Agroekologi ialah kajian proses ekologi yang digunakan untuk sistem pengeluaran pertanian. Membawa prinsip-prinsip ekologi untuk menanggung agroekosistem boleh mencadangkan pendekatan pengurusan novel yang tidak akan dipertimbangkan. Istilah ini sering digunakan dengan tidak tepat dan mungkin merujuk kepada "sains, pergerakan, [atau] amalan".[1] Agroekologi mengkaji pelbagai agroekosistem. Bidang agroekologi tidak dikaitkan dengan kaedah pertanian tertentu, sama ada organik, bersepadu, atau konvensional, intensif atau luas. Walau bagaimanapun, ia mempunyai lebih banyak persamaan dengan pertanian organik dan bersepadu.[2]

Kepelbagaian tanaman agroekologi

Rujukan sunting

  1. ^ Wezel, A., Bellon, S., Doré, T., Francis, C., Vallod, D., David, C. (2009). Agroecology as a science, a movement or a practice. A review. Agronomy for Sustainable Development (published online)
  2. ^ Wibblemann et al. (2013) Mainstreaming Agroecology: Implications for Global Food and Farming Systems. "Archived copy" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2016-05-22. Dicapai pada 2015-05-19. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)CS1 maint: archived copy as title (link)

Pautan luar sunting

Topik
Kursus