Alexander Rae Baldwin III (lahir (1958-04-03) 3 April 1958 (umur 66)) ialah seorang pelakon Amerika Syarikat adalah seorang pelakon Amerika Syarikat, penulis, produser, pelawak, dan aktivis politik. Beliau merupakan anak sulung daripada empat adik beradik lelaki, ke semua mereka adalah pelakon filem dan drama. Baldwin mula mendapat pengiktirafan yang muncul pada musim 6 dan 7 daripada drama siri televisyen Knots Landing terbitan CBS, berperanan sebagai Joshua Rush.

Alec Baldwin
Baldwin pada tahun 2016
Kelahiran
Alexander Rae Baldwin III

(1958-04-03) 3 April 1958 (umur 66)
Pusat pendidikan
Pekerjaan
  • Pelakon
  • Penulis skrip
  • Pelawak
  • Produser
Tahun aktif1980–kini
Parti politikDemokrat
Pasangan
Anak-anak5, termasuk Ireland Baldwin
KeluargaLegasi Baldwin
Laman web rasmiwww.alecbaldwin.com

Kehidupan awal sunting

Baldwin dilahirkan pada 3 April 1958 di Amityville , New York, dan dibesarkan di perjiranan Nassau Shores[2][3][4] Anak kepada pasangan Carolyn Newcomb (née Martineau) dan Alexander Rae Baldwin, Jr., seorang guru kajian sejarah / kemasyarakatan di peringkat menengah dan jurulatih bola sepak Amerika Syarikat.[5] Beliau mempunyai tiga adik beradik lelaki, Daniel (lahir 1960), William (lahir 1963), dan Stephen (lahir 1966), yang juga menjadi pelakon. Beliau juga mempunyai dua beradik perempuan, Elizabeth "Beth " Baldwin Keuchler (lahir 1955) dan Jane Ann Baldwin Sasso (lahir 1965). Alec dan adik-beradiknya dibesarkan dengan agama Roman Katolik. Mereka berketurunan Ireland, Perancis, dan Inggeris. Melalui ayahnya, Baldwin berketurunan dari Mayflower penumpang John Howland, dan melalui garis ini, beliau adalah generasi ke-13 keluarganya yang dilahirkan di Amerika Syarikat dan generasi ke-14 yang mendiami di Amerika Syarikat. Beliau memulakan pengajian di sekolah menengah Alfred G. Berner di Massapequa dan bermain bola sepak di sana di bawah jurulatih Bob Reifsnyder. Di New York City, Baldwin bekerja sebagai busboy disko Studio 54. Dari 1976 hingga 1979, beliau telah menyambung pengajiannya di Universiti George Washington. Pada tahun 1979, beliau tewas di dalam jawatan Presiden pelajar melalui pilihan raya kampus. Ekoran daripada itu, beliau menerima sepucuk surat peribadi daripada bekas Presiden Amerika Syarikat, Richard Nixon menggalakkan beliau untuk menggunakan kegagalan tersebut sebagai pengalaman baharu untuk memulakan pembelajaran terutama di dalam dunia politik. Selepas itu, beliau berpindah ke Tisch Universiti, New York di mana beliau belajar bersama dengan Geoffrey Horne dan Mira Rostova yang juga menuntut bidang perfileman di Institut teater Lee Strasberg. Kemudian, beliau diterima sebagai pelakon. Pada tahun 1994, beliau menamatkan Ijazah Sarjana Muda Seni Halus di universiti tersebut.

Perkahwinan sunting

Kim Basinger sunting

Pada tahun 1990, Baldwin bertemu dan berpacaran dengan pelakon Kim Basinger. Mereka berkahwin pada tahun 1993 dan mempunyai seorang anak perempuan yang bernama Ireland Baldwin, dilahirkan pada tahun 1995. Mereka berpisah pada tahun 2000, dan dimuktamadkan perceraiannya pada tahun 2002. Baldwin menghabiskan masa selama tujuh tahun untuk menyiapkan kronologi hak jagaan anak perempuannya di dalam buku 2008 beliau, ditulis bersama dengan Mark Tabb, A Promise to Ourselves: A Journey Through Fatherhood and Divorce. Baldwin mengambil kira bahawa selepas perceraian mereka pada bulan Disember 2000, Basinger berusaha untuk menafikan akses Baldwin terhadap anak perempuannya dengan menolak untuk membincangkan keibubapaan, menyekat lawatan, tidak menyediakan akses telefon, tidak mengikuti perintah mahkamah, tidak menurunkan anak perempuannya ke sekolah tanpa alasan tiada kemudahan, dan secara langsung melobi anaknya untuk tinggal bersama Baldwin. Beliau menegaskan bahawa beliau menghabiskan lebih daripada USD $1,500,000 dalam usaha itu.

Hilaria Thomas sunting

Menjelang Ogos 2011, Baldwin mula berpacaran dengan Hilaria Thomas, seorang pengajar yoga di Yoga Vida, Manhattan. Baldwin dan Hillaria berpindah dari Upper West Side ke Greenwich Village pada bulan Ogos. Pasangan itu bertunang pada April 2012 dan berkahwin pada 30 Jun, 2012, di Katedral St. Patrick, New York City. Mereka mempunyai empat anak bersama-sama, anak perempuan Carmen (lahir 23 Ogos, 2013), Rafael (lahir Jun 17, 2015), Leonardo Angel Charles (lahir September 2016) [108] dan Romeo Alejandro Daud (lahir Mei 2018). Pada April 2019, Thomas mengumumkan bahawa beliau hamil dengan anak kelima pasangan itu; kemudian bulan itu juga dia mengesahkan keguguran. Pada bulan September 2019, Baldwin mengumumkan bahawa Hilaria sekali lagi mengandung, tetapi pada bulan November 2019, mereka mengumumkan bahawa Hilaria telah mengalami keguguran kali kedua. Pada bulan April 2020, Baldwin mengumumkan bahawa Hillaria mengandung sekali lagi selepas mengalami keguguran kali kedua lima bulan lepas.[6]

Filemografi sunting

Filem sunting

Siri televisyen sunting

Program Realiti televisyen sunting

Dokumentari sunting

Sitkom sunting

Permainan video sunting

Anugerah dan pencalonan sunting

Anugerah filem sunting

Anugerah televisyen sunting

Anugerah teater sunting

Kerjaya politik sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Inside Alec Baldwin's $11.7 million NYC Penthouse". July 29, 2017.
  2. ^ "Alec Baldwin biography". Dicapai pada October 27, 2011.
  3. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan actors tidak disediakan
  4. ^ Guzman, Rafer (July 22, 2011). "Baldwin gives $250K to Hamptons Film Fest". Newsday. Dicapai pada October 28, 2011.
  5. ^ Alec Baldwin Biography (1958–). filmreference.com
  6. ^ Alec Baldwin's wife pregnant again msn entertainment Dicapai pada 7 April 2020

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting