Ajah Berdosa (Ejaan yang Disempurnakan: Ayah Berdosa) ialah filem 1941 yang dianggap hilang dari Hindia Timur Belanda (kini Indonesia) arahan Wu Tsun untuk Star Film. Lakonan M. Arief, S Waldy, Elly Joenara, dan Soetijem, ia mengikuti kisah seorang pemuda kampung bernama Mardiman sepanjang tempoh beberapa tahun, yang beliau kehilangan segalanya kerana keberahian dengan seorang wanita "moden".

Ajah Berdosa
Iklan akhbar
PengarahWu Tsun
Dibintangi
SinematografiChok Chin Hsien
Syarikat
penerbitan
Tarikh tayangan
  • 1941 (1941) (Hindia Timur Belanda)
NegaraHindia Timur Belanda
BahasaMelayu

Plot sunting

Melalui usaha dan kerja keras, seorang penduduk kampung muda yang bernama Mardiman, telah membangunkan kerjaya yang berjaya sebagai seorang penulis. Isterinya, Warsiah, dan keluarganya telah dapat membantu beliau memajukan kerjaya beliau, kerana semuanya tidak mempunyai sebarang pengaruh. Tidak lama selepas Warsiah melahirkan seorang anak lelaki, Mardiman digalakkan dan diminta untuk bekerja di bandar. Di sana dia menjadi tergila-gila dengan seorang wanita bandar yang canggih, orang yang lebih "moden" daripada Warsiah.

Mardiman meninggalkan isteri dan anak sakit supaya dia boleh bersama wanita baru ini, tetapi tidak lama lagi menghabiskan semua wang beliau cuba untuk menggembirakan beliau dan melayani isteri kepada gaya hidup kelas tinggi. Tidak dapat menyokong dirinya, namun tidak bersedia untuk meninggalkan keberahian dan kembali ke kampung, Mardiman bermula untuk menggelapkan wang dari pejabatnya. Selepas ditangkap, dia dipenjarakan dan kehilangan segala yang dimilikinya di bandar.

Selepas dibebaskan dari penjara, Mardiman tidak dapat mencari pekerjaan yang jujur. Beliau akhirnya bermula bekerja untuk sebuah sindiket arak bawah tanah. Apabila polis menyerbu kemudahan, Mardiman teruk cedera. Dia dihantar ke hospital, di mana beliau dirawat oleh Warsiah - yang telah menjadi seorang jururawat - dan anak mereka, kini doktor. Mardiman segera bertaubat di atas dosa-dosanya. [a]

Penerbitan sunting

Ajah Berdosa diarahkan oleh Wu Tsun untuk Star Film milik Jo Eng Sek, dengan sinematografi oleh Chok Chin Hsien. Ceritanya ditulis oleh Saeroen, seorang wartawan orang asli yang menyertai syarikat pada 1941 untuk arahan sulung Wu, Lintah Darat.[1][2] Filem hitam putih, menjalani penggambaran di Batavia (kini Jakarta),[3] lakonan M. Arief, S Waldy, Elly Joenara, dan Soetijem.[1]

Penerimaan sunting

Ajah Berdosa telah dikeluarkan pada 1941,[1] dan pada awal Januari 1942 dan telahpun ditayangkan di Surabaya.[4] Disasarkan untuk semua peringkat umur, ia diiklankan sebagai "cerita yang menyentuh hati".[b][5] Pengulas dari Soerabaijasch Handelsblad mengesyorkan filem itu kerana kualiti lakonan dan aspek teknikal, sambil memetik ia mempunhai "momentum dan dinamik"[c] lazimya untuk berjaya.[4]

Filem ini mungkin hilang. Ahli antropologi visual Amerika Karl G. Heider menulis bahawa semua filem Indonesia dari sebelum tahun 1950 hilang.[6] Walau bagaimanapun, JB Kristanto Katalog Film Indonesia merekodkan beberapa sebagai telah terselamat di arkib Sinematek Indonesia, dan Biran menulis bahawa beberapa filem propaganda Jepun terselamat di Perkhidmatan Maklumat Kerajaan Belanda.[7]

Catatan penjelasan sunting

  1. ^ Ringkasan plot berasal dari Soerabaijasch Handelsblad 1942, Sampoerna teater.
  2. ^ Original: "Een uiterst eenvoudig en ontroerend verhaal..."
  3. ^ Original: "... vaart en dynamiek"

Rujukan sunting

Sumber petikan sunting

  • "Ajah Berdosa". filmindonesia.or.id. Jakarta: Konfiden Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-26. Dicapai pada 26 July 2012.
  • Biran, Misbach Yusa (2009). Sejarah Film 1900–1950: Bikin Film di Jawa. Jakarta: Komunitas Bamboo working with the Jakarta Art Council. ISBN 978-979-3731-58-2.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Heider, Karl G (1991). Indonesian Cinema: National Culture on Screen. Honolulu: University of Hawaii Press. ISBN 978-0-8248-1367-3.CS1 maint: ref=harv (link)
  • "Nieuwe Inheemsche Filmproductie 'Ajah Berdosa'" [Penerbitan Filem Orang Asli Baru, 'Ajah Berdosa']. Bataviaasch Nieuwsblad. Batavia. 10 January 1942. m/s. 3.
  • "Sampoerna-theatre: 'Ajah Berdosa'". Soerabaijasch Handelsblad. Surabaya. 9 January 1942. m/s. 6. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-11-10. Dicapai pada 2016-09-08.
  • "(untitled)". Soerabaijasch Handelsblad. Surabaya. 7 January 1942. m/s. 7.