Agihan kekayaan membandingkan kekayaan dalam pelbagai lapisan masyarakat. Perkara ini dapat menunjukan suatu aspek dalam kemajmukan ekonomi.

Pengagihan kekayaan berbeza daripada pengagihan pendapatan kerana ia melihat pengagihan ekonomi pemilikan aset dalam masyarakat, berbanding pendapatan semasa anggota masyarakat itu. Menurut Persatuan Penyelidikan dalam Pendapatan dan Kekayaan Antarabangsa, "pengagihan kekayaan dunia jauh lebih tidak seimbang berbanding daripada pendapatan."[1]

Takrifan kekayaan sunting

Kekayaan individu ditentukan sebagai nilai bersih yang terdedah sebagai: kekayaan = aset - liabiliti

Takrif kekayaan yang lebih luas, yang jarang digunakan dalam pengukuran ketidaksamaan kekayaan, juga termasuk modal insan. Sebagai contoh, definisi kekayaan inklusif PBB adalah langkah monetari yang merangkumi jumlah aset semula jadi, manusia dan fizikal.[2][3]

Hubungan antara kekayaan, pendapatan dan perbelanjaan adalah:: perubahan kekayaan = simpanan = pendapatan - penggunaan (perbelanjaan). Jika seseorang mempunyai pendapatan yang besar tetapi juga perbelanjaan yang besar, kesan bersih pendapatan itu terhadap dirinya atau hartanya mungkin kecil atau bahkan negatif. Kekayaan juga tidak harus dikelirukan dengan kaya. Kedua-dua istilah menerangkan perkara yang berbeza tetapi berkaitan. Kekayaan terdiri daripada barang-barang nilai ekonomi yang dimiliki oleh seorang individu, sementara yang kaya adalah kemasukan barangan nilai ekonomi.

Rangka konseptual sunting

Terdapat banyak cara di mana pengedaran kekayaan boleh dianalisis. Satu contoh yang biasa digunakan adalah membandingkan jumlah kekayaan individu dengan menyatakan 99 peratus berbanding kekayaan median (atau ke-50) peratus. Ini adalah P99 / P50, yang merupakan salah satu daripada nisbah Kuznet yang berpotensi. Satu lagi langkah biasa ialah nisbah jumlah kekayaan di tangan atas mengatakan 1% daripada pengagihan kekayaan atas jumlah kekayaan dalam ekonomi. Dalam banyak masyarakat, sepuluh peratus terkaya menguasai lebih daripada separuh daripada jumlah kekayaan.

Taburan Pareto (Pareto distribution) sering digunakan untuk menaksir secara matematik pembahagian kekayaan pada hujung kanan (harta yang sangat kaya). Malah, hujung pembahagian kekayaan, sama dengan pembahagian pendapatan, berkelakuan seperti taburan Pareto tetapi dengan hujungnya yang lebih tebal.

Lekungan harta dibahagi dengan orang (Wealth over people curve) adalah cara yang menarik untuk menunjukkan taburan kekayaan dalam sebuah negara. Lengkung WOP merupakan diubahsuai lengkungan pembahagian kekayaan. Skala menegak dan mendatar masing-masing menunjukkan peratusan dari sifar hingga seratus. Kita bayangkan semua isi rumah di dalam sebuah negara yang disusun dari terkaya hingga paling miskin. Ia kemudiannya merosot dan diatur (paling kaya di sebelah kiri) sepanjang skala mendatar. Untuk mana-mana isi rumah tertentu, titik pada lengkung mewakili bagaimana kekayaan mereka dibahagi (sebagai perkadaran) kepada kekayaan purata peratusan terkaya. Bagi mana-mana negara, kekayaan purata 1/100 isi rumah terkaya adalah titik paling atas pada keluk (orang, 1%, kekayaan, 100%) atau (p = 1, w = 100) atau (1, 100). Dalam dunia sebenar dua mata pada lengkung WOP sentiasa diketahui sebelum sebarang statistik dikumpulkan. Ini adalah titik paling tinggi (1, 100) mengikut definisi, dan titik paling kanan (orang termiskin, kekayaan terendah) atau (p = 100, w = 0) atau (100, 0). Titik paling tidak disenangi ini diberikan kerana sentiasa ada sekurang-kurangnya satu peratus isi rumah (dipenjara, sakit jangka panjang, dll) tanpa kekayaan sama sekali. Memandangkan titik teratas dan paling teratas ditetapkan ... minat kita terletak dalam bentuk lengkung WOP di antara mereka. Terdapat dua bentuk lengkung yang mungkin melampau. Yang pertama adalah "komunis yang sempurna" WOP. Ia adalah garis lurus dari titik paling kiri (kekayaan maksimum) secara melintang merentasi skala orang kepada p = 99. Kemudian ia jatuh secara menegak ke kekayaan = 0 pada (p = 100, w = 0).

Bentuk melampau yang lain adalah bentuk "kezaliman yang sempurna". Ia bermula di sebelah kiri pada kekayaan maksimum "si penzalim" sebanyak 100%. Ia kemudiannya jatuh ke sifar pada p = 2, dan terus pada sifar mendatar di seluruh rakyat. Ini bermakna, si "penzalim" dan rakan sekutunya (peratusan teratas) memiliki semua kekayaan negara. Semua warga lain adalah budak atau hamba. Bentuk perantaraan yang jelas adalah garis lurus yang menyambungkan titik kiri / atas ke titik kanan / bawah. Dalam satu masyarakat "Diagonal", isi rumah dalam peratusan terkaya akan mempunyai dua kali kekayaan sebuah keluarga dalam peratus (median ke-50). Masyarakat sedemikian menarik bagi ramai (terutama golongan miskin). Sebenarnya ia adalah perbandingan kepada masyarakat pepenjuru yang menjadi asas bagi nilai-nilai Gini yang digunakan sebagai ukuran ketidakadilan dalam ekonomi tertentu. Nilai-nilai Gini (40.8 pada tahun 2007) memperlihatkan Amerika Syarikat sebagai ekonomi ketiga paling tidak adil dikalangan semua negara maju (di belakang Denmark dan Switzerland).

Model yang lebih canggih juga telah dicadangkan.[4]

Rujukan sunting

  1. ^ James B. Davies; Susanna Sandström; Anthony F. Shorrocks; Edward N. Wolff. "Estimating the World Distribution of Household Wealth" (PDF). Institution/Country: University of Western Ontario, Canada; WIDER-UNU. Dicapai pada 10 September 2016.
  2. ^ Sponsored by (30 Jun 2012). "Free exchange: The real wealth of nations". The Economist. Dicapai pada 14 Julai 2012.
  3. ^ "Inclusive Wealth Report – IHDP". Ihdp.unu.edu. 9 Julai 2012. Dicapai pada 14 Julai 2012.
  4. ^ "Why it is hard to share the wealth". New Scientist. 12 Mac 2005. Dicapai pada 26 Mac 2012.

Pautan luar s sunting

Templat:Prone to spam Templat:Z148