Agensi Angkasa Negara Malaysia

Agensi Angkasa Negara Malaysia (ANGKASA) merupakan agensi kerajaan Malaysia yang ditubuhkan pada 2002 untuk memajukan pendidikan dan penyelidikan sains angkasa, serta membantu kerajaan melaksanakan Dasar Angkasa Negara. Agensi ini terletak di bawah pentadbiran Kementerian Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim Malaysia. ANGKASA telah digabungkan dengan Agensi Remote Sensing Malaysia (ARSM) membentuk Agensi Angkasa Malaysia (MySA)

Agensi Angkasa Negara Malaysia
ANGKASA
Logo rasmi ANGKASA
Intisari agensi
Dibentuk2002 (2002)
Dibubarkan2004 (2004)
Ibu pejabatPutrajaya
Agensi induk
Kementerian Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim Malaysia
Laman sesawang
www.angkasa.gov.my

Latar belakang sunting

1989: Bahagian Planetarium telah ditubuhkan oleh Kerajaan Malaysia di bawah Jabatan Perdana Menteri Malaysia.

1993: Bahagian Kajian Sains Angkasa (BAKSA) telah ditubuhkan dengan peranan dan tanggungjawab diperluas meliputi sains dan teknologi angkasa. BAKSA kemudian dipindahkan ke Kementerian Sains, Teknologi dan Alam Sekitar pada tahun 1995.

2002: Agensi Angkasa Negara (AAN) ditubuhkan dengan mandat menggubal polisi dan peraturan, menyelaras, melaksana dan memantau aktiviti angkasa.

2004: BAKSA digabungkan bersama AAN membentuk Agensi Angkasa Negara (ANGKASA) dengan mandat menerajui pembangunan sektor angkasa di Malaysia.

Program Angkasawan Negara sunting

Program dikendalikan sunting

ANGKASA telah melancarkan Program Angkasawan Negara yang bermula pada 2006 untuk menghantar angkasawan dari negara Malaysia ke angkasa lepas. Pada 4 September 2007, Sheikh Muszaphar Shukor telah dipilih sebagai Angkasawan Malaysia yang pertama. Beliau telah berlepas ke Stesen Angkasa Antarabangsa menaiki Soyuz TMA-11 pada 10 Oktober 2007.

Program ini telah diumumkan secara rasmi oleh bekas Perdana Menteri Malaysia, Mahathir bin Mohamad, kerana program bersama dengan Persekutuan Rusia. Ia adalah satu projek di bawah kerajaan kerajaan dengan mengimbangi perjanjian melalui pembelian jet pejuang Sukhoi SU-30MKM untuk Tentera Udara Diraja Malaysia.

Di bawah perjanjian ini Persekutuan Rusia menanggung kos melatih dua rakyat Malaysia untuk perjalanan ruang dan untuk menghantar satu ke Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) pada Oktober 2007. Ia menyebabkan Sheikh Muszaphar Shukor menjadi rakyat Malaysia pertama di angkasa pada 10 Oktober 2007.

Bukti ini menunjukkan bahawa objektif utama program ini adalah untuk meningkatkan imej negara dan menanamkan dalam generasi minat yang lebih muda dalam Matematik dan Sains. Pada pelancaran itu, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Seri Dr Jamaluddin Jarjis berkata: "Ia bukan sekadar satu projek untuk menghantar seorang rakyat Malaysia ke angkasa selepas 50 tahun merdeka, kita memerlukan anjakan baru dan kelebihan baru untuk menjadi. lebih berjaya sebagai sebuah negara. "Kami mahu kagum dan memberi inspirasi, dan menggalakkan rakyat Malaysia untuk mencapai kejayaan yang lebih besar dengan memeluk sains dan teknologi."[1]

Kemudian, Dr Jamaluddin Jarjis adalah lebih khusus kepada objektif program ini apabila beliau berkata bahawa ia "adalah untuk mewujudkan kesedaran di kalangan rakyat Malaysia kepentingan sains, teknologi dan industri angkasa, yang boleh membantu membangunkan ekonomi selanjutnya."[2]

Sheikh Muszaphar Shukor sendiri berkata bahawa "Saya tidak mencari kemasyhuran atau sabar untuk disambut seperti selebriti, tapi niat saya adalah untuk memberi inspirasi kepada rakyat Malaysia, terutamanya kanak-kanak sekolah untuk meminati mata pelajaran sains dan industri angkasa."[2]

Orang Islam di Angkasa Lepas sunting

Pada bulan April 2006, ANGKASA menaja persidangan [3] saintis dan pihak berkuasa agama, menangani isu bagaimana hal keadaan perjalanan ruang akan memberi kesan kepada kewajipan yang dihadapi oleh angkasawan Islam (contohnya, bagaimana seseorang boleh menghadapi kiblat ketika beredar mengelilingi bumi).

ANGKASA dengan kerjasama dengan agensi-agensi lain di Malaysia, membangunkan Pelaksanaan Ibadah di Stesen Angkasa Antarabangsa dengan bantuan 150 saintis dan ulama. Buku panduan itu memperincikan bagaimana angkasawan Islam boleh memerhatikan kaedah Islam semasa dalam orbit. Waktu solat setiap hari adalah sejajar dengan mereka yang berada di titik berlepas dan jika Mekah tidak dapat dikesan, angkasawan boleh berdoa di bumi itu sendiri. Angkasawan wanita Islam dikehendaki menutup segala-galanya tetapi kedua telapak tangan mereka dan wajah mereka.[4]

Program Satelit sunting

Malaysia menggunakan kedua-dua satelit dibeli di luar negara dan maju di negara oleh Astronautic Technology Sdn Bhd.[5] Semua satelit Malaysia yang dilancarkan di luar negara.

Tiung SAT sunting

Tiung SAT adalah mikrosatelit Malaysia yang pertama. Satelit ini telah dibangunkan melalui pemindahan teknologi dan program latihan antara Astronautic Technology Sdn Bhd (ATSB) Malaysia dan Surrey Satellite Technology United Kingdom. TiungSAT-1 melancarkan kapal roket Dnepr dari kosmodrom Baikonur di Kazakhstan pada 26 September 2000. Satelit itu telah dibangunkan untuk eksperimen dalam pengimejan Bumi, pemerhatian meteorologi, pengesanan sinar kosmos, penyimpanan data dan komunikasi.

MEASAT sunting

MEASAT Satellite Systems Sdn. Bhd., yang sebelum ini Binariang Satellite Systems Sdn Bhd)., Merupakan pengendali satelit komunikasi Malaysia.

MEASAT (Malaysia East Asia Satellite) adalah nama garis satelit komunikasi yang dimiliki dan dikendalikan oleh syarikat itu.

Pada tahun 2006, jaringan satelit MEASAT terdiri daripada tiga satelit geopegun yang direka dan dibina oleh Boeing Satellite Systems. MEASAT-1 dan MEASAT-2 dilancarkan pada 1996 dan MEASAT-3 pada tahun 2006.

MEASAT-1 dan 2 direka untuk memberikan 12 tahun kedua-dua perkhidmatan televisyen terus ke pengguna di Malaysia dan perkhidmatan perhubungan awam di kawasan dari Malaysia kepada Filipina dan dari Beijing ke Indonesia. Dengan pelancaran MEASAT-3, liputan menjangkau lebih jauh ke kawasan yang merangkumi 70% daripada penduduk dunia. MEASAT (Malaysia East Asia Satellite) adalah keluarga komunikasi satelit yang dibina di luar negara dan dilancarkan pada tahun 1996 (MEASAT-1 dan MEASAT-2) dan pada tahun 2006 (MEASAT-3). Satelit menyediakan-ke-pengguna langsung pemancar televisyen untuk Malaysia dan perkhidmatan komunikasi umum dalam Asia Tenggara. Satelit beroperasi dengan syarikat swasta Measat Satellite Systems Sdn Bhd.

RazakSAT sunting

RazakSAT alah satelit Malaysia resolusi tinggi Orbit Bumi Rendah (LEO) yang telah dilancarkan pada roket Falcon 1 pada 14 Julai 2009.[6] Ia telah diletakkan ke dalam orbit khatulistiwa berhampiran unik yang membentangkan banyak peluang pengimejan untuk kawasan khatulistiwa. RazakSAT adalah satelit pemerhatian Bumi dibangunkan di Malaysia dan dilancarkan pada tahun 2009. Instrumen utama adalah kamera sederhana aperture. Imej daripada kamera akan disampaikan kepada Penerimaan Imej dan Pemprosesan Stesen Bumi di Malaysia. Ia gagal hampir tidak lebih daripada 1 tahun selepas pelancaran, menurut laporan audit dari Oktober 2011.[7]

Pelan pelancar angkasa lepas sunting

Di musim panas 2001 MNSA mula menyemak semula rancangan untuk pelancar ruang asli kecil yang akan dibangunkan dengan kerjasama Jepun dan akan membolehkan Malaysia menyertai kuasa ruang Asia.[8]

Infrastruktur sunting

MNSA mempunyai beberapa stesen bumi satelit berkaitan dan utama Pusat Angkasa Malaysia termasuk bertindak Pusat Operasi Misi pelbagai pemakmalan, Optical Calibration Laboratory dan sedang membina Pusat Pemasangan, Integrasi dan Ujian pelbagai dipermudahkan.

Untuk melaksanakan mula dibina pelancar ruang asli masa depan dan pengusaha asing perkhidmatan pelancaran ruang (pad pelancaran biasa atau sistem penghawa ruang seperti pelancaran udara Rusia dan lain-lain), Malaysia merancang untuk mendapati lapangan kapal angkasa tenaga berfaedah di Tawau di Sabah pada sebahagian Malaysia pulau Borneo.[9]

Rujukan sunting

  1. ^ Bernama. First Malaysian Goes Into Space, Nation Sets History[pautan mati kekal] 10 October 2007.
  2. ^ a b Bernama. Space Programme A Boon For Malaysia[pautan mati kekal] 28 October 2007.
  3. ^ "Malaysian Conf. Probes How Muslim Astronauts Pray". Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-05-25. Dicapai pada 2016-06-08.
  4. ^ Donadio, Rachel (9 December 2007). "Interstellar Ramadan". The New York Times. Dicapai pada 27 September 2010.
  5. ^ "Astronautic Technology (M) Sdn. Bhd". ATSB. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-07-29. Dicapai pada 2016-06-08.
  6. ^ "Razaksat Launch Success". Magazine article. Asian Surveying and Mapping. 23 July 2009. Dicapai pada 23 October 2009.[pautan mati kekal]
  7. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-10-14. Dicapai pada 2016-06-08.
  8. ^ "Журнал "Новости космонавтики"". Novosti-kosmonavtiki.ru. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-05-13. Dicapai pada 27 September 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  9. ^ "salinan arkib" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2009-02-24. Dicapai pada 2016-06-08.

Pautan luar sunting