Airblue Limited (bergaya sebagai airblue) adalah syarikat penerbangan swasta dari Pakistan dengan ibu pejabatnya di tingkat 12 Menara Bursa Saham Islamabad (ISE) di Islamabad, Pakistan. [1] Syarikat Penerbangan Airblue mengendalikan penerbangan domestik dan antarabangsa yang dijadualkan, yang terakhir ke Arab Saudi dan Emiriah Arab Bersatu .

Airblue
Syarikat Penerbangan Airblue
ایئربلیو
IATA ICAO Pengenal
PA ABQ AIRBLUE
Ditubuhkan2003; 21 tahun yang lalu (2003)
Bermula operasi18 Jun 2004; 19 tahun yang lalu (2004-06-18)
Hab
Bandar tumpuan
Program kesetiaanBlue Miles
SubsidiariAirbahn
Pesawat10 (jumlah keseluruhan armada untuk masa kini)
Destinasi21 (jumlah keseluruhan destinasi)
10 (tidak termasuk destinasi yang ditamatkan)
Ibu pejabatPakistan Menara Islamabad Stock Exchange
Islamabad, Pakistan
Orang penting
Laman webwww.airblue.com

Data Kod sunting

  • Kod IATA : PA (sebelumnya ED)
  • Kod ICAO : ABQ
  • Panggilan: AIRBLUE

Sejarah sunting

Syarikat penerbangan ini ditubuhkan pada Tahun 2003 oleh Shahid Khaqan Abbasi dan Tariq Chaudhry profesional IT Pakistan-Amerika. [2] Syarikat Penerbangan Airblue memulakan operasi pada Tarikh 18 Jun 2004 dengan tiga pesawat Airbus A320-200 yang dipajak yang melayani KarachiLahore, dan KarachiIslamabad dengan tiga penerbangan setiap hari ke setiap arah. [3] Syarikat penerbangan itu dirasmikan pada Tahun 2004 oleh Perdana Menteri Zafarullah Khan Jamali .

 
Sebuah Pesawat milik Syarikat Penerbangan Airblue dengan siri Airbus A320-200 di Lapangan Terbang Antarabangsa Dubai
 
Sebuah Pesawat milik Syarikat Penerbangan Airblue dengan siri Airbus A340-300 yang sudah bersara sekarang berlepas dari Lapangan Terbang Atatürk Istanbul selepas penyelenggaraan.

Pada tahun pertama syarikat penerbangan itu menjadi sangat popular, [4] yang membolehkan syarikat penerbangan itu bersaing secara langsung dengan syarikat penerbangan Pembawa bendera iaitu Pakistan International Airlines dan dua syarikat penerbangan swasta lain, yang menerbangkan lebih dari 400,000 penumpang pada tahun pertama dengan faktor muatan lebih dari 90 %. [5] Ini membolehkan syarikat penerbangan berkembang ke lebih banyak bandar di Pakistan termasuk Peshawar, Quetta dan Nawabshah . [3]

Pada Tarikh 14 Ogos 2005 Syarikat Penerbangan Airblue melancarkan penerbangan antarabangsa pertamanya dari Karachi ke Dubai . [3] Pada Tarikh 4 Jun 2007, Airblue melancarkan penerbangan sulungnya ke Manchester menggunakan Pesawat siri Airbus A321 . [6]

Syarikat Penerbangan Airblue menukar kod IATAnya dari ED menjadi PA pada Bulan Jun 2012, kod baharu pada asalnya milik syarikat penerbangan Pan American World Airways yang tidak berfungsi dan pernah ikonik. Pada Tahun 2011 syarikat penerbangan melancarkan perkhidmatan ke Lapangan Terbang Sabiha Gokcen di Istanbul - laluan yang akhirnya ditamatkan.

Pada Bulan Jun 2012, Syarikat Penerbangan Airblue memuktamadkan perjanjian untuk memperoleh satu buah Pesawat siri Airbus A320 dan dua buah Pesawat siri Airbus A340-300 yang disewa untuk laluan antarabangsa yang ada dan baharu. Ia juga melihat pelbagai jenis pesawat turboprop untuk laluan domestik baharu tetapi rancangan ini akhirnya dijatuhkan. Pesawat siri A340 bergabung dengan armada pada Bulan Oktober 2012, yang membolehkan syarikat penerbangan memperkuat laluan Manchester dengan penerbangan tanpa henti serta melancarkan destinasi kedua di Birmingham di UK (Inggeris) pada Bulan September 2013 dan menghubungkan kedua-dua stesen dengan Lahore. Pesawat siri A340 kemudian terbang ke Timur Tengah (Asia Barat). Masalah teknikal yang berkaitan dengan pesawat akhirnya menyebabkan mereka dihentikan pada Januari 2014; mereka telah dipajak selama lima tahun. Operasi UK (Inggeris) juga berakhir dengan laluan ke Birmingham yang digugurkan selepas hanya tiga bulan berkhidmat dan laluan ke Manchester berakhir pada Januari 2014.

Shahid Khaqan Abbasi mengundurkan diri dari Syarikat Penerbangan Airblue pada Tahun 2013, ketika dia terpilih sebagai menteri. Dia tidak memiliki catatan kepemilikan seperti di Suruhanjaya Keselamatan & Pertukaran Pakistan .

Galeri Armada Syarikat Penerbangan Airblue (PA) sunting

Destinasi sunting

 
Menara Bursa Saham Islamabad - merupakan lokasi ibu pejabat Syarikat Penerbangan Airblue

Syarikat Penerbangan Airblue melayani destinasi berikut setakat Ogos 2018, [7] senarai ini juga merangkumi laluan sebelumnya.

Negara Bandar Lapangan terbang Status Rujukan
  Oman Muscat Lapangan Terbang Antarabangsa Seeb Dihentikan [8]
  Pakistan Faisalabad Lapangan Terbang Antarabangsa Faisalabad Dihentikan
Gwadar Lapangan Terbang Antarabangsa Gwadar Dihentikan [9]
Islamabad Lapangan Terbang Antarabangsa Islamabad Bandar Tumpuan Airblue
Karachi Lapangan Terbang Antarabangsa Jinnah Hab utama Airblue
Lahore Lapangan Terbang Antarabangsa Allama Iqbal Bandar Tumpuan Airblue
Multan Lapangan Terbang Antarabangsa Multan [10]
Peshawar Lapangan Terbang Antarabangsa Bacha Khan
Quetta Lapangan Terbang Samungli Dihentikan [11]
Rahim Yar Khan Lapangan Terbang Shaikh Zayed Dihentikan
Sialkot Lapangan Terbang Antarabangsa Sialkot Dihentikan
  Arab Saudi Dammam Lapangan Terbang Antarabangsa Raja Fahd Dihentikan
Jeddah Lapangan Terbang Antarabangsa King Abdulaziz Bandar Tumpuan Airblue
Madinah Lapangan Terbang Antarabangsa Putera Mohammad Bin Abdulaziz Dihentikan
Riyadh Lapangan Terbang Antarabangsa Raja Khalid
  Turki Istanbul Lapangan Terbang Sabiha Gokcen Dihentikan [12]
  Emiriah Arab Bersatu Abu Dhabi Lapangan Terbang Antarabangsa Abu Dhabi Bandar Tumpuan Airblue
Dubai Lapangan Terbang Antarabangsa Dubai Bandar Tumpuan Airblue
Sharjah Lapangan Terbang Antarabangsa Sharjah
  Inggeris Birmingham Lapangan Terbang Birmingham Dihentikan [13]
Manchester Lapangan Terbang Manchester Dihentikan [14]

Perkhidmatan sunting

Kabin sunting

Semua pesawat dalam armada mempunyai susun atur 3 demi 3 di semua Kabin Kelas ekonomi; dan mempunyai skrin video overhead. Syarikat Penerbangan Airblue dahulunya mempunyai bahagian kelas perniagaan tetapi menjatuhkannya kerana faktor ekonomi eksogen.

eTicketing sunting

Syarikat Penerbangan Airblue adalah syarikat penerbangan pertama di Pakistan yang memperkenalkan kemudahan e-tiket, daftar masuk tanpa wayar, dan kios daftar masuk sendiri. Syarikat penerbangan ini juga menggunakan Saber, sistem pengedaran tiket.

Program Penerbangan Kerap sunting

Program penerbangan kerap Syarikat Penerbangan Airblue disebut "Blue Miles". Penumpang bermula di tingkat asas di mana pendaftaran percuma. Selepas penumpang memperoleh batu (miles) yang cukup, ada peningkatan pada Kad Biru diikuti dengan Kad Platinum. Pada Bulan Mei 2009, syarikat penerbangan itu bersekutu dengan Faysal Bank untuk menawarkan kad kredit. [15]

Bilik Rehat sunting

Syarikat Penerbangan Airblue merasmikan Bilik Rehat premiumnya di Lapangan Terbang Antarabangsa Jinnah, Karachi pada November 2008. Sejak itu ditutup.[bila?] Dinamakan Blue Lounge International, dirancang untuk penumpang kelas perniagaan, pemegang kad kredit, dan pelanggan istimewa. Bilik Rehat itu menawarkan kemudahan Internet, televisyen kabel, surat khabar dan majalah, kerusi urut, dan bar makanan ringan. Ia terletak di bahagian terminal antarabangsa di lapangan terbang Antarabangsa Jinnah.[perlu rujukan]

Operasi kargo (Pengangkutan Barang) sunting

Syarikat Penerbangan Airblue telah melancarkan perkhidmatan e-Cargo untuk memenuhi pasaran pengangkutan udara di Pakistan, Emiriah Arab Bersatu, dan Inggeris. [16] Menurut siaran akhbar, e-Cargo akan memperluas pangkalan kargo dan membenarkan ejen yang diperakui untuk menempah barang secara langsung dalam talian membuka inventori melalui Web.

Armada sunting

Armada semasa sunting

sebuah Pesawat milik Syarikat Penerbangan Airblue Airbus A320-200 terbang dekat dengan Lapangan Terbang Antarabangsa Dubai pada Tarikh 10 January, 2006.
sebuah Pesawat milik Syarikat Penerbangan Airblue Airbus A321-200 berlepas dari Lapangan Terbang Manchester pada Tarikh 26 Jun, 2009. Nota: Pesawat ini Terhempas di Bukit Margalla pada Tarikh 28 Julai 2010, menewaskan semua 146 penumpang dan 6 anak kapal.

Setakat Julai 2020, armada Syarikat Penerbangan Airblue terdiri daripada pesawat berikut: [17]

Pesawat Dalam Perkhidmatan Tempahan Penumpang
Kelas Ekonomi
Nota
Airbus A320-200 5 180 Dua tidak aktif
Airbus A321-200 5 220
Airbus A321neo 1; 5 TBA
Total 10 5

Armada Bekas sunting

sebuah Pesawat milik Syarikat Penerbangan Airblue dengan siri Airbus A319 berjalan di Lapangan Terbang Antarabangsa Dubai pada Tarikh 26 April, 2012.
sebuah Pesawat milik Syarikat Penerbangan Airblue dengan siri Airbus A340-300 (kini sudah bersara) berlepas dari Lapangan Terbang Ataturk selepas penyelenggaraan.
sebuah Pesawat milik Syarikat Penerbangan Airblue dengan siri Airbus A321-200 dipajak dari Syarikat Penerbangan Windrose Airlines berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Benazir Bhutto (Bekas Lapangan Terbang Islamabad) pada Tarikh 3 Januari 2016.
Kapal terbang Tahun Diperkenalkan Tahun Bersara
Airbus A319-100 2008 2014
Airbus A330-200 [18] 2015 2016
Airbus A340-300 2012 2014
ATR 72-600 [19] 2015 2015

Kemalangan dan Insiden sunting

 
Penerbangan 202 Airblue, dengan Nombor pendaftaran AP-BJB terhempas pada Tarikh 28 Julai 2010. Pesawat ini dilihat di sini di Lapangan Terbang Manchester pada Tarikh 24 Jun 2010, 1 bulan sebelumnya. [20]
  • Pada Tarikh 28 Julai 2010, Penerbangan 2020 Airblue, yang menerbangkan laluan domestik dari Karachi ke Islamabad dengan sebanyak 146 penumpang dan 6 anak kapal menabrak Bukit Margalla . Pesawat itu berada dalam pendekatan terakhir ke Lapangan Terbang Antarabangsa Benazir Bhutto semasa keadaan cuaca buruk ketika pesawat itu terhempas di Bukit Margalla sekitar 10 nm (18.52 km) utara lapangan terbang dengan ketinggian kira-kira 1,000 kaki (300 m) atas bandar. Hubungan radio dengan pesawat terputus kira-kira. 09:45 waktu tempatan. Semua 152 penumpang dan anak kapal di dalam pesawat itu terbunuh dalam nahas itu. [21] Pesawat yang terlibat dalam Kemalangan tersebut ialah Airbus A321-200 yang didaftarkan sebagai AP-BJB .

Perkongsian sunting

Syarikat Penerbangan Airblue kini menjalin kerjasama dengan PepsiCo . [22] Syarikat Penerbangan Airblue mempunyai perkongsian kontrak dengan Syarikat Penerbangan Windrose dari Ukraine untuk sewa dengan masa tiga tahun dengan beberapa pesawat milik Syarikat Penerbangan Windrose. Pesawat ini membawa liang Windrose dengan kru Windrose dan campuran kru kabin Windrose dan Airblue. Pajakan basah ini tamat pada Tahun 2016.

Lihat juga sunting

  • Senarai syarikat penerbangan Pakistan

Rujukan sunting

Petikan sunting

  1. ^ "Contacting Us Diarkibkan 2010-07-29 di Wayback Machine." Airblue. Retrieved on 28 July 2010. "Airblue Limited (Corporate Headquarters) 12th Floor, ISE Towers 55-B Jinnah Avenue Islamabad 111-247-258."
  2. ^ "Pakistan's AirBlue gets ready to go". Flight Global.
  3. ^ a b c Schmitz 2006, p. 57.
  4. ^ "Pakistan’s popular private airline AirBlue to begin Flights to the UK in May" Pakistan Times, Printed Jan 28, 2007,
  5. ^ Schmitz 2006, p. 58.
  6. ^ "AirBlue Begins Pakistan-UK Flights from June 1". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-01-02. Dicapai pada 2009-12-30.
  7. ^ "Flight Schedule". www.airblue.com.
  8. ^ "Airblue schedule". Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-10-29. Dicapai pada 2012-11-28.
  9. ^ [http://www.pakistaneconomist.com/pagesearch/Search-Engine2006/S.E275.php "AIRBLUE LAUNCHES KARACHI � GAWADAR FLIGHTS"]. www.pakistaneconomist.com. replacement character in |title= at position 26 (bantuan)
  10. ^ "Airblue ATR72 service advertisement".
  11. ^ "Airblue former map". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-11-05. Dicapai pada 2016-11-19.
  12. ^ Rizvi, Muzaffar. "Airblue starts Istanbul service". Khaleej Times.
  13. ^ "Air Blue suspends Birmingham to Pakistan flights". BBC News. 21 November 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 February 2015.
  14. ^ "Airblue Cancels Islamabad – Manchester Service from late-January 2014". Routes Online. 20 January 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 November 2016.
  15. ^ "Promotional Campaign Launched". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-01-02. Dicapai pada 2009-12-30.
  16. ^ "Airblue - Become a Certified Airblue eCargo Agent". www.airblue.com.
  17. ^ AirBlue Fleet Details and History planespotters.net, access date 17 September 2020
  18. ^ "AirBlue wet-leases Ukrainian A330-200". ch-aviation.
  19. ^ [1]
  20. ^ "Crash: AirBlue A321 near Islamabad on Jul 28th 2010". Dicapai pada June 24, 2010.
  21. ^ "Crash: AirBlue A321 near Islamabad on Jul 28th 2010, impacted mountainous [sic] terrain near the airport". The Aviation Herald. Dicapai pada 28 December 2011.
  22. ^ Pepsi co., Airblue. "Airblue's partnership with Pepsi co".

Bibliografi sunting

  • Schmitz, Sebastian. "airblue: Flyer Tinggi Baru dari Pakistan". Air International, Januari 2006, Vol 70 No 1. pp. 56–58. ISSN 0306-5634.

Pautan luaran sunting