Agribisnis ialah perniagaan pengeluaran pertanian. Istilah ini dicipta pada tahun 1957 oleh Goldberg dan Davis. Ia termasuk agrokimia, pembiakan, pengeluaran tanaman (pertanian dan kontrak perladangan), pengedaran, jentera ladang, pemprosesan, dan bekalan benih, serta jualan pemasaran dan runcit. Semua ejen rantaian makanan dan serat dan institusi yang mempengaruhinya adalah sebahagian daripada sistem perniagaan pertanian.

Agribisnis: paparan traktor John Deere 7800 dengan treler buburan Houle, Case IH menggabungkan penuai, New Holland FX 25 dengan kepala jagung.

Di dalam industri pertanian, "agribisnis" digunakan hanya sebagai portmanteau pertanian dan perniagaan, merujuk kepada pelbagai aktiviti dan disiplin yang dikelilingi oleh pengeluaran makanan moden. Terdapat ijazah akademik dalam dan jabatan-jabatan perniagaan agribisnis, persatuan perdagangan agribisnis, penerbitan agribisnis, dan sebagainya, di seluruh dunia.

Dalam konteks pengurusan agribisnis di akademik, setiap elemen pengeluaran dan pengedaran pertanian dapat digambarkan sebagai agribisnis. Walau bagaimanapun, istilah "agribisnis" paling sering menekankan "saling ketergantungan" dalam pelbagai sektor dalam rantaian pengeluaran.

Antara pengkritik pengeluaran makanan berskala besar, industri dan vertikal yang bersepadu, istilah agribisnis digunakan secara negatif, sinonim dengan pertanian korporat. Oleh itu, ia sering dibezakan dengan ladang milik keluarga yang lebih kecil.

Contoh sunting

Contoh perniagaan agribisnis termasuk pengeluar benih dan agrikimia seperti Dow AgroSciences, DuPont, Monsanto, dan Syngenta; AB Agri (sebahagian daripada Associated British Foods) makanan haiwan, bahan api bio, dan bahan-bahan mikro, ADM, pengangkutan bijirin dan pemprosesan;John Deere, pengeluar mesin ladang; Ocean Spray, koperasi petani; dan Purina Farming, ladang agripelancongan.

Kerana kebimbangan mengenai pemanasan global semakin bertambah, bahan bakar bio yang berasal dari tanaman semakin mendapat perhatian awam dan sains. Ini didorong oleh faktor-faktor seperti lonjakan harga minyak, keperluan peningkatan keselamatan tenaga, kebimbangan terhadap pelepasan gas rumah hijau dari bahan api fosil, dan sokongan daripada subsidi kerajaan. Di Eropah dan di Amerika Syarikat, peningkatan penyelidikan dan pengeluaran bahan bakar bio telah dimandatkan oleh undang-undang.[1]

Lihat juga sunting

Nota dan rujukan sunting

  1. ^ "Backpedaling on Biofuels". Wild.org. 2008-08-01. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-09-19. Dicapai pada 2013-05-02. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Bacaan lanjut sunting