Aiskrim goreng merupakan satu hidangan istimewa yang pertama sekali diperkenalkan di Malaysia di pantai Batu Buruk, Terengganu. Ia merupakan satu pencuci mulut Asia, Amerika Syarikat dan Mexico.

Aiskrim goreng

Aiskrim biasa ditemui di restoran-restoran masakan Mexico di Amerika Syarikat (contohnya El Torito atau Chi Chi's) dan pesta dan karnival. Ia dihasilkan dengan mengambil satu pencedok aiskrim sejuk lampau beku (dibekukan pada suhu bawah dari suhu piawaian 0°F, tahap aiskrim biasanya disimpan), mungkin dicelup dalam telur, kemudiannya digolek masuk emping jagung atau remah biskut, dan kemudian secara ringkas menggoreng di dalam minyak yang banyak -- kesejukan aiskrim mencegah ia daripada cair sementara ada goreng. Akhirnya mungkin juga menjadi direnjis dengan kayu manis dan gula.

Aiskrim goreng telah menjadi satu pencuci mulut yang bersama berkhidmat dalam restoran-restoran yang Cina dan Jepun. Resipi di restoran-restoran berbeza sedikit, kerana ada yang menggunakan tempura dan juga menggunakan kulit yang diperbuat dari emping jagung atau serbuk biskut.

Pautan luar sunting