ghairah di Central Park yang bersalji, bersatu akhirnya. Sebelum kredit, Rangga dan Cinta seolah-olah memegang bayi mereka, sehingga Mamet datang dan meminta kepadanya untuk beliau dan bayi Milly ini kembali.

Pelakon sunting

Penerbitan sunting

Pada tahun 2014, aplikasi pesanan Jepun, LINE mengeluarkan satu filem pendek promosi yang menampilkan pelakon Ada Apa Dengan Cinta?. Filem pendek itu menceritakan kisah bagaimana Cinta dan Rangga bertemu lagi selepas 12 tahun selain. Selepas dikeluarkan, pendek itu menjadi topik trending segera di Twitter dan mendapat 2½ juta penonton di YouTube dalam masa 2 hari. Keluaran berjaya pendek ini mendorong ramai orang untuk menyatakan kegembiraan mereka untuk sekuel panjang penuh yang sebenar. Penerimaan positif terhadap cetera pendek membuktikan bahawa percintaan kultus remaja klasik 2002 ini kekal popular di Indonesia. Akhirnya, pada Mac 2015, selepas bulan spekulasi dan khabar angin, Mira Lesmana, pengarah dan penerbit Ada Apa dengan Cinta? mengesahkan bahawa kesinambungan cetera sedang dalam proses penerbitan.[2] Kesudahan yang telah disahkan akan dikeluarkan pada 28 April 2016.[3] Walaupun kebanyakan pelakon yang dijangka kembali, telah diumumkan pada Ogos 2015 yang Ladya Cheryl, yang melakonkan rakan karib Cinta, Alya dalam filem yang pertama, tidak akan kembali untuk sekuel.[4] Watak beliau pada asalnya ditulis dalam skrip, tetapi, disebabkan ketiadaan beliau, watak beliau ditulis sebagai telah dimatikan dalam filem itu.[5]

Sambutan sunting

Ada Apa Dengan Cinta? 2 memecahkan rekod dengan 200,000 jualan tiket di pawagam pada hari pertama, menjadikannya filem Indonesia yang paling ditonton pada hari perdana.[6] Pada hari keempat, AADC? 2 telah ditonton oleh lebih 1 juta orang, menjadi filem Indonesia yang paling cepat untuk mencapai kejayaan itu. Sehingga 27 Mei 2016, AADC? 2 telah ditonton oleh lebih 3.5 juta orang, melebihi sebelumnya, dan pada masa ini adalah filem Indonesia yang paling ditonton dan berjaya 2016.

Runut bunyi sunting

Ada Apa dengan Cinta? 2
Runut bunyi oleh
Dilancarkan pada2016
Dirakamkan pada2015
TempatIndonesia  
GenrePop, Pop rock
Panjang123:00  
BahasaBahasa Indonesia  
PengarahRiri Riza  
PenerbitMelly Goeslaw, Anto Hoed
Kronologi Melly Goeslaw dan Anto Hoed
Queen of Soundtrack (en)     Ada Apa dengan Cinta? 2
sunting · sunting di Wikidata
 
Lihat pendokumenan templat ini

Ost. Ada Apa dengan Cinta? 2 ialah runut bunyi untuk filem Ada Apa dengan Cinta? 2 yang dibintangi oleh Dian Sastrowardoyo dan Nicholas Saputra.

Senarai runut sunting

Kesemua runut ditulis dan digubah oleh Melly Goeslaw.

No.TajukPenyanyiMasa
1."I'm Still Loving You"Melly Goeslaw2:42
2."Bimbang"Goodbye Felicia & Stephanie Poetri3:25
3."Perjalanan"Goeslaw3:20
4."Ratusan Purnama"Goeslaw featuring Marthino Lio4:03
5."Jangan Ajak Ajak Dia"Goeslaw3:49
6."Sayang Mau Apa?"Goeslaw2:54
7."Terlalu Cinta"Goeslaw3:04
8."Suara Hati Seorang Kekasih" (versi 2016) Goeslaw4:46


Rujukan sunting

  1. ^ Filmindonesia.or.id. "Data penonton tahun 2016". Cite has empty unknown parameter: |1= (bantuan)
  2. ^ KapanLagi.com (30 Mac 2015). "'AADC 2' Bakal Segera Digarap? Ini Bocoran Dari Mira Lesmana".
  3. ^ Post, The Jakarta. "'Ada Apa Dengan Cinta' sequel to premiere on April 28". thejakartapost.com. Dicapai pada 2016-08-24.
  4. ^ "Berita, Foto, Video TerHOT dari Dunia Film dan Televisi". detik.com. Dicapai pada 2016-08-24.
  5. ^ developer, metrotvnews. "Ini Alasan Ladya Cheryl Tidak Terlibat di Film AADC 2". metrotvnews.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-08-30. Dicapai pada 2016-08-24.
  6. ^ Suara.com. "Satu Hari Tayang, "AADC2" Tembus 200 Ribu Penonton". suara.com. Dicapai pada 2016-08-24.

Pautan luar sunting