Aleksandr Vasilevsky

Soviet military commander

Aleksandr Mikhaylovich Vasilevsky (Rusia: Алекса́ндр Миха́йлович Василе́вский, 30 September [G.L.: 18 September] 1895, Vichuga – 5 Disember 1977) ialah seorang pegawai tertinggi Rusia dalam Tentera Merah yang telah dinaikkan pangkat ke Marsyal Kesatuan Soviet pada tahun 1943. Beliau merupakan Ketua Turus Am Angkatan Tentera Soviet dan Timbalan Menteri Pertahanan semasa Perang Dunia II, serta menjadi Menteri Pertahanan dari tahun 1949 hingga 1953. Selaku Ketua Turus Am, Vasilevsky bertanggungjawab bagi perancangan dan penyelarasan hampir kesemua serangan muktamad Soviet dalam Perang Dunia II, bermula dari serangan balas Stalingrad hingga ke serangan Prusia Timur dan Königsberg.

Aleksandr Vasilevsky
Aleksandr Vasilevsky
Nama asalАлекса́ндр Миха́йлович Василе́вский
Nama lahirAleksandr Mikhaylovich Vasilevsky
Kelahiran(1895-09-30)30 September 1895
Novaya Golchikha, Vichuga, Empayar Rusia
Meninggal duniaDisember 5, 1977(1977-12-05) (umur 82)
Moscow, RSPS Rusia, Kesatuan Soviet
DisemadikanTembok Kremlin Necropolis
Kesetiaan
Tahun perkhidmatan1915–1959
PangkatMarsyal Kesatuan Soviet
Arahan
Pertempuran
Anugerah
Tugas lainMemoirs: The Matter of My Whole Life, 1973.

Vasilevsky memulakan kerjaya tenteranya dalam Perang Dunia I, telah dianugerahkan pangkat Kapten pada tahun 1917. Pada permulaan Revolusi Oktober dan Perang Saudara beliau telah direkrutkan kedalam Tentera Merah, mengambil bahagian dalam Perang Poland-Soviet. Selepas perang, beliau naik pangkat dengan cepat , menjadi komander rejimen pada tahun 1930. Pada posisi ini, beliau mempamerkan kemahiran tinggi dalam menyusun dan melatih pasukannya. Bakat Vasilevsky menjadi perhatian, dan pada tahun 1931 beliau telah dilantik sebagai anggota Direktorat Latihan Ketenteraan. Pada tahun 1937, selepas peristiwa Penyingkiran Besar Stalin, beliau telah dilantik sebagai pegawai Staf Am.

Pada permulaan serangan balas Soviet tahun 1943 ketika Perang Dunia II, Vasilevsky menyelaras dan melaksanakan serangan Tentera Merah keatas hulu Sungai Don, di Lembah Donets, Krimea, Belarus dan Negara-negara Baltik, mengakhiri perang dengan penawanan bandar Königsberg pada April 1945. Pada Julai 1945, beliau telah dilantik sebagai Panglima Tertinggi Angkatan Bersenjata Soviet di Timur Jauh, melaksanakan Operasi Serangan Strategik Manchuria dan kemudiannya menerima Penyerahan kalah Jepun. Selepas perang, beliau menjadi Menteri Pertahanan Soviet, jawatan yang disandangnya sehingga kematian Stalin pada tahun 1953. Dengan kebangkitan Nikita Khrushchev, Vasilevsky mula hilang kuasa dan akhirnya dipencenkan. Selepas kematiannya, beliau telah disemadikan di Tembok Kremlin Necropolis sebagai mengiktiraf jasa bakti lampaunya dan sumbangan kepada negara.

Anugerah dan pingat sunting

 
Bar reben kepunyaan Vasilevsky, tanpa pingat kebesaran asing.

Di dalam memoirnya, Vasilevsky menceritakan kembali kehairanan Stalin apabila, di sebuah majlis yang berlangsung di Kremlin pada 4 Disember 1941, pemimpin Soviet itu melihat hanya ada satu darjah Order of the Red Star dan satu pingat pada pakaian seragam Vasilevsky. Bagaimanapun, Vasilevsky akhirnya menjadi salah seorang komander yang paling banyak menerima pingat dalam sejarah Soviet.

Vasilevsky telah dikurniakan Bintang Emas Hero of the Soviet Union sebanyak dua kali untuk operasi-operasi keatas barisan Jerman dan Jepun. Beliau telah dikurniakan dua darjah Order of Victory (satu pencapaian yang hanya disaingi oleh Zhukov and Stalin) bagi kejayaannya di Krimea dan Prusia. Sepanjang kerjayanya, beliau telah dikurniakan lapan darjah Order of Lenin (ada yang diterima selepas perang), Order of the October Revolution yang dizahirkan pada tahun 1967, dua darjah Order of the Red Banner, kelas pertama Order of Suvorov bagi operasi di Ukraine dan Krimea, dan pingat pertamanya, iaitu Order of the Red Star, diterima pada tahun 1940 bagi tugasan staf yang luar biasa semasa Perang Musim Sejuk. Akhir sekali, beliau telah dikurniakan kelas ketiga Order for Service to the Homeland sebagai mengiktiraf keseluruhan kerjaya tenteranya apabila ia dizahirkan pada tahun 1974, hanya tiga tahun sebelum kematian Vasilevsky.

Vasilevsky juga dikurniakan 14 pingat. Untuk penglibatannya dalam beberapa kempen, beliau telah dikurniakan pingat Defense of Leningrad, Defense of Moscow, Defense of Stalingrad dan Capture of Königsberg. As with all Soviet soldiers who took part in the war with Germany and Japan, he was awarded the Medal For the Victory Over Germany and the Medal "For the Victory over Japan". He also received several commemorative medals, such as Twenty, Thirty, Forty, and Fifty Years Since the Creation of the Soviet Armed Forces medals, Twenty and Thirty Years Since the Victory in the Great Patriotic War medals, the Eight Hundredth Anniversary of Moscow medal (awarded in 1947 for his participation in the battle of Moscow) and the Hundredth Birthday of Lenin medal. In addition to Soviet orders and medals, Vasilevsky was awarded several foreign decorations such as the Polish Virtuti Militari Order from the Polish communist government.

Soviet Union
Anugerah asing

Rujukan sunting

  • Nikita Khrushchev (1999), Time. People. Power. (Memoirs), vol. 1. Moscow: IIK Moscow News.
  • Otto von Lasch (1991), So fell Königsberg ('So fiel Königsberg'). Moscow.
  • P.Ya. Mezhiritzky (2002), Reading Marshal Zhukov'. Philadelphia: Libas Consulting.
  • Marshal K. Rokossovsky (1988), Soldier's duty. Moscow: Politizdat.
  • A.P. Shikman (1997), Actors of our History (biographical dictionary). Moscow.
  • S.M. Shtemenko (1989), The General Staff during the war. 2nd ed., Moscow: Voenizdat.
  • Viktor Suvorov (2002), Shadow of Victory. Moscow: ACT.
  • Marshal A.M. Vasilevsky (1978), The matter of my whole life. Moscow: Politizdat.
  • K.A. Zalessky (2000), Stalin's empire (biographical dictionary). Moscow: Veche.
  • Marshal G.K. Zhukov (2002), Memoirs. Moscow: Olma-Press.
  • (1969–1978) Great Soviet Encyclopedia. Moscow.
  • (1976–1979) Soviet Military Encyclopedia. Moscow.
Pegawai tentera
Didahului oleh
Boris Shaposhnikov
Ketua Turus Am Tentera Merah
1942–1945
Diikuti oleh:
Aleksei Antonov
Didahului oleh
Aleksei Antonov
Ketua Turus Am Angkatan Tentera Soviet
1946–1948
Diikuti oleh:
Sergei Shtemenko
Jawatan politik
Didahului oleh
Nikolai Bulganin
Menteri Pertahanan Soviet Union
1949–1953
Diikuti oleh:
Nikolai Bulganin