Adobe Acrobat adalah keluarga perisian aplikasi dan perkhidmatan Web yang dibangunkan oleh Adobe Inc. untuk melihat, membuat, memanipulasi, mencetak dan menguruskan fail dalam Format Dokumen Mudah Alih (PDF).[4]

Adobe Acrobat
PembangunAdobe Inc.
Pelancaran pertama15 Jun 1993; 30 tahun yang lalu (1993-06-15)
Sistem pengendalianWindows, macOS, Linux,[1] Android, iOS, BlackBerry Tablet OS, BlackBerry 10, Windows Phone
Saiz
JenisPenerbitan atas meja
LesenHak milik
Tapak web

Keluarga ini terdiri daripada Acrobat Reader (dahulunya Reader), Acrobat (dahulunya Exchange) dan Acrobat.com. Acrobat Reader asas, tersedia untuk beberapa platform desktop dan mudah alih, adalah perisian percuma; ia menyokong melihat, mencetak dan memberi penjelasan fail PDF.[5] Tambahan, "Premium", perkhidmatan tersedia untuk pembaca dengan langganan berbayar. Acrobat proprietari komersial, tersedia untuk Microsoft Windows dan macOS sahaja, juga boleh membuat, mengedit, menukar, menandatangani digital, menyulitkan, mengeksport dan menerbitkan fail PDF. Acrobat.com melengkapi keluarga dengan pelbagai perkhidmatan pengurusan kandungan dan perkhidmatan pengehosan fail.

Tujuan sunting

Fungsi utama Adobe Acrobat adalah membuat dan melihat dokumen PDF . Ia dapat mengimport format dokumen dan gambar yang popular dan menyimpannya sebagai PDF. Ia juga boleh mengimport output pengimbas, laman web, atau kandungan Windows clipboard.

Oleh kerana sifat PDF, setelah dokumen PDF dibuat, organisasi dan aliran semula jadi tidak dapat diubah secara bermakna. Dengan kata lain, Adobe Acrobat boleh mengubah isi perenggan dan gambar, tetapi melakukannya tidak mengubah keseluruhan dokumen untuk menampung dokumen yang lebih panjang atau lebih pendek. Acrobat boleh memotong halaman PDF, mengubah susunannya, memanipulasi pautan, menandatangani fail PDF secara digital, menambah komen, menyusun semula bahagian tertentu dari fail PDF, dan memastikan kepatuhannya pada standard seperti PDF/A.

Rujukan sunting

  1. ^ "Download new and previous versions of Adobe Reader". Adobe.com. Adobe Systems. Dicapai pada 29 July 2013.
  2. ^ "Adobe – Adobe Reader download – All versions". adobe.com. Adobe Systems. Dicapai pada 29 July 2013.
  3. ^ "Download a free trial of Acrobat XI Pro". Adobe.com. Adobe Systems. Dicapai pada 29 July 2013.
  4. ^ "Adobe Acrobat family". 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 January 2008. Dicapai pada 19 January 2008.
  5. ^ "Adobe Reader". 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 January 2008. Dicapai pada 19 January 2008.

Pautan luar sunting