Adventure Time[m] merupakan sebuah siri animasi televisyen Amerika Syarikat yang dicipta oleh Pendleton Ward untuk Cartoon Network. Animasi ini dihasilkan oleh Frederator Studios dan Cartoon Network Studios, siri ini mengisahakn pengembaraan seorang lelaki bernama Finn (disuarakan oleh Jeremy Shada) dan sahabat baiknya dan saudara angkatnya, Jake (John DiMaggio)—seekor anjing dengan kekuatan ajaib untuk mengubah bentuk dan saiz mengikut kehendaknya. Finn dan Jake tinggal di Land of Ooo pasca apokaliptik, di mana mereka berinteraksi dengan Princess Bubblegum (Hynden Walch), Ice King (Tom Kenny), Marceline the Vampire Queen (Olivia Olson), BMO (Niki Yang), dan lain-lain. Siri ini berdasarkan episod pendek yang telah dicipta untuk slot Nicktoons dan siri animasi inkubator Frederator Studios iaitu Random! Cartoons pada tahun 2007. Selepas episod pendek menjadi video tular di Internet, Cartoon Network mengambilnya dan membuat siri penuh panjang, yang dipratonton pada 11 Mac 2010, dan dirasmikan pada 5 April 2010.

Adventure Time
Juga dikenali sebagai
Adventure Time with
Finn & Jake
GenreKomedi[1]
Fantasi[2]
Pengembaraan[3]
Cereka sains[2]
PenciptaPendleton Ward
Pengarah
  • Larry Leichliter[a]
Pengarah kreatif
Pelakon suara
  • Jeremy Shada
  • John DiMaggio
  • Hynden Walch
  • Niki Yang
  • Tom Kenny
  • Olivia Olson
  • Pendleton Ward
  • Polly Lou Livingston
  • Jessica DiCicco
Lagu pembukaan"Adventure Time", dipersembahkan oleh Pendleton Ward
Lagu penutup"The Island Song", dipersembahkan oleh Ashley Eriksson
PenggubahCasey James Basichis
Tim Kiefer
Negara asalAmerika Syarikat
Bilangan musim10
Bilangan episod283[5][e] (Senarai episod)
Penerbitan
Penerbit eksekutif
  • Fred Seibert
  • Derek Drymon[h]
  • Pendleton Ward[i]
  • Adam Muto[j]
  • Co-executive producers:
    Adam Muto[k]
Penerbit
  • Kelly Crews
  • Pendleton Ward[b]
  • Supervising producers:
  • Nick Jennings[f]
  • Thurop Van Orman[b]
  • Adam Muto[g]
Tempoh siaran11 minit
6 minit (episod pendek)
Syarikat penerbitan
Frederator Studios
Cartoon Network Studios
Syarikat pengedaran
Warner Bros. Television Distribution
Penyiaran
Saluran asalCartoon Network
Nicktoons (episod pendek sahaja)
Format gambar1080i (16:9 HDTV)
Siaran asal5 April 2010 (2010-04-05)[l] – 3 September 2018 (2018-09-03)
Kronologi
MengikutiRandom! Cartoons (Nickelodeon)
Pautan luar
Laman sesawang
Tapak sesawang penerbitan Frederator Studios
Cartoon Network Studios

Siri ini menarik inspirasi dari pelbagai sumber, termasuk fantasi permainan berperanan Dungeons & Dragons dan permainan video. Ia dihasilkan menggunakan animasi tangan; aksi dan dialog untuk episod diputuskan mengikut pelan kasar daripada artis papan cerita. Oleh kerana setiap episod mengambil masa kira-kira lapan hingga sembilan bulan untuk disiapkan, pelbagai episod telah dijalankan secara serentak. Ahli-ahli pelakon merekod dialog mereka dalam rakaman kumpulan, dan siri ini kerap menggunakan tetamu jemputan untuk watak-watak kecil dan berulang. Setiap episod berlangsung selama kira-kira sebelas minit; beberapa episod sering disiarkan untuk mengisi slot program setengah jam. Pada 29 September 2016, ia diumumkan bahawa siri ini akan berakhir pada 2018, selepas penyiaran musim kesepuluhnya.§ Pengakhiran siri ini telah disiarkan pada 3 September 2018.

Siri ini telah kembali dengan 4 episod istimewa di bawah tajuk: Adventure Time: Distant Lands yang telah dirilis di HBO Max pada tahun 2020.


Pencapaian sunting

Adventure Time telah menjadi kejayaan penarafan untuk Cartoon Network dan beberapa episod telah menarik 3 juta penonton; walaupun ditujukan terutamanya kepada kanak-kanak, ia telah membangunkan berikut di kalangan remaja dan orang dewasa. Rancangan ini telah menerima ulasan positif daripada pengkritik dan memenangi anugerah termasuk: lapan Primetime Emmy Award, satu Peabody Award, tiga Annie Award, dua British Academy Children's Award, satu Motion Picture Sound Editors Award, satu Pixel Award, dan satu Kerrang! Award. Siri ini juga dicalonkan selain daripada yang tersebut untuk tiga Critics' Choice Television Award, dua Annecy International Animated Film Festival, satu TCA Awards, dan satu Sundance Film Festival. Daripada banyak spin-off komik berdasarkan siri ini, salah satu menerima Eisner Award dan dua Harvey Award. Pelbagai bentuk barangan berlesen, termasuk buku, permainan video dan pakaian, telah diilhamkan oleh siri ini.

Pautan luar sunting

  1. ^ Sava, Oliver (Oktober 9, 2013). "Beneath Adventure Time's Weirdness Lies Surprising Emotional Complexity". The A.V. Club (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada Disember 3, 2013. Adventure Time has become deeply entrenched in the comedy community. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  2. ^ a b Whalen, Andrew (Januari 26, 2017). "'Adventure Time: Islands' Review: Most Futures Are Dark In New Season 8 Episodes, Life". iDigitalTimes (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada Februari 25, 2017. Adventure Time: Islands stands as the full fruition of Adventure Time's slow embrace of science fiction ... At first Adventure Time was post-apocalyptic: a far-flung fantasy future in which magic has returned ... but Islands opens a new phase in the series' science fiction storytelling by confronting the human race head-on. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  3. ^ Perlmutter, David (2014). America Toons In. Jefferson, North Carolina: McFarland & Company. m/s. 346. ISBN 978-1-4766-1488-5. In the manner of Robert E. Howard's Conan, this duo peddles their heroic skills ... and consequently they enter into a variety of adventurous situations.
  4. ^ Muto, Adam [MrMuto] (Februari 5, 2013). "No one currently gets the "directed by" credit. And we've actually phased out the title of creative director in favor of supervising director" (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada Mac 17, 2013 – melalui Spring.me. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  5. ^ Sava, Oliver (September 3, 2018). "Adventure Time Concludes with a Celebration of what Makes it so Special". The A.V. Club (dalam bahasa Inggeris). The Onion. Diarkibkan daripada yang asal pada September 3, 2018.
  6. ^ Sebagai contoh, lihat: Lloyd, Robert (April 5, 2010). "'Adventure Time With Finn & Jake' Enters a Wild New World". The Los Angeles Times (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada Mac 4, 2016. Adventure Time With Finn & Jake, a new animated series getting its official premiere Monday on the Cartoon Network... Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  7. ^ Muto, Adam [MrMuto] (Januari 2014). "For a short time, we weren't sure if we'd be able to use Adventure Time (without "with Finn and Jake") as the official title for the show" (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada Januari 13, 2014 – melalui Spring.me.


Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "lower-alpha" ada tetapi tag <references group="lower-alpha"/> yang sepadan tidak disertakan