Agroperhutanan adalah sistem pengurusan penggunaan tanah di mana pokok-pokok atau pokok renek tumbuh di sekitar atau antara tanaman atau padang rumput. Gabungan pertanian dan perhutanan yang disengajakan ini mempunyai pelbagai faedah, termasuk peningkatan biodiversiti dan penurunan hakisan.[1] Amalan agroforestri telah berjaya di sub-Sahara Afrika[2] dan di bahagian Amerika Syarikat.[3][4]

Parkland di Burkina Faso: jagung yang ditanam di bawah Faidherbia albida dan Borassus akeassii berhampiran Banfora
Agroperhutanan untuk perkhidmatan kayu dan ekosistem bersepadu dengan ragut haiwan di ladang Taylors Run, Australia

Sebagai sains sunting

Asas teori untuk agroperhutanan berasal dari ekologi, melalui agroekologi.[5] Dari perspektif ini, agroperhutanan merupakan salah satu daripada tiga sains pertanian penggunaan utama. Dua yang lain ialah pertanian dan perhutanan.[6]

Saham-saham agroperhutanan mempunyai prinsip-prinsip intercropping. Kedua-dua tempat dua atau lebih spesies tumbuhan (seperti tumbuhan pembaikan nitrogen) berdekatan dan keduanya menyediakan pelbagai output. Akibatnya, hasil keseluruhan lebih tinggi dan kerana satu aplikasi atau input dikongsi, kos dikurangkan.

Faedah sunting

Sistem agroperhutanan boleh memberi kelebihan terhadap kaedah pertanian konvensional, dan kaedah pengeluaran hutan. Mereka boleh menawarkan peningkatan produktiviti, faedah ekonomi, dan lebih banyak kepelbagaian dalam barangan dan perkhidmatan ekologi yang disediakan.[7] (Contohnya ini dilihat dalam usaha untuk melestarikan Milicia excelsa.)

Bergantung pada aplikasi, kesan positif agroperhutanan terdiri daripada topik yang berbeza.

Penggunaan sejarah sunting

Kaedah yang serupa digunakan secara historis oleh penduduk asli Amerika. California India secara berkala membakar oak dan habitat lain untuk mengekalkan 'model pengumpulan kekayaan'. Kaedah ini membenarkan kesihatan pokok yang lebih besar dan habitat yang lebih baik pada umumnya.[8]

Rujukan sunting

  1. ^ "National Agroforestry Center". USDA National Agroforestry Center (NAC).
  2. ^ Kuyah, Shem; Öborn, Ingrid; Jonsson, Mattias; Dahlin, A Sigrun; Barrios, Edmundo; Muthuri, Catherine; Malmer, Anders; Nyaga, John; Magaju, Christine (2016). "Trees in agricultural landscapes enhance provision of ecosystem services in Sub-Saharan Africa". International Journal of Biodiversity Science, Ecosystems Services and Management: 1–19. doi:10.1080/21513732.2016.1214178.
  3. ^ Iqbal, Nausheen. "A Food Forest Grows in Atlanta". USDA.gov blog. Dicapai pada 17 June 2018.
  4. ^ Schoeneberger, Michele M. (2017). "Agroforestry: Enhancing resiliency in U.S. agricultural landscapes under changing conditions". Gen. Tech. Report WO-96. doi:10.2737/WO-GTR-96. Dicapai pada 17 June 2018.
  5. ^ Wojtkowski, Paul A. (1 December 1998). The theory and practice of agroforestry design: a comprehensive study of the theories, concepts and conventions that underlie the successful use of agroforestry. Science Publishers. ISBN 978-1-57808-034-2.
  6. ^ Wojtkowski, Paul Anthony (2002). Agroecological Perspectives in Agronomy, Forestry, and Agroforestry. Science Publishers. ISBN 978-1-57808-217-9.
  7. ^ "Benefits of agroforestry". Agroforestry Research Trust [in England]. Diarkibkan daripada yang asal pada 20 April 2015.
  8. ^ Lightfoot, Kent (2009). California Indians and Their Environment: An Introduction. Berkeley: University of California Press.

Bacaan lanjut dan pendengaran sunting

Pautan luar sunting