Adab (Arab: أَدَب, rumi: adab "budi bahasa; kesopanan"[1]) dalam konteks perilaku, perbuatan: kebaikan, kesantunan, moral, sopan santun, kesusilaan, kemanusiaan.[2] Sementara tafsiran skop dan perincian Adab mungkin berbeza dalam kebudayaan yang berlainan, kesamaan yang terdapat dalam tafsiran-tafsiran ini ialah penilaian keperibadian seseorang melalui kepatuhannya terhadap beberapa kod kelakuan.[3] Justeru seseorang itu menunjukkan Adab dengan mempamerkan "pembezaan aturan, kelakuan, dan kepandaian membuat pilihan yang betul".[3]

Sedangkan tafsiran dari lingkup adab dan fakta-fakta yang dapat bervariasi antara berbagai budaya, umum antara interpretasi ini adalah hal peribadi untuk berdiri melalui pengamatan tertentu contoh kod perilaku.

Adab dalam Islam sunting

Adab dalam Islam memiliki aturan dan syariat yang melibatkan semua aspek kehidupan. Orang Islam melihat adab perilaku ataupun perbuatan contohnya seperti:

  1. Adab sopan
  2. Adab hormat-menghormati
  3. Adab berpakaian (Jilbab, Hijab, Niqab)
  4. Adab dalam keluarga
  5. Adab ketika orang meninggal dunia
  6. Adab memberi salam
  7. Adab menepati janji
  8. Adab mengucapkan selawat ke atas Nabi
  9. Adab antara bukan mahram
  10. Adab Menjalankan tugas

Rujukan sunting

  1. ^ Abd. Rauf Dato' Haji Hassan; Abdul Halim Salleh; Khairul Amin Mohd Zain (2005). Kamus Bahasa Melayu-Bahasa Arab Bahasa Arab-Bahasa Melayu. Shah Alam: Oxford Fajar. m/s. 7. ISBN 967-65-7321-3.
  2. ^ Firmage, Edwin Brown and Weiss, Bernard G. and Welch, John W. Religion and Law. 1990, page 202-3
  3. ^ a b Ensel, Remco. Saints and Servants in Southern Morocco. 1999, page 180