Alat muzik bras atau alat muzik tiup logam adalah satu keluarga alat muzik yang menghasilkan bunyi getaran yang simpatetik mengeluarkan udara dalam resonator berbentuk tiub dalam simpateti dengan getaran bibir pemain. Instrumen ini juga dipanggil labrosones, secara literal bermaksud "Instrumen bibir-gegar".[1]

Susunan alat muzik bras - trompet di latar depan, trompet pikolo di belakang dan flugelhorn di paling belakang

Terdapat beberapa faktor yang terlibat dalam menghasilkan nada yang berbeza pada instrumen tembaga. Slaid, injap, kruk, atau kunci digunakan untuk menukar panjang untuk bergetar, sehingga mengubah siri harmonik yang ada, manakala embujur, ketegangan bibir pemain tersebut dan aliran udara berkhidmat untuk memilih harmonik tertentu dihasilkan dari siri yang ada.

Pandangan yang paling ulama (lihat Organologi) adalah bahawa istilah "instrumen tembaga" hendaklah ditakrifkan dengan cara bunyi itu, seperti di atas, dan bukan oleh sama ada surat cara itu sebenarnya dibuat daripada tembaga. Oleh itu, satu mendapati instrumen tembaga diperbuat daripada kayu, seperti alforn, kornet, serpen dan didgeridoo, manakala beberapa instrumen bras diperbuat daripada tembaga, seperti saksofon.

Rujukan sunting

  1. ^ Baines, Anthony (1993). Brass instruments: their history and development. Dover Publications. m/s. 300. ISBN 0-486-27574-4. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)