Alien merupakan sebuah filem Warna yang dikeluarkan di United Kingdom-Amerika Syarikat pada tahun 1979. Ia diarah oleh Ridley Scott, dan dibintangi oleh Tom Skerritt, Sigourney Weaver, Veronica Cartwright, Harry Dean Stanton, John Hurt, Ian Holm dan Yaphet Kotto.

Alien
PengarahRidley Scott
Lakon layarDan O'Bannon
Dihasilkan oleh
  • Gordon Carroll
  • David Giler
  • Walter Hill
Dibintangi
  • Tom Skerritt
  • Sigourney Weaver
  • Veronica Cartwright
  • Harry Dean Stanton
  • John Hurt
  • Ian Holm
  • Yaphet Kotto
Dikisahkan oleh
  • Dan O'Bannon
  • Ronald Shusett
SinematografiDerek Vanlint
Muzik olehJerry Goldsmith
Diedarkan oleh20th Century Fox
Tarikh tayangan
  • 25 Mei 1979 (1979-05-25) (Amerika Syarikat)
  • 06 September 1979 (1979-09-06) (United Kingdom)
Masa tayangan
117 minit
Negara
BahasaInggeris
Bajet$9–11 juta[6][7][8]
Pecah panggung$104.9–203.6 juta[6][7]

Judul filem itu merujuk kepada makhluk asing yang sangat agresif yang memburu dan membunuh krew kapal angkasa. Dan O'Bannon menulis lakon layar dari cerita yang ditulisnya bersama dengan Ronald Shusett, mengambil pengaruh kerja fiksyen sains dan seram terdahulu. Filem ini dihasilkan oleh Gordon Carroll, David Giler dan Walter Hill melalui Brandywine Productions mereka dan diedarkan oleh 20th Century Fox. Giler dan Hill membuat semakan dan penambahbaikan kepada skrip. Shusett merupakan penerbit eksekutif. Eponim Alien dan unsur-unsur yang disertakan telah direka oleh artis surealis Swiss H. R. Giger, manakala artis konsep Ron Cobb dan Chris Foss mereka aspek manusia dalam filem. Alien melancarkan francais Alien dan merupakan kronologi pertama dalam siri utama, dengan siri berikutnya ditempatkan pada tempoh masa yang lebih awal.

Alien mendapat kedua-dua pujian kejayaan kritikal dan pecah panggung, menerima Anugerah Akademi untuk Kesan Visual Terbaik,[9][10] Anugerah Saturn untuk Filem Cereka Sains Terbaik, Anugerah Saturn bagi Pengarah Terbaik untuk Scott, dan Anugerah Saturn bagi Pelakon Terbaik untuk Cartwright,[11] dan Anugerah Hugo untuk Paparan Dramatik Terbaik, bersama-sama dengan pelbagai pencalonan anugerah lain.[12] Ia kekal sangat dipuji bagi beberapa dekad berikutnya, dan dianggap salah satu filem terhebat sepanjang zaman. Pada tahun 2002, filem itu telah diangkat sebagai "budaya, sejarah atau estetika yang penting" oleh Perpustakaan Kongres dan telah dipilih untuk pemeliharaan di Pendaftaran Filem Kebangsaan Amerika Syarikat.[12][13][14] Pada tahun 2008, ia telah disenaraikan sebagai filem ketujuh terbaik dalam genre cereka sains oleh Institut Filem Amerika, dan sebagai filem teragung ke-33 sepanjang zaman oleh majalah Empayar.[15][16]

Kejayaan Alien Alien melahirkan francais media novel, buku-buku komik, permainan video, dan permainan. Ia juga melancarkan kerjaya lakonan Weaver dengan memberikan beliau peranan utama pertamanya, dan kisah pertemuan watak Ellen Ripley beliau dengan makhluk asing Alien menjadi sambungan tema yang sejajar sepanjang sambungan Aliens (1986), Alien 3 (1992) dan Alien: Resurrection (1997).[17] Satu gabungan dengan francais Predator menghasilkan siri Alien vs Predator, termasuk Alien vs Predator (2004) dan Aliens vs Predator: Requiem (2007). Satu siri prequel, termasuk Prometheus (2012) dan Alien: Covenant (2017), terus berkembang.[18]

Plot sunting

Kapal angkasa perdagangan Nostromo adalah dalam perjalanan kembali ke Bumi dengan anak kapal tujuh anggota dalam stasis : Captain Dallas (Skerritt), Pegawai Eksekutif Kane (Hurt), Navigator Lambert (Cartwright), Pegawai Sains Ash (Holm), Pegawai Waran Ripley (Weaver), dan Jurutera Parker (Kotto) dan Brett (Stanton). Komputer kapal angkasa tersebut mengesan pancaran isyarat misteri dari planet kerdil berhampiran - kemungkinan isyarat kecermasan. Komputer kapal, Mother ("Ibu"), mengejutkan anak kapal. Mengikuti dasar standard syarikat untuk keadaan seperti ini, Nostromo mendarat di planet kerdil, tetapi mengalami kerosakan ketika dalam proses mendarat, akibat keadaan berdebu di planet kerdil tersebut. Parker dan Brett mula membaiki kapal, manakala Dallas, Kane, dan Lambert menghala keluar untuk menyiasat. Mereka mendapati isyarat itu datang dari sebuah kapal angkasa makhluk asing terbiar. Di dalamnya, mereka menjumpai mayat makhluk asing yang besar yang tulang rusuk nampaknya telah meletup keluar dari dalam.

Di atas Nostromo, Ripley mendapati bahawa isyarat tersebut bukanlah isyarat kecemasan tetapi amaran. Ash bertindak balas dengan memberitahu beliau bahawa dia tidak akan sempat dapat berkomunikasi dengan mereka yang lain. Dalam kapal makhluk asing, Kane menjumpai kamar yang mengandungi beratus-ratus telur. Ketika dia memeriksa satu darinya, satu makhluk melompat keluar dan melekat pada mukanya. Dallas dan Lambert membawa Kane yang tidak sedarkan diri kembali ke Nostromo. Sebagai pemangku pegawai kanan, Ripley enggan membenarkan mereka masuk ke dalam kapal, memetik peraturan kuarantin, tetapi Ash melanggar protokol dengan melintasi kunci Ripley dan membenarkan mereka masuk. Anak kapal itu gagal mengeluarkan makhluk dari muka Kane, dan mendapati bahawa darahnya adalah asid yang amat menghakis. Ia tanggal secara sendiri selepas itu dan ditemui mati.

Selepas kapal telah dibaiki, mereka berlepas pulang. Kane sedar kembali dengan kehilangan ingatan sedikit tetapi tidak tercedera. Walau bagaimanapun, semasa makan terakhir anak kapal sebelum masuk semula ke stasis, dia tercekik dan kekejangan dalam kesakitan sebelum satu makhluk asing kecil meletus keluar dari dadanya, membunuhnya, dan melarikan diri ke dalam bahagian kapal. Oleh kerana menyerang makhluk itu dengan senjata konvensional boleh menyebabkan darah menghakisnya menembusi badan kapal kapal, anak-anak kapal cuba untuk mencari dan menangkap makhluk tersebut dengan peranti pengesan gerakan, jaring, tempa elektrik, dan penyembur api.

Brett mengekori kucing anak kapal, Jones, ke dalam bilik enjin dan makluk asing (Badejo) yang telah berkembang sepenuhnya menyerangnya dan menghilang bersama tubuhnya ke dalam saluran udara. Selepas perbincangan hangat, kumpulan itu membuat rancangan untuk menolak keluar makhluk tersebut dari kapal angkasa. Dallas memasuki saluran udara Nostromo yang berliku-liku, bertujuan untuk memaksa asing ke dalam kunci udara, sebaliknya ia menyerang hendap. Lambert, menyedari makluk asing itu sedang membunuh anak-anak kapal satu persatu, menyeru mereka yang lain untuk melarikan diri menggunakan kapal ulang-alik . Kini sebagai pemimpin, Ripley menjelaskan bahawa pengangkutan ulang-alik tidak mampu menampung empat orang, dan mencadangkan agar mereka meneruskan rancangan Dallas mengepam makluk asing itu keluar ke angkasa.

Mengakses Mother, Ripley mendapati bahawa Ash secara diam-diam telah diperintahkan untuk membawa makluk asing kembali kepada majikan mereka, yang menganggap anak-anak kapal boleh diketepikan. Apabila Ripley bersemuka dengan Ash, ia cuba untuk cekiknya sehingga mati. Parker masuk campur dan mengetuk kepala Ash sehingga putus, mendedahkan bahawa ia merupakan android. Parker menghidupkan kembali kepala Ash, dan Ripley menyoal-siasatnya. Mereka mendapati bahawa ia telah ditugaskan ke Nostromo untuk meyakinkan anak-anak kapal untuk menangkap makhluk tersebut dan mengembalikannya untuk dianalisa, sungguhpun dengan mengorbankan krew manusia. Ash mencela mereka tentang peluang mereka untuk hidup menentang "organisma sempurna." Parker menghidupkan penyembur api pada Ash.

Ripley, Lambert dan Parker bersetuju untuk menetapkan Nostromo untuk membinasakan diri dan melarikan diri dalam pesawat ulang-alik. Bagaimanapun, Parker dan Lambert telah diserang hendap dan dibunuh oleh makhluk asing ketika sedang mengumpul bekalan sokongan hayat. Ripley memulakan urutan menghapuskan diri dan kembali ke pesawat ulang-alik bersama Jones, tetapi makluk asing menyekat laluannya. Dia berundur tetapi gagal untuk membatalkan urutan memusnahkan diri kapal, kemudian kembali untuk mendapatkan semula Jones, mendapati makluk asing tersebut hilang. Dia sempat melarikan dalam pesawat diri alik ketika Nostromo meletup.

Ketika dia bersedia untuk memasuki stasis, Ripley mendapati makluk asing berada di atas pesawat ulang-alik. Dia mengenakan pakaian angkasa dan membuka kunci udara, menyebabkan letupan penyahmampatan yang memaksa makluk asing ke pintu pesawat yang terbuka. Dia menolaknya keluar angkasa dengan menembakkannya menggunakan cangkuk tarik, tetapi senjata tersebut tersangkut pada pintu tertutup, mengikat makluk asing pada pesawat. Ia cuba merangkak ke dalam salah satu enjin tetapi Ripley kemudiannya menghidupkan enjin, membakar makluk asing ke angkasa. Selepas merakamkan log terakhir kapal angkasa, dia meletakkan dirinya bersama Jones ke dalam stasis untuk perjalanan kembali pulang.

Pelakon sunting

The seven principal cast members of the film stand in front of a white backdrop, in costume and holding prop weapons from the film.
Para pelakon utama Alien (kiri ke kanan: Holm, Stanton, Weaver, Kotto, Skerritt, Cartwright, dan Hurt)
Weaver, yang mempunyai pengalaman Broadway tetapi agak tidak dikenali dalam industri perfileman, mengkagumkan Scott, Giler, dan Hill dengan uji bakat beliau. Beliau merupakan pelakon terakhir yang diambil untuk filem itu, dan menjalani kebanyakan ujian skrinnya dalam studio ketika set sedang dibina.[19][20] Peranan sebagai Ripley merupakan peranan pertama yang dibawa oleh Weaver dalam sesebuah filem, dan mendapatkannya pencalonan untuk Anugerah Saturn bagi Pelakon Wanita Terbaik dan anugerah BAFTA untuk Pendatang Baru Paling Berbakat untuk Peranan Utama Filem.[12]
  • Tom Skerritt sebagai Dallas, kapten Nostromo.
Skerritt telah ditawarkan awal semasa pembangunan filem itu tetapi dia enggan kerana ia belum memiliki pengarah dan mempunyai bajet yang sangat rendah. Kemudian, apabila Scott bertugas sebagai pengarah dan bajet telah menjadi dua kali ganda, Skerritt menerima peranan sebagai Dallas.[21][19]
  • Veronica Cartwright sebagai Lambert, malim Nostromo.
Cartwright mempunyai pengalaman dalam filem seram dan cereka sains, berlakon sebagai seorang kanak-kanak dalam filem The Birds (1963) dan filem Invasion of the Body Snatchers (1978).[22] Dia pada asalnya membaca bagi peranan Ripley, dan tidak dimaklumkan bahawa dia telah sebaliknya diberikan sebagai watak Lambert sehingga dia tiba di London untuk pengambilan pakaian.[19][23] Dia tidak suka kelemahan emosi watak itu,[20] namun menerima peranan: "Mereka meyakinkan saya bahawa saya adalah kebimbangan penonton, saya mencerminkan apa yang dirasai oleh penonton."[19] Cartwright memenangi Anugerah Saturn untuk Pelakon Sokongan Terbaik bagi persembahan beliau.[11][12]
  • Harry Dean Stanton sebagai Brett, juruteknik kejuruteraan.
Perkataan pertama Stanton pada Scott semasa uji bakat beliau adalah "Saya tidak suka filem cereka sains atau raksasa."[21] Scott geli hati dan meyakinkan Stanton untuk mengambil peranan selepas meyakinkannya bahawa Alien sebenarnya akan menjadi thriller lebih menyerupai filem And Then There Were None (1974)/Ten Little India.[21]
  • John Hurt sebagai Kane, seorang pegawai eksekutif yang menjadi hos pada Makluk Asing.
Hurt merupakan pilihan pertama Scott bagi peranan tetapi terikat kontrak dengan filem di Afrika Selatan semasa tarikh penggambaran Alien, dengan itu Jon Finch sebaliknya telah diambil sebagai Kane. [20] Walau bagaimanapun, Finch jatuh sakit pada hari pertama penggambaran dan didiagnosis dengan kencing manis teruk, yang juga telah diburukkan lagi kes bronkitis akut.[24] Hurt berada di London pada masa ini, projek Afrika Selatannya telah gagal, dan dia dengan cepat mengantikan Finch.[19][24] Persembahannya memperolehkannya pencalonan untuk Anugerah BAFTA bagi Pelakon Terbaik dalam Peranan Pembantu.[12]
  • Ian Holm sebagai Ash, pegawai sains kapal angkasa yang didedahkan sebagai satu android.
Holm, pelakon watak yang menjelang 1979 telah pun berada dalam dua puluh filem, merupakan pelakon yang paling berpengalaman untuk Alien (dia berusia 46 pada masa penggambaran).[25]
  • Yaphet Kotto sebagai Parker, ketua jurutera.
Kotto, seorang Afrika-Amerika, dipilih sebahagiannya untuk menambah kepada kepelbagaian pelakon dan memberikan anak-anak kapal Nostromo bercita rasa antarabangsa.[19] Kotto telah dihantar skrip sebaik dengan kejayaannya dalam filem Live dan Let Die, sungguhpun ia mengambil sedikit masa dan perbincangan antara Kotto dan ejennya sebelum dia ditawarkan peranan itu.[26]
  • Bolaji Badejo sebagai Makluk Asing ("The Alien").
Badejo berasal dari Nigeria, ketika itu dia merupakan seorang pelajar reka bentuk yang berusia 26 tahun, yang ditemui di bar oleh ahli pasukan pencari pelakon, yang menghubungkannya dengan Ridley Scott.[20][27] Scott percaya Badejo, pada ketinggian 6 kaki 10 inci (208 cm) (7 kaki. Dalam pakaian) dan dengan tubuh yang langsing,[28] mampu menggambarkan Alien dan kelihatan seolah-olah tangan dan kakinya terlalu panjang untuk jadi benar, mampu mewujudkan ilusi bahawa tidak mungkin terdapat manusia dalam pakaian itu.[20][27][29] Pelakon lagak ngeri Eddie Powell dan Roy Scammell juga turut melakonkan Alien dalam beberapa adegan. [29][30]
  • Helen Horton sebagai suara Mother, komputer Nostromo ini.

Penggambaran sunting

Perkembangan sunting

 
Penulis skrin Dan O'Bannon

Semasa belajar bidang pawagam di University of Southern California, Dan O'Bannon telah menghasilkan sebuah filem komedi cereka sains, filem Dark Star, bersama pengarah John Carpenter dan artis konsep Ron Cobb.[31] Filem ini termasuk makhluk asing yang telah dicipta dengan menggunakan semburan cat pada bola pantai, dan pengalaman meninggalkan O'Bannon "perasaan benar-benar ingin menggunakan makhluk asing yang kelihatan sebenar."[31][32] Selepas "beberapa tahun" kemudian dia mula bekerja dengan cerita yang sama yang akan memberi lebih tumpuan kepada ciri seram: "Saya tahu saya mahu melakukan filem menakutkan di angkasa dengan sebilangan kecil angkasawan", beliau kemudian teringat, "Dark Star sebagai filem seram bukan filem komedi."[31] Ronald Shusett, ketika itu, telah memulakan pada versi awal apa yang akhirnya akan menjadi filem Total Recall, 1990.[31][32] Kagum dengan Dark Star, dia menghubungi O'Bannon dan kedua-dua mereka bersetuju untuk bekerjasama dalam projek-projek mereka, memilih untuk menghasilkan filem pertama O'Bannon kerana mereka percaya ia akan menjadi lebih murah untuk dihasilkan.[31][32] O'Bannon telah menulis dua puluh sembilan muka surat skrip bertajuk Memory terdiri daripada apa yang akan menjadi adegan pembukaan filem itu: anak-anak kapal angkasawan tersedar dan mendapati bahawa pelayaran mereka telah terganggu kerana mereka menerima isyarat daripada planet kerdil misteri. Mereka menyiasat dan kapal mereka rosak di permukaan.[29][32] Bagaimanapun, dia belum lagi mempunyai idea yang jelas tentang bagaimana antagonis makluk asing cerita tersebut akan akan kelihatan.[31]

O'Bannon kemudian menerima tawaran untuk bekerja dengan filem Dune, adaptasi Alejandro Jodorowsky, sebuah projek yang membawanya ke Paris selama enam bulan.[31][33] Walaupun projek itu akhirnya gagal, ia memperkenalkannya kepada beberapa artis yang hasil kerja mereka memberinya idea untuk cereka sains beliau termasuk Chris Foss, HR Giger, dan Jean "Moebius" Giraud.[29] O'Bannon kagum dengan muka hadapan Foss bagi buku-buku cereka sains, sebaliknya dia mendapati kerja Giger "membimbangkan":[31] "Lukisan beliau mempunyai kesan yang mendalam pada saya. Saya tidak pernah melihat apa-apa yang agak dahsyat seperti itu dan pada masa yang sama yang cantik sebagaimana karyanya. Oleh itu, saya akhirnya menulis skrip mengenai raksasa Giger."[29] Selepas projek Dune gagal O'Bannon kembali ke Los Angeles untuk tinggal bersama Shusett dan kedua mereka menghidupkan kembali skrip Memory beliau. Shusett mencadangkan agar O'Bannon menggunakan salah satu daripada idea filem yang lain, mengenai gremlin menyusup masuk sebuah pesawat pengebom B-17 semasa Perang Dunia Kedua, dan menetapkan kapal angkasa sebagai bahagian separuh kedua cerita.[29][33] Judul projek itu kini adalah Star Beast, tetapi O'Bannon tidak suka pada ini dan mengubahnya kepada Alien selepas menyedari berapa kali perkataan itu muncul dalam skrip. Dia dan Shusett suka kesederhanaan tajuk baru dan maksud yang tersirat sebagai kedua-dua kata nama dan kata sifat.[29][31][34] Shusett muncul dengan idea bahawa salah seorang daripada anak kapal dapat ditanam dengan embrio makluk asing yang kemudian akan keluar dari dalam dia, merasakan bahawa ini merupakan alat plot di mana makhluk asing boleh naik ke atas kapal.[31][33]

Dan [O'Bannon] mengenal pasti pada masalah: apa yang telah berlaku seterusnya adalah makhluk asing perlu memasuki kapal tersebut dengan cara yang menarik. Saya tidak tahu bagaimana, tetapi jika kita boleh menyelesaikan itu, jika ia bukan sekadar menyatakan bahawa ia sekadar menyelinap masuk, saya rasa seluruh filem jatuh pada tempatnya. Di tengah-tengah malam, saya bangun dan saya berkata, "Dan saya fikir saya mempunyai idea: makluk asing membenihkan salah seorang daripada mereka [...] ia melompat pada mukanya dan menanam benih" And Dan berkata, ya tuhan, kita dah dapat semuanya, kita telah mendapat keseluruhan filem.

—Screenwriter Ron Shusett[35][36]

Ketika menulis skrip, O'Bannon mendapat inspirasi daripada banyak kerja-kerja cereka sains dan seram sebelumnya. Beliau kemudian menyatakan bahawa "Saya tidak mencuri Alien dari sesiapa. Saya mencuri dari semua orang!"[37] Filem The Thing from Another World (1951) yang mengilhamkan idea lelaki profesional yang sedang dikejar makhluk asing membawa maut melalui persekitaran yang sempit klaustrophobik.[37] Filem Forbidden Planet (1956) memberikan O'Bannon idea kapal diberi amaran untuk tidak mendarat, dan kemudian anak-anak kapal dibunuh satu demi satu oleh makhluk misteri apabila mereka mengabaikan amaran tersebut.[37] Filem Planet of the Vampires (1965) yang mengandungi adegan di mana wira menemui rangka gergasi asing ; ini mempengaruhi penemuan krew Nostromo itu terhadap makhluk asing dalam kapal angkasa terbiar.[37] O'Bannon juga pernah menyatakan pengaruh "filem Junkyard" (1953), sebuah cerita pendek oleh Clifford D. Simak di mana anak kapal mendarat di sebuah asteroid dan menjumpai ruang yang dipenuhi dengan telur.[32] Beliau turut menamakan pengaruh filem Strange Relations oleh Philip José Farmer (1960), yang menyentuh menganai pembiakan makluk asing, dan pelbagai judul seram EC Comics mengenai cerita di mana raksasa makan laluan mereka keluar dari manusia.[32]

Dengan sekitar lapan puluh lima peratus daripada plot telah lengkap, Shusett dan O'Bannon membentangkan skrip awal mereka kepada beberapa studio, [31] menjualnya sebagai "filem Jaws di angkasa."[38] Mereka berada di ambang menandatangani perjanjian dengan studio Roger Corman apabila seorang rakan menawarkan untuk mencari mereka tawaran yang lebih baik dan memberi skrip pada Gordon Carroll, David Giler, dan Walter Hill, yang telah membentuk sebuah syarikat pengeluaran yang dipanggil Brandywine yang mempunyai hubungan dengan 20th Century Fox.[31][39] O'Bannon dan Shusett menandatangani perjanjian dengan Brandywine, tetapi Hill dan Giler tidak berpuas hati dengan skrip dan membuat banyak penulisan semula dan semakan kepadanya.[31][40] Ini menimbulkan ketegangan dengan O'Bannon dan Shusett, kerana Hill dan Giler mempunyai pengalaman yang sangat sedikit dengan cereka sains dan menurut Shusett: "Mereka tidak bagus untuk menjadikannya lebih baik, atau sebenarnya tidak menjadikannya lebih teruk."[31] O'Bannon percaya bahawa mereka telah cuba untuk mewajarkan untuk membuang namanya dari skrip dan mendakwa ia sebagai kepunyaan mereka sendiri.[31] Hill dan Giler telah menambah beberapa elemen yang banyak kepada cerita, bagaimanapun, termasuk watak android Ash yang O'Bannon rasakan adalah satu subplot yang tidak perlu,[25] tetapi Shusett kemudiannya mengambarkannya sebagai "salah satu perkara yang terbaik dalam filem ... keseluruhan idea itu dan senario adalah milik mereka."[31] Secara keseluruhan, Hill dan Giler melalui lapan draf skrip berbeza, kebanyakannya menumpukan kepada subplot Ash tetapi juga membuat dialog yang lebih lancar dan memotong beberapa urutan bertempat di planet kerdil.[41]

Sungguhpun melalui pelbagai penulisan semula, 20th Century Fox tidak merasa yakin untuk membiayai sebuah filem cereka sains. Walau bagaimanapun, selepas kejayaan filem Star Wars pada tahun 1977, kepentingan studio dalam genre tersebut meningkat dengan ketara. Menurut Carroll: "Apabila Star Wars keluar dan menjadi popular yang luar biasa ia menjadi penting, tiba-tiba cereka sains menjadi genre yang panas." O'Bannon teringat bahawa "Mereka mahu mengikuti selepas Star Wars, dan mereka mahu membuat susulan dengan cepat, dan satu-satunya skrip kapal angkasa yang mereka miliki duduk di meja mereka adalah Alien".[31] Alien telah diberi lampu hijau oleh 20th Century Fox dengan bajet awal sebanyak $ 4.2 juta.[31][41] Alien was funded by American dollars, but made by Twentieth Century-Fox's British production subsidiary.[42]

Arahan sunting

 
Pengarah Ridley Scott

O'Bannon pada asalnya menganggap bahawa beliau akan mengarahkan Alien, tetapi 20th Century Fox sebaliknya meminta Hill untuk mengarahkannya. [41][43] Hill menolak kerana komitmen filem lain dan juga tidak selesa dengan tahap kesan visual yang akan diperlukan.[44] Peter Yates, Jack Clayton, dan Robert Aldrich telah dipertimbangkan untuk tugas itu, tetapi O'Bannon, Shusett, dan pasukan Brandywine merasakan bahawa pengarah ini tidak akan mengambil serius filem itu dan sebaliknya akan menganggap ia sebagai sebuah filem raksasa B.[43][45] Giler, Hill, dan Carroll telah kagum dengan ciri filem pertama Ridley Scott, filem The Duellists (1977) dan membuat tawaran kepada beliau untuk mengarahkan Alien, yang cepat diterima oleh Scott.[29][45] Scott mencipta papan cerita terperinci untuk filem itu di London, yang cukup mengkagumkan 20th Century Fox untuk menggandakan budget filem tersebut dari $4.2 juta kepada $8.4 juta.[21][43] Papan ceritanya termasuk reka bentuk untuk kapal angkasa dan baju angkasa, mengambil pengaruh dari filem 2001: A Space Odyssey dan filem Star Wars.[21] Bagaimanapun, beliau berminat untuk menekankan sudut seram dalam Alien dan bukannya fantasi, menggambarkan filem itu sebagai "filem The Texas Chainsaw Massacre (1974) cereka sains".[43][45]

Fail:H.R. Giger - Necronom IV.jpg
Giger's Necronom IV

O'Bannon memperkenalkan Scott pada karya seni H. R. Giger; kedua-dua mereka merasakan bahawa lukisan beliau Necronom IV merupakan jenis perwakilan yang mereka mahu sebagai antagonis filem itu dan mula meminta studio untuk mengupah beliau sebagai pereka.[43][45] 20th Century Fox pada mulanya percaya kerja Giger terlalu mengerikan untuk penonton, tetapi pasukan Brandywine bertegas dan akhirnya berjaya mendapatkannya.[45] According to Gordon Carroll: "Saat pertama Ridley melihat hasil kerja Giger, dia tahu bahawa masalah reka bentuk tunggal yang terbesar, mungkin masalah yang paling besar dalam filem itu, berjaya diselesaikan."[43] Scott terbang ke Zürich untuk berjumpa Giger dan mengambil beliau untuk bekerja pada semua aspek Alien dan persekitarannya termasuk permukaan planet kerdil, kapal angkasa terbiar, dan semua empat bentuk Alien dari telur hingga dewasa. [43][45]

Lakonan sunting

Panggilan pemilihan pelakon dan uji bakat untuk Alien telah diadakan di kedua-dua bandar New York dan London.[21] Dengan hanya tujuh watak manusia dalam cerita, Scott cuba untuk mengupah pelakon terkenal supaya dia boleh menumpukan sebahagian besar tenaga beliau kepada gaya visual filem itu. [21] Beliau menggajikan pengarah Mary Selway, yang telah bekerja dengan beliau dalam The Duellists, untuk mengetuai pemilih pelakon di United Kingdom, manakala Mary Goldberg mengendalikan pemilihan di Amerika Syarikat.[19][46] Dalam mengembangkan cerita, O'Bannon telah memberi tumpuan bagi menulis Alien dahulu, meletakkan perkembangan watak-watak lain dalam draf berikutnya.[43] Dia dan Shusett dengan itu telah menulis semula semua peranan sebagai manusia generik dengan nota di dalam skrip yang jelas menyatakan "Anak-anak kapal adalah unisex dan semua bahagian boleh ditukar ganti untuk lelaki atau wanita."[19][47] Ini memberikan Scott, Selway dan Goldberg kebebasan untuk menafsirkan watak-watak yang mereka suka dan untuk membuang dengan sewajarnya. Mereka mahu anak kapal Nostromo menyerupai angkasawan yang bekerja dalam persekitaran yang realistik, satu konsep yang disimpulkan sebagai "Pemandu lori di angkasa".[21][19] Menurut Scott, konsep ini telah diilhamkan sebahagiannya oleh Star Wars, yang menyimpang dari masa depan yang bersih dan sering digambarkan dalam filem fiksyen sains pada masa itu.[48]

Bagi membantu pelakon dalam persediaan untuk peranan mereka, Ridley Scott menulis beberapa halaman kisah latar untuk setiap watak bagi menjelaskan sejarah mereka.[41][49] Dia merakamkan banyak latihan mereka untuk menangkap keadaan spontan dan penambahbaikan, dan ketegangan antara beberapa ahli-ahli pelakon, terutamanya terhadap Weaver yang kurang berpengalaman, diterjemahkan dengan meyakinkan pada filem sebagai ketegangan antara watak-watak masing-masing.[49]

Pengkritik filem Roger Ebert menyuarakan bahawa pelakon dalam Alien adalah lebih tua daripada kebiasaan dalam filem seram pada masa itu, yang membantu menjadikan watak-watak tersebut lebih meyakinkan:

Tiada seorang pun daripada mereka amat muda. Tom Skerritt, kapten, adalah 46 tahun, Hurt adalah 39 tahun tetapi kelihatan lebih tua, Holm adalah 48, Harry Dean Stanton adalah 53, Yaphet Kotto adalah 42, dan hanya Veronica Cartwright pada 30 dan Weaver pada 29 adalah dalam lingkungan umur pelakon filem seram diambil. Banyak filem aksi terkini memiliki pelakon terlalu muda yang berlakon dalam peranan utama atau pembantu, tetapi dengan memilih pelakon lebih berusia, Alien mencapai tekstur tertentu tanpa perlu menonjolkannya: Ini bukanlah pengembara tetapi pekerja, yang diupah oleh sebuah syarikat untuk membawa kembali 20 juta tan bijih ke Bumi.[17]

David McIntee, pengarang Beautiful Monsters: The Unofficial and Unauthorised Guide to the Alien and Predator Films, menegaskan bahawa sebahagian daripada keberkesanan filem itu dalam menakutkan penonton "datangnya dari fakta bahawa penonton semua boleh menyamakan diri mereka pada watak-watak tersebut... Semua orang di atas kapal Nostromo adalah orang normal, setiap hari bekerja seperti kita yang lain. Mereka hanya kebetulan hidup dan bekerja pada masa akan datang."[50]

Penggambaran sunting

Di studio filem, pengarah mengendali kamera pada kren yang diacu pada sebuah kapal angkasa kelabu besar, terapung beberapa kaki di udara oleh struktur sokongan di bawah. Model ini diterangi sebelah sisi dengan lampu studio terang dan pilinan tinggi dangan banyak kepingan menonjol darinya.
Ridley Scott merakamkan gambaran model Nostromo dan logi pemprosesan bijih yang terlekat padanya. Dia membuat laluan perlahan, membuat rakaman pada 2½ bingkai sesaat untuk memberikan model kelihatan bergerak.[29]

Alien telah dirakamkan selama lebih empat belas minggu dari 5 Julai hingga 21 Oktober, 1978. Penggambaran utama berlangsung di Shepperton Studios berhampiran London, manakala model dan penggambaran kecil telah dilakukan di Bray Studios di Air Oakley, Berkshire.[46] Masa pengeluaran adalah pendek disebabkan bajet rendah filem itu dan tekanan dari 20th Century Fox untuk menyelesaikannya mengikut jadual.[49] Krew seramai lebih 200 pekerja dan juruteknik membina tiga set utama: Permukaan planet kerdil asing dan dalaman kapal angkasa Nostromo dan kapal angkasa terbiar.[29] Art Director Les Dilley mencipta miniatur skala-1/24 permukaan planet kerdil dan kapal angkasa terbiar berdasarkan reka bentuk Giger, kemudian membuat acuan dan menuang acuan dan meng-skalakan mereka sebagai gambar rajah bagi bentuk set kayu dan gentian kaca. [21] Bertan-tan pasir, plaster, gentian kaca, batu, dan anak batu telah dihantar ke studio untuk membentuk mukabumi padang pasir bagi permukaan planet kerdil, di mana pelakon akan berjalan memakai kostum pakaian angkasawan.[29] Pakaian itu sendiri adalah tebal, besar, dan dipenuhi dengan nilon, tidak mempunyai sistem penyejukan dan, pada mulanya, tidak liang untuk hembusan karbon dioksida mereka lepas keluar.[51] Digabungkan dengan delombang cuaca panas, keadaan ini hampir menyebabkan pelakon pengsan dan jururawat terpaksa tersedia berhampiran dengan tangki oksigen.[49][51] Untuk adegan yang menunjukkan bahagian luar Nostromo, satu kaki pendaratan 58 kaki (18 m) telah dibina untuk memberikan rasa saiz kapal. Ridley Scott masih tidak berfikir bahawa ia kelihatan cukup besar, dengan itu dia menyuruh dua anak lelakinya dan anak Derek Vanlint, sinematografi, berdiri bagi menggantikan pelakon biasa, memakai sut angkasa yang lebih kecil untuk menjadikan bahagian set kelihatan lebih besar.[51][52] Teknik yang sama digunakan untuk tempat kejadian di mana anak kapal berhadapan dengan makhluk asing yang mati dalam kapal angkasa terbiar. Kanak-kanak tersebut hampir rebah akibat bahang sut, dan akhirnya sistem oksigen ditambah untuk membantu pelakon bernafas.[49][51] Empat kucing yang seiras telah digunakan untuk menggambarkan Jones, haiwan peliharaan krew Nostromo.[46] Semasa penggambaran, Sigourney Weaver mendapati bahawa dia alah kepada gabungan rambut kucing dan gliserin yang diletakkan pada kulit pelakon 'untuk membuat mereka kelihatan berpeluh. Dengan menyingkirkan glycerin, dia mampu untuk terus bekerja dengan kucing.[24][49]

Filem Alien pada asalnya adalah akan berakhir dengan kemusnahan Nostromo manakala Ripley terlepas dalam pesawat ulang-alik Narcissus. Walau bagaimanapun, Ridley Scott mengilhamkan "bahagian keempat" pada filem itu di mana Alien muncul dalam pesawat ulang-alik dan Ripley terpaksa berhadapan dengannya. Dia menjual idea tersebut pada 20th Century Fox dan berunding bagi peningkatan dalam bajet untuk rakaman adegan tersebut dengan tambahan selama beberapa hari. [25][53] Scott inginkan Alien untuk menggigit kepala Ripley sehingga putus dan kemudian membuat entri log terakhir dalam suaranya, tetapi pengeluar menolak idea ini kerana mereka percaya bahawa Alien harus mati pada pengakhiran filem.[53]

Proses-Penyuntingan sunting

Penyuntingan dan kerja proses penyuntingan bagi Alien mengambil masa sekitar dua puluh minggu untuk disiapkan.[54] Terry Rawlings berkhidmat sebagai Editor, pernah sebelum ini bekerja dengan Scott bagi suntingan bunyi untuk filem The Duellists.[54] Scott dan Rawlings menyunting kebanyakan dari filem agar memiliki kadar perlahan untuk membina keadaan berdebar bagi saat lebih tegang dan menakutkan. Menurut Rawlings: "Saya rasa cara kami lakukan dengan betul adalah dengan mengekalkannya agar tetap perlahan, agak lucu, merupakan cara yang benar-benar berbeza daripada apa yang mereka lakukan pada masa kini. Dan saya fikir kelambatannya membentuk saat-saat yang anda mahu orang ramai untuk menjadi agak takut... kemudian kita boleh pergi secepat yang kita suka kerana anda telah mengumpan orang ke satu sudut dan kemudian menyerang mereka, hanya untuk katakannya. Dan saya fikir itulah cara ia berlaku."[54] Potongan pertama film tersebut melebih tiga jam panjang; suntingan lanjut memotong versi akhir pada kurang sedikit dari dua jam.[54][55]

Satu adegan yang dipotong dari filem itu berlaku semasa bahagian akhir Ripley melarikan diri dari Nostromo : dia bertembung dengan Dallas dan Brett yang telah sebahagiannya dibalut menjadi kepompong oleh Alien. O'Bannon berniat adegan itu untuk menunjukkan bahawa Brett telah menjadi telur Alien manakala Dallas terikat berhampiran untuk disuntik oleh Facehugger yang terhasil.[39] Perekabentuk Pengeluaran Michael Seymour kemudian mencadangkan bahawa Dallas telah "menjadi jenis makanan untuk makhluk asing",[52] manakala Ivor Powell mencadangkan bahawa "Dallas ditemui dalam kapal sebagai telur, masih hidup." [54] Scott mengatakan bahawa "mereka berubah, metamorphos, mereka berubah menjadi ... sedang dimakan, saya rasa, oleh apa jua organisma Alien itu adalah ... menjadi telur." [25] Adegan itu dipotong sebahagiannya kerana ia tidak kelihatan cukup realistik dan sebahagian lagi kerana ia melambatkan kadar turutan lepas lari.[39][53] Tom Skerritt mengatakan bahawa "gambaran itu perlu mempunyai kadar itu. Dia cuba untuk meluru keluar dari sana, kita semua menyokong untuk dia keluar dari sana, dan untuk dia melambatkan dan berbual dengan Dallas adalah tidak wajar."[54] Rakaman ini telah dimasukkan antara adegan lain yang dipadam sebagai ciri khas dalam terbitan Laserdisc Alien, dan versi yang dipendekkan dimasukkan semula ke dalam "Director's Cut" 2003 yang dikeluarkan semula di teater dan dalam DVD.[39][56]

Music sunting

 
Jerry Goldsmith composed the music for Alien.

Skor muzik bagi Alien digubah oleh Jerry Goldsmith, diarah oleh Lionel Newman, dan dimainkan oleh National Philharmonic Orchestra. Ridley Scott pada asalnya mahu filem itu di skor oleh Isao Tomita, tetapi 20th Century Fox mahu komposer yang lebih biasa dan Goldsmith telah disyorkan kemudian oleh Presiden Fox Alan Ladd, Jr.[57] Goldsmith mahu mencipta lirik rasa romantisme dan misteri dalam adegan pembukaan filem itu, yang akan berkembang sepanjang filem itu untuk membina ketegangan dan ketakutan.[54] Scott tidak suka tajuk utama bahagian asal Goldsmith, bagaimanapun, dengan itu Goldsmith menulis semula sebagai "perkara yang jelas:. Pelik dan aneh, dan yang semua orang suka"[54][57] Satu lagi sumber ketegangan adalah pilihan penyunting Terry Rawlings untuk menggunakan bahagian muzik Goldsmith dari filem sebelumnya, termasuk sekeping dari filem Freud: The Secret Passion, dan menggunakan petikan dari Symphony No. 2 ("Romantik") Howard Hanson bagi kredit akhir.[54][57][58][59]

Scott and Rawlings juga menjadi terikat pada beberapa kues muzik yang mereka telah gunakan sebagai skor sementara ketika menyunting filem, dan menyunting kembali sebahagian kues Goldsmith dan menukar skor beberapa turutan bagi menyamai kues tersebut malah turut meninggalkan skor sementara di beberapa tempat dalam sebahagian filem yang telah siap.[54] Goldsmith kemudian mengatakan bahawa "anda boleh melihat bahawa saya adalah jenis yang di hujung galah bertentangan dengan pembuat filem."[54] Nevertheless, Walau bagaimanapun, Scott memuji skor Goldsmith sebagai "penuh dengan keindahan gelap"[57] dan "serius mengancam, tetapi cantik."[54] Ia telah dicalonkan untuk Anugerah Golden Globe untuk Skor Asal Terbaik, satu Anugerah Grammy untuk Skor Album Trek Bunyi Terbaik bagi Gambar Bergerak dan Anugerah BAFTA untuk Muzik Filem Terbaik.[12] Skor tersebut telah dikeluarkan sebagai album trek bunyi dalam beberapa versi dengan trek dan urutan yang berbeza.[60]

Rekabentuk sunting

 
H. R. Giger, yang mereka dan menghasilkan Alien dan unsur sampingannya.
 
Carlo Rambaldi menciptakan kesan kepala mekanikal untuk Alien

O'Bannon membawa masuk artis Ron Cobb dan Chris Foss (yang dia pernah bekerjasama dalam Dark Star dan Dune, menurut turutan) untuk bekerja mereka bentuk bagi aspek manusia dalam filem itu seperti kapal angkasa dan pakaian angkasa.

brought in artists Ron Cobb and Chris Foss (with whom he had worked on Dark Star and Dune, respectively) to work on designs for the human aspects of the film such as the spaceship and space suits.[43][61] Cobb mencipta beratus-ratus lakaran awal bahagian dalam dan luar kapal, yang telah melalui banyak konsep reka bentuk dan nama-nama yang mungkin seperti Leviathan dan Snark ketika skrip terus berkembang. Nama akhir kapal itu diperoleh daripada tajuk novel Joseph Conrad 1904 Nostromo, manakala pesawat pengangkutan ulang-alik melarikan diri, yang dipanggil Narcissus dalam skrip, dinamakan sempena novel Conrad 1897 The Nigger of the 'Narcissus'.[62] Pasukan pengeluaran terutamanya memuji keupayaan Cobb untuk menggambarkan tetapan dalaman kapal secara realistik dan dipercayai. Di bawah arahan Ridley Scott reka bentuk Nostromo beralih ke arah kapal tunda sepanjang 800-kaki (240 m) yang menunda sebuah platform penapisan 2 batu (3.2 km) panjang dan 1.5 batu (2.4 km) lebar.[29] Cobb juga mencipta beberapa lukisan konsep Alien, tetapi ini telah tidak digunakan.[43][61] Moebius bertugas di projek selama beberapa hari juga, dan pentafsiran pakaian beliau digunakan sebagai asas untuk pakaian angkasa akhir ciptaan oleh pereka pakaian John Mollo.[29][61]

Sets sunting

Set bagi tiga dek Nostromo setiap satunya dicipta hampir keseluruhannya dalam satu bahagian, dengan setiap dek menduduki pentas yang berasingan dan pelbagai bilik yang disambungkan melalui koridor. Untuk bergerak sekeliling set, pelakon perlu bergerak melalui lorong kapal, menambah rasa klaustrophobia dan realisme filem itu.[29][49][63] Set tersebut menggunakan transistor besar dan skrin komputer beresolusi rendah untuk memberikan kapal kelihatan "terpakai", bekerja dan menjadikannya kelihatan seolah-olah ia telah dibina dari "penyesuaian teknologi lama".[52] Ron Cobb mencipta simbol gaya-industri dan tanda-tanda kod warna untuk pelbagai bidang dan aspek kapal.[52] Syarikat pemilik kapal Nostromo tidak dinamakan di dalam filem itu, dan disebut oleh watak-watak sebagai "syarikat". Walau bagaimanapun, nama dan logo "Weylan-Yutani" muncul di beberapa keping set dan prop seperti monitor komputer dan tin bir.[62] Cobb mencipta nama ini yang menggambarkan ikatan perniagaan antara Britain dan Jepun, memperolehi "Weylan" dari British Leyland Motor Corporation dan "Yutani" dari nama jiran Jepunnya.[61][64] Sambungan Aliens 1986 menamakan syarikat itu sebagai "Weyland-Yutani",[61][65] dan ia terus menjadi aspek utama dalam francais filem itu.

Pengarah Seni Roger Christian menggunakan besi buruk dan bahagian-bahagian buangan bagi mewujudkan keping set dan prop untuk menjimatkan wang, teknik yang dia gunakan semasa bekerja di Star Wars.[52][66] Sebahagian daripada koridor Nostromo diciptakan dari bahagian pesawat pengebom dilupuskan, dan cermin digunakan untuk mencipta ilusi koridor lebih panjang di kawasan di bawah dek.[52] Penyelia kesan khas, Brian Johnson dan Nick Allder membuat banyak keping set dan fungsi prop, termasuk kerusi bergerak, monitor komputer, pengesan gerakan, dan penyembur api.[24][29]

H. R. Giger mereka dan menghasilkan pada semua aspek mahluk asing filem itu, yang direka untuk kelihatan organik dan biomekanik berbeza dengan rupa industri pada Nostromo dan unsur-unsur manusianya.[29][52] Untuk bahagian dalam kapal angkasa terbiar dan ruang telur yang digunakannya dia menggunakan kering tulang bersama-sama dengan plaster untuk mengukir kebanyakan pemandangan dan unsur-unsur padanya.[29][52] Veronica Cartwright menggambarkan set Giger sebagai "begitu menghairahkan...ia farah dan zakar besar...keseluruhannya seperti anda berada dalam satu bentuk rahim atau apa jua ianya...ia merupakan satu bentuk organ dalaman".[52] Set dengan makhluk asing yang mati, yang pasukan pengeluaran menggelarkannya sebagai "joki angkasa", terbukti bermasalah kerana 20th Century Fox tidak mahu membelanjakan wang bagi apa-apa set mahal yang hanya akan digunakan untuk satu babak. Ridley Scott mengambarkan set tersebut sebagai kokpit atau dek memandu kapal misteri, dan pasukan pengeluaran dapat meyakinkan studio bahawa adegan itu penting untuk menarik perhatian penonton dan membuat mereka sedar bahawa ini bukanlah satu filem B.[52][67] Untuk menjimatkan wang, hanya satu dinding set itu diwujudkan, dan "joki angkasa" duduk di atas cakera yang boleh diputar untuk memudahkan rakaman dari sudut yang berbeza berbanding dengan kedudukan pelakon.[29][67] Giger menyembur cat udara keseluruhan set dan "joki angkasa" dengan tangan.[52][67]

Asal-usul makhluk joki itu tidak diterokai dalam filem itu, tetapi Scott kemudian membina teori bahawa ia mungkin merupakan juruterbang kapal, dan kapal itu mungkin telah menjadi pembawa senjata yang mampu menjatuhkan telur Alien ke planet supaya Aliens boleh menggunakan bentuk hidup tempatan sebagai perumah.[25] Dalam versi awal skrip, telur akan ditempatkan di struktur piramid berasingan yang akan ditemui kemudian oleh anak kapal Nostromo dan akan mengandungi patung-patung dan hieroglif yang menggambarkan kitaran pembiakan Alien, yang menawarkan perbandingan dengan manusia, Alien, dan budaya joki angkasa.[33] Cobb, Foss, dan Giger setiap seorang mencipta konsep karya seni untuk urutan ini, tetapi mereka akhirnya dibuang kerana bimbangankan belanjawan dan keperluan untuk mengurangkan panjang filem.[29] Sebaliknya ruang telur itu ditetapkan di dalam kapal terbiar dan telah difilemkan pada set yang sama dengan adegan joki angkasa; keseluruhan kepingan cakera yang menyokong joki dan kerusinya telah dikeluarkan dan set itu diperbetulkan untuk mewujudkan ruang telur.[29] Kesan lampu di ruang telur telah dicipta menggunakan laser yang dipinjam dari band rock Inggeris The Who. Band ini telah menguji laser bagi digunakan dalam persembahan pentas mereka dalam pentas bunyi bersebelahan.[68]

Spaceships and planets sunting

Saya membenci filem yang begitu cetek mereka bergantung sepenuhnya kepada kesan visual mereka, dan sudah tentu filem cereka sains adalah terkenal untuk ini. Saya sentiasa merasakan bahawa terdapat satu lagi cara untuk melakukannya: banyak usaha perlu dibelanjakan ke arah menjadikan persekitaran kapal angkasa, atau perjalanan angkasa, apa sahaja suasana yang hebat cerita anda harus-seberapa meyakinkan yang mungkin, tetapi sentiasa sebagai latar belakang. Dengan cara itu cerita dan watak-watak yang muncul dan mereka menjadi lebih nyata.

—Ron Cobb berkenaan rekaannya untuk Alien[29]

Kapal angkasa dan planet untuk filem itu telah dirakam dengan menggunakan model dan miniatur. Ini termasuk model bagi Nostromo, logi pemproses bijih yang terlekat padanya, pesawat melarikan diri ulang-alik Narcissus, planet kerdil asing, dan bahagian luar dan dalam kapal angkasa terbiar. Penyelia Kesan Visual Brian Johnson, menyelia pembuat model Martin Bower, dan pasukan mereka bekerja di Bray Studios, kira-kira 25 batu (40 km) dari Shepperton Studios di mana penggambaran utama telah berlangsung.[69][70]Reka bentuk yang Nostromo dan sambungannya adalah berdasarkan gabungan papan cerita Ridley Scott dan lukisan konsep Ron Cobb.[69] Garisan asas model diperbuat daripada kayu dan plastik, dan kebanyakan butiran halus ditambah dari kit model kapal perang, kereta kebal, dan pengebom Perang Dunia Kedua. Tiga model Nostromo telah dihasilkan: versi 12-inci (30 cm) untuk sederhana dan rakaman jauh, versi 4 kaki (1.2 m) untuk rakaman belakang, dan 12 kaki (3.7 m), 7-tan pendek (6.4 t) pelantar untuk urutan berlepas dan permukaan planet kerdil.[29][70] Scott berkeras bagi banyak perubahan pada model sungguhpun penggambaran sedang berlaku, yang membawa kepada konflik dengan pasukan peragaan dan penggambaran. Nostromo pada asalnya kuning, dan pasukan merakamkan rakaman model itu selama enam minggu sebelum Johnson pergi untuk bekerja dengan filem The Empire Strikes Back. Scott kemudian mengarahkan ia ditukar kepada kelabu, dan pasukannya terpaksa memulakan penggambaran sekali lagi dari awal.[69][70] Dia mengarahkan lebih banyak keping ditambah pada model sehingga versi besar terakhir dengan logi pemprosesan memerlukan kerangka logam supaya ia boleh ditarik menggunakan forklift. Dia juga turut menggunakan tukul dan pahat pada bahagian logi penapisan, membuang banyak menara yang yang Bower telah menghabiskan berminggu-minggu mewujudkannya. Scott juga mempunyai perbezaan pendapat dengan kesan minitur sinematografi Dennis Ayling berkenaan bagaimana untuk menerangi model.[69]

Model berasingan, kira-kira 40 kaki (12 m) panjang, telah dicipta untuk bahagian bawah Nostromo, dari mana Narcissus akan berpisah dan dari mana badan Kane akan dilancarkan semasa adegan pengebumian. Bower mengukir kain pembalut Kane daripada kayu dan ia dilancarkan melalui bukaan menggunakan lastik kecil dan difilemkan pada kelajuan tinggi, kemudian diperlahankan semasa penyuntingan.[69][71] Hanya satu rakaman telah difilemkan menggunakan latar skrin biru: adegan semasa pesawat pengangkutan ulang-alik meluru melintasi Nostromo. Rakaman yang lain hanya difilemkan berdasarkan latar belakang hitam, dengan bintang ditambah melalui pendedahan berganda. [70] Walaupun teknologi fotografi kawalan gerakan boleh didapati pada masa itu, bajet filem itu tidak membolehkannya. Dengan itu, pasukan perfileman menggunakan kamera dengan kanta sudut lebar dipasang pada mekanisme pemancu untuk membuat laluan perlahan atas dan di sekitar model penggambaran pada 2½ bingkai sesaat,[29] memberikannya gambaran pergerakan. Scott menambah kesan asap dan angin untuk meningkatkan ilusi.[69] Bagi adegan di mana Nostromo berpisah dari logi penapisan, satu lengan dok 30 kaki (9.1 m) telah dicipta dengan menggunakan kepingan dari kit model kereta api. Nostromo telah ditolak dari logi penapisan menggunakan forklift, yang telah dibalut menggunakan baldu hitam, menyebabkan lengan melunjur keluar dari logi penapis. Ini mewujudkan ilusi bahawa lengan tersebut sedang menolak kapal itu ke hadapan.[69][70] Rakaman dari luar kapal angkasa di mana watak-watak di dalam telah dilihat bergerak melalui tingkap difilemkan dengan menggunakan model yang lebih besar yang mengandungi skrin unjuran menunjukkan rakaman yang telah dirakam.[69]

Model berasingan telah dicipta untuk bahagian luar kapal angkasa makhluk asing yang terbiar. Lukisan Matte telah digunakan untuk mengisi kawasan dalaman kapal dan juga rakaman bahagian luar permukaan planet kerdil ini.[69] Permukaan sebagaimana yang dilihat dari angkasa semasa urutan pendaratan telah dicipta dengan mengecat bebola putih, kemudian mencampurkan bahan kimia dan pewarna ke atas transparensi dan memancarkannya ke atasnya.[29][70] planet kerdil itu tidak dinamakan di dalam filem itu, tetapi beberapa draf skrip itu memberikannya pula nama Acheron[20] sempena sungai dalam mitologi Yunani yang digambarkan sebagai "aliran kesusahan", satu cabang sungai Styx , dan yang membentuk sempadan bagi neraka dalam Inferno Dante. Filem Aliens 1986 berikutnya menamakan planet kerdil itu sebagai "LV-426",[65] dan kedua-dua nama itu telah digunakan baginya dalam media alam semesta berikutnya seperti buku-buku komik dan permainan video.

Kesan makluk sunting

Seorang lelaki yang berpeluh terbaring diatas meja pemeriksaan perubatan, dengan makluk seperti labah-labah menutupi mukanya. Makluk itu bewarna beige dan memiliki empat jari halus panjang disetiap sisi badannya yang menggengam kemas sekeliling kepala lelaki tersebut, dan ekornya yang panjang membelit lehernya.
"Pemelok muka (facehugger)" merupakan makhluk pertama yang direka oleh Giger untuk filem ini, memberikannya jari seperti manusia dan ekor yang panjang.[27][63]

Adegan Kane memeriksa telur yang dirakam semasa pasca produksi. Satu telur gentian kaca telah digunakan supaya pelakon John Hurt boleh menyuluh cahayanya padanya dan melihat pergerakan di dalam, yang telah digerakkan oleh Ridley Scott yang melambaikan tangannya dalam telur ketika memakai sarung tangan getah.[67] Bahagian atas telur dibuka menggunakan hidraulik, dan kandungannya yang diperbuat daripada usus dan perut lembu.[27][67] Rakaman ujian awal telah difilemkan dengan menggunakan telur ayam, dan rakaman ini telah digunakan dalam treler teaser awal. Atas sebab ini telur ayam betina telah digunakan sebagai imej utama untuk poster pengiklanan filem itu, dan menjadi satu imej yang kekal bagi siri ini sebagai keseluruhan dan bukannya telur Alien yang sebenar yang digunakan dalam filem itu.[67]

"Pemeluk muka" dan belalainya, yang diperbuat daripada perut kambing biri-biri, dipancut keluar dari telur menggunakan hos udara bertekanan tinggi. Rakaman telah dilakonkan dan difilemkan secara menyongsang, kemudian diterbalikkan dan diperlahankan ketika penyuntingan untuk memanjangkan kesan dan menonjolkan lebih perincian.[27][67] Pemeluk muka itu sendiri merupakan makhluk yang pertama yang direka oleh Giger untuk filem itu, menjalani beberapa versi dalam saiz yang berbeza sebelum membuat pilihan bagi makhluk kecil dengan jari seperti manusia dan ekor yang panjang.[27][63] Dan O'Bannon melukis versinya sendiri berdasarkan reka bentuk Giger, dengan bantuan Ron Cobb, yang menjadi versi akhir.[25][63] Cobb memberi idea bahawa makhluk itu mampu memiliki asid kuat sebagai darah, satu sifat yang akan dibawa sehingga Alien dewasa dan akan menjadikan ianya mustahil bagi anak-anak kapal untuk membunuhnya dengan cara konvensional seperti dengan menggunakan senapang atau bahan letupan, kerana asid itu akan membakar menembusi badan kapal angkasa.[25][33] Untuk adegan di mana Pemeluk muka yang mati diperiksa, Scott menggunakan keping ikan dan kerang untuk mewujudkan bahagian dalamannya.[27][67]

Kepala dan ekor makhluk asing muncul dari ruang dada orang mati. Makhluk kecil tanpa mata berwarna beige, memiliki gigi tajam seperti logam dan ekor yang bersegmen. Banyak darah melitupi makhluk dan badan orang tersebut.
"Perobek dada" telah ditolak keatas melalui meja dan tubuh palsu oleh pemain pupet.[27] Adegan itu telah diiktiraf sebagai salah satu daripada adegan yang paling diingati.

Reka bentuk "perobek dada" telah diilhamkan oleh lukisan Tiga Kajian bagi Figure pada Dasar Peyaliban oleh Francis Bacon 1944.[27] Reka bentuk asal Giger menyerupai ayam bogel, yang telah direka semula dan diperhalusi menjadi versi terakhir yang dilihat pada skrin.[27] Penulis skrip Dan O'Bannon menyatakan pengalaman beliau dengan penyakit Crohn merupakan inspirasi adegan dada-meletup.[72]

Bagi rakaman adegan perobek dada, para pelakon tahu bahawa makhluk itu akan menerkam keluar daripada Hurt, dan telah melihat boneka perobek dada, tetapi mereka tidak pernah diberitahu bahawa darah palsu juga akan memancut ke setiap arah menggunakan pam bertekanan tinggi dan letupan kecil ("squib (explosive)").[24][73] Adegan itu telah dirakam dengan satu rakaman menggunakan batang tubuh buatan yang dipenuhi dengan darah dan organ dalaman, dengan kepala dan tangan Hurt yang menjulur dari bawah meja. Perobek dada itu ditolak ke atas melalui batang tubuh buatan oleh seorang dalang yang memegangnya pada sebatang kayu. Apabila makhluk menembusi melalui dada aliran darah memancut secara langsung pada Veronica Cartwright, cukup mengejutkan sehingga dia jatuh dan menjadi histeria.[24][27][29] Menurut Tom Skerritt: "Apa yang anda lihat pada kamera merupakan reaksi sebenar. Dia tidak tahu langsung apa yang akan berlaku. Secara tiba-tiba benda ini muncul.."[27] Makhluk itu kemudian meluru ke luar kamera, satu kesan yang dicapai dengan memotong celah dalam meja bagi tiang pupet lolos dan menggunakan hos udara melalui ekor boneka untuk menjadikan ia meliuk-liuk.[27]

Untuk tempat kejadian di mana Ash diturunkan untuk menjadi satu android dan mempunyai kepalanya mengetuk, boneka telah dicipta batang tubuh watak itu dan bahagian atas badan yang dikendalikan dari bawah oleh dalang kecil. [51] Semasa tayangan filem itu, kejadian ini menyebabkan usher pengsan. [57] [78] Dalam senario berikut, kepala Ash diletakkan di atas meja dan diaktifkan semula; untuk bahagian senario ini, yang animatronic kepala sudah menggunakan cast wajah pelakon Ian Holm. [55] Walau bagaimanapun, getah kepala menyusut manakala menyembuhkan dan hasilnya tidak sepenuhnya meyakinkan. [51] Untuk sebahagian besar tempat kejadian, Holm melutut di bawah meja dengan kepalanya datang melalui lubang dan susu , telur ikan , pasta , gentian optik , dan kaca guli digunakan untuk menunjukkan cara kerja dan cecair dalaman android ini.

Kejutan sebenar para pelakon memberikan adegan tersebut rasa tegang sebenar dan menjadikan ia salah satu daripada saat-saat yang paling diingati dalam filem itu. Semasa tayangan pratonton anak-anak kapal mendapati bahawa sesetengah penonton akan bergerak ke arah belakang teater supaya tidak terlalu dekat dengan skrin semasa tayangan.[55] Dalam tahun-tahun berikutnya kejadian perobek dada sering dipilih sebagai salah satu daripada saat-saat yang paling diingati dalam filem.[74] Pada tahun 2007, majalah filem British Empire menamakannya sebagai saat yang terbesar bagi 18-rated dalam filem sebagai sebahagian daripada terbitan "hari jadi ke-18", meletakannya atas adegan pemenggalan leher dalam filem The Omen (1976) dan urutan transformasi dalam filem An American Werewolf in London (1981).[75]

Bagi adegan di mana Ash didedahkan sebagai satu android dan kepalanya tanggal, satu boneka telah dibina membentuk tubuh watak itu dan bahagian atas badan yang dikendalikan dari bawahnya oleh seorang dalang kecil.[49] Semasa tayangan awal filem itu, kejadian ini menyebabkan seorang usher pengsan.[55][76] Dalam senario berikut, kepala Ash diletakkan di atas meja dan diaktifkan semula; untuk bahagian senario ini, satu kepala animatronik sudah dihasilkan dengan menggunakan acuan wajah pelakon Ian Holm.[53]Bagaimanapun, kepala getah mengecut ketika mengeras dan hasilnya tidak begitu meyakinkan.[49]Bagi sebahagian besar adegan, Holm melutut di bawah meja dengan kepalanya keluar melalui lubang dan susu, telur ikan, pasta, gentian optik, dan guli kaca digunakan untuk menunjukkan cara kerja dan cecair dalaman android ini.[49][53]

Makhluk Asing sunting

Makhluk tinggi seperti manusia berdiri dalam ruang kargo kapal angkasa. Ia hitam sepenuhnya, memiliki kepala berbentuk phalik melentang yang panjang dengan lidak kaku panjang terjulur, lengan panjang dengan enam jari setiapnya, dan tiub panjang menjulur dari belakangnya.
Bolaji Badejo dalam pakaian sebagai Alien. Kostum itu diperbuat daripada getah, dengan kepala sebagai bahagian yang berasingan yang menempatkan bahagian yang bergerak yang mengawal mulut kedua.

Giger membuat beberapa lukisan konsep Alien dewasa sebelum mengubah versi akhir. Dia diukir badan makhluk menggunakan plastisin, menggabungkan keping seperti vertebra dari ular dan tiub penyejukan daripada Rolls-Royce.[20][27] Kepala makhluk telah dihasilkan secara berasingan oleh Carlo Rambaldi, yang pernah menghasilkan makhluk asing dalam filem Close Encounters of the Third Kind.[71] Rambaldi mengikuti reka bentuk Giger dengan teliti, membuat sedikit pengubahsuaian untuk menggabungkan bahagian yang bergerak yang akan menggerakkan rahang dan mulut dalaman.[27] Satu sistem engsel dan kabel telah digunakan untuk mengendalikan lidah tegar makhluk, yang kelihatan menjulur dari mulut utama dan mempunyai mulut kedua di hujung dengan set gigi bergerak sendiri. [27] Kepala terakhir memiliki kira-kira sembilan ratus bahagian yang bergerak dan titik artikulasi.[27]Sebahagian daripada tengkorak manusia telah digunakan sebagai "muka", dan telah disembunyikan di bawah penutup lut cahaya yang licin pada kepala.[20] Rahang Alien asal Rambaldi itu kini dipamerkan di Institusi Smithsonian,[53] manakala pada bulan April 2007 kostum Alien asal telah dijual melalui lelongan.[77] K-Y Jelly telah digunakan dalam jumlah yang banyak untuk mensimulasikan air liur dan menjadikan Alien ini kelihatan berlendir sepenuhnya.[27][63] Suara Makhluk ini telah disediakan oleh Percy Edwards , seorang artis suara popular kerana memberikan burung bunyi untuk televisyen British sepanjang tahun 1960-an dan 1970-an dan juga bunyi paus bagi filem Orca: Killer Whale (1977).[57][78]

Bagi kebanyakan adegan dalam filem itu, Alien digambarkan oleh Bolaji Badejo. Satu pakaian lateks telah dibuat khusus untuk memuatkan badan lansing Badejo 6 kaki 10 inci (208 cm), yang dihasilkan dengan mengambil acuan tubuh seluruh badannya.[27][29] Scott kemudian mengulas bahawa "Ia adalah seorang lelaki dalam kostum, tetapi itulah ia, bukan begitu? Ia mengambil unsur hos- dalam kes ini, seorang lelaki."[45] Badejo menghadiri kelas chi tai dan mime bagi mewujudkan pergerakan Makhluk asing yang meyakinkan.[20][27] Bagi sesetengah adegan, seperti apabila Makhluk asing menurunkan dirinya dari siling untuk membunuh Brett, makhluk asing tersebut digambarkan oleh pelakun lagak ngeri Eddie Powell dan Roy Scammell;[29][30] dalam adegan tersebut kostum Powell digantung pada wayar dan kemudian diturunkan dalam gerakan membuka.[27][67]

"Saya tidak pernah suka filem-filem seram sebelum ini, kerana akhirnya ia sentiasa merupakan seorang lelaki dalam kostum getah. Tapi, ada satu cara untuk berurusan dengan hal itu. Perkara yang paling penting dalam filem jenis ini bukan apa yang anda lihat, tetapi kesan daripada apa yang anda fikir yang anda lihat."[29]

—Ridley Scott

Scott memilih untuk tidak menunjukkan Alien sepenuhnya pada sebahagian besar filem, menunjukkan hanya sebahagian darinya sambil mengekalkan kebanyakan badannya dalam bayang-bayang untuk meningkatkan rasa ketakutan dan ketegangan. Penonton dengan itu dapat menonjolkan kebimbangan mereka sendiri bagi membayangkan bagaimana lain makhluk itu mungkin kelihatan:[27] "Setiap pergerakan akan menjadi sangat perlahan, sangat anggun, dan Alien akan mengubah bentuk badannya sehingga anda tidak benar-benar tahu apa bagaimana ia kelihatan."[29] The Alien telah dirujuk sebagai "salah satu raksasa filem yang paling ikonik dalam sejarah filem" selepas berdekad sejak penghasilan filem tersebut, yang terkenal dengan penampilan biomekanik dan berbau seksual.[79] Roger Ebert telah menyatakan bahawa "Alien menggunakan peranti licik bagi mengekalkan makhluk asing segar sepanjang wayang itu: Ia berevolusi sifat dan rupa makhluk, dengan itu jadi kita tidak pernah tahu bagaimana rupanya atau apa yang ia boleh lakukan ... Kali pertama kita dapat lihatnya dengan baik, ketika ia meletus keluar dari dada Kane yang malang (John Hurt). Ia jelas berbentuk phalik.Templat:'"[17]

Penghargaan sunting

Alien memenangi Anugerah Akademi untuk Kesan Visual 1979 and dan turut dicalonkan untuk Anugerah Akademi Arahan Seni Terbaik (bagi Michael Seymour, Leslie Dilley, Roger Christian, dan Ian Whittaker).[9][12] Ia memenangi Anugerah Saturn untuk Filem Cereka Sains Terbaik, Pengarah Terbaik bagi Ridley Scott, dan Pelakon Terbaik untuk Veronica Cartwright,[11] dan turut dicalonkan dalam kategori Pelakon Wanita Terbaik untuk Sigourney Weaver, Solekan Terbaik untuk Pat Hay, Kesan Khas Terbaik untuk Brian Johnson dan Nick Allder, dan Penulisan Terbaik Dan O'Bannon.[12] Ia juga telah dicalonkan untuk anugerah British Academy bagi Film and Television Arts (BAFTA) untuk Rekaan Kostum Terbaik untuk John Mollo, Penyuntingan Terbaik untuk Terry Rawlings, Pelakon Penyokong Terbaik untuk John Hurt, dan Pelakun Baru Berbakat untuk Peranan Filem Utama untuk Sigourney Weaver.[12] Ia juga memenangi Anugerah Hugo untuk Persembahan Dramatik Terbaik dan telah dicalonkan untuk Anugerah Persatuan Sinematografi British bagi Sinematografi Terbaik untuk Derek Vanlint, serta anugerah Silver Seashell untuk Sinematografi Terbaik dan Kesan Khas di Festival Filem Antarabangsa San Sebastián.[12] Skor Jerry Goldsmith menerima pencalonan untuk Anugerah Golden Globe bagi Skor Asal Terbaik, Anugerah Grammy untuk Album Bunyi Trek Terbaik dan Anugerah BAFTA untuk Muzik Filem Terbaik.[12]

Nota sunting

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan mfb-review tidak disediakan
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan afi tidak disediakan
  3. ^ "Endangering Science Fiction Film". Books.google.com. 2015-06-26. Dicapai pada 2015-10-12.
  4. ^ Bryn V. Young-Roberts. "The Film Reader's Guide to James Cameron's Avatar". Books.google.com. m/s. 77. Dicapai pada 2015-10-12.
  5. ^ Marc Blake; Sara Bailey (2013-07-18). "Writing the Horror Movie". Books.google.com. Dicapai pada 2015-10-12.
  6. ^ a b "Alien - Box Office Data, DVD and Blu-ray Sales, Movie News, Cast and Crew Information". The Numbers. Dicapai pada December 9, 2014.
  7. ^ a b "Alien (1979)". Box Office Mojo. Dicapai pada September 8, 2008.
  8. ^ Official documentation for the film states that the budget was $11 million, but other sources give different numbers. Sigourney Weaver has stated that it was $14 million, while Ridley Scott, Ivor Powell, and Tom Skerritt have each recalled it being closer to $8.4 million. McIntee, 14–15.
  9. ^ a b "Awards database". Academy of Motion Picture Arts and Sciences. Diarkibkan daripada yang asal pada September 21, 2008. Dicapai pada September 6, 2008. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  10. ^ "Alien: Awards". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-31. Dicapai pada July 2, 2011.
  11. ^ a b c "Past Saturn Awards". The Academy of Science Fiction, Fantasy, & Horror Films. Diarkibkan daripada yang asal pada September 14, 2008. Dicapai pada September 6, 2008. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  12. ^ a b c d e f g h i j k "Alien (1979) - Awards". Internet Movie Database. Dicapai pada September 6, 2008.
  13. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan national film registry tidak disediakan
  14. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan nfpb about tidak disediakan
  15. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan AFI poll tidak disediakan
  16. ^ "Empire's The 500 Greatest Movies of All Time". Empire magazine. September 25, 2008. Dicapai pada December 1, 2010. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  17. ^ a b c Ebert, Roger (October 26, 2003). "Great Movies: Alien (1979)". Chicago Sun-Times. Dicapai pada July 14, 2008. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  18. ^ Osborn, Alex (November 14, 2015). "Prometheus Sequel Alien: Paradise Lost May Now Be Titled Alien: Covenant". IGN. Dicapai pada November 18, 2015. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  19. ^ a b c d e f g h i "Truckers in Space: Casting", The Beast Within: The Making of Alien.
  20. ^ a b c d e f g h i McIntee, 30.
  21. ^ a b c d e f g h i McIntee, 29.
  22. ^ Mcintee, 17.
  23. ^ McIntee, 29–30.
  24. ^ a b c d e f McIntee, 32.
  25. ^ a b c d e f g Dan O'Bannon (Writer), Ridley Scott (Director), Sigourney Weaver (Actor) (2003). Alien (DVD (audio commentary track)). 20th Century Fox Home Entertainment, Inc.
  26. ^ Steve, Head. "An Exclusive Interview with Yaphet Kotto. Parker talks Alien with IGNFF's Steve Head". IGN Movies. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-15. Dicapai pada April 21, 2012.
  27. ^ a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v "The Eighth Passenger: Creature Design", The Beast Within: The Making of Alien
  28. ^ Clark, Frederick S.; Jones, Alan (1979). "Bolaji Bodejo: The Alien". Cinefantastique. Oak Park, Illinois, USA: Frederick S. Clark. Dicapai pada September 21, 2014.
  29. ^ a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z aa ab ac Scanlon, Paul; Michael Cross (1979). The Book of Alien. London: Titan Books. ISBN 1-85286-483-4.
  30. ^ a b McIntee, 30–31.
  31. ^ a b c d e f g h i j k l m n o p q r "Star Beast: Developing the Story", The Beast Within: The Making of Alien.
  32. ^ a b c d e f McIntee, 20.
  33. ^ a b c d e McIntee, 21.
  34. ^ McIntee, 21–22.
  35. ^ Alien Evolution (DVD). 20th Century Fox Home Entertainment, Inc. 2001.
  36. ^ Alien Saga (DVD). Prometheus Entertainment. 2002.
  37. ^ a b c d McIntee, 19.
  38. ^ Hays, Matthew (October 23, 2003). "A space odyssey". Montreal Mirror. Diarkibkan daripada yang asal pada September 5, 2008. Dicapai pada September 6, 2008. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  39. ^ a b c d McIntee, 24.
  40. ^ McIntee, 25.
  41. ^ a b c d McIntee, 26.
  42. ^ Oliver, John (3 March 2015). "10 great British sci-fi films". British Film Institute. Diarkibkan daripada yang asal pada April 27, 2015. Dicapai pada 12 October 2015.
  43. ^ a b c d e f g h i j "The Visualists: Direction and Design", The Beast Within: The Making of Alien.
  44. ^ McIntee, 26–27.
  45. ^ a b c d e f g McIntee, 27.
  46. ^ a b c McIntee, 14.
  47. ^ McIntee, 22.
  48. ^ Scott, Ridley (2004). The Force Is With Them: The Legacy of Star Wars (Star Wars Trilogy DVD box set, audio commentary track). Los Angeles: Lucasfilm Ltd. and 20th Century Fox Home Entertainment, Inc. Within the context of that fantasy [George Lucas] said people still have to wash behind their ears at night. That was another wonderful touch. It influenced me when I did Alien. I thought I better push it a bit further and make them truck drivers.
  49. ^ a b c d e f g h i j "Fear of the Unknown: Shepperton Studios, 1978", The Beast Within: The Making of Alien.
  50. ^ McIntee, 41.
  51. ^ a b c d McIntee, 33.
  52. ^ a b c d e f g h i j k "The Darkest Reaches: Nostromo and Alien Planet", The Beast Within: The Making of Alien.
  53. ^ a b c d e f McIntee, 35.
  54. ^ a b c d e f g h i j k l "Future Tense: Music and Editing", The Beast Within: The Making of Alien.
  55. ^ a b c Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan McIntee, 40 tidak disediakan
  56. ^ Alien (Director's Cut) (Alien Quadrilogy, DVD disc 1). Los Angeles: 20th Century Fox Home Entertainment, Inc. December 2, 2003.
  57. ^ a b c d e McIntee, 38.
  58. ^ "Symphony 2 Howard Hanson". Ukonline.co.uk. Dicapai pada 2015-10-12.
  59. ^ "Great American Composers". Classicalcdreview.com. Dicapai pada 2015-10-12.
  60. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan McIntee, 38-39 tidak disediakan
  61. ^ a b c d e McIntee, 28.
  62. ^ a b McIntee, 15.
  63. ^ a b c d e McIntee, 31.
  64. ^ Mollo, John; Ron Cobb. The Authorized Portfolio of Crew Insignias from the United States Commercial Spaceship Nostromo, Designs and Realizations. I wanted to imply that poor old England is back on its feet and has united with the Japanese, who have taken over the building of spaceships the same way they have now with cars and supertankers. In coming up with a strange company name I thought of British Leyland and Toyota, but we couldn't use "Leyland-Toyota" in the film. Changing one letter gave me "Weylan," and "Yutani" was a Japanese neighbor of mine.
  65. ^ a b Cameron, James (Director) (2003). Aliens (DVD). Beverly Hills, California: 20th Century Fox.
  66. ^ McIntee, 31–32.
  67. ^ a b c d e f g h i McIntee, 34.
  68. ^ Nathan, Ian (September 17, 2011). Alien Vault: The Definitive Story of the Making of the Film. Voyageur Press.
  69. ^ a b c d e f g h i "Outward Bound: Visual Effects", The Beast Within: The Making of Alien.
  70. ^ a b c d e f McIntee, 36
  71. ^ a b McIntee, 37.
  72. ^ "The Horror! The Horror! Fright Flicks Finally Get Their Due". New York Observer. Dicapai pada August 17, 2012.
  73. ^ "The Making of Alien's Chestburster Scene". The Guardian. October 13, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada April 30, 2010. Dicapai pada May 29, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan); Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  74. ^ Green, Graeme (December 10, 2009). "John Hurt talks Harry Potter, Flamenco and Chestbursters". Metro. Dicapai pada May 29, 2010.
  75. ^ "Alien named as top 18-rated scene". BBC News. April 26, 2007. Dicapai pada September 7, 2008.
  76. ^ "A Nightmare Fulfilled: Reaction to the Film", The Beast Within: The Making of Alien.
  77. ^ "Buy the 1979 Original Alien Suit By H.R. Giger". Gadgetmadness.com. April 2, 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada August 20, 2008. Dicapai pada September 8, 2008. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  78. ^ McIntee, 18.
  79. ^ Mackinder, Adrian (January 1, 2002). "Alien (1979) Movie Review". Future Movies. Dicapai pada July 2, 2008.

Rujukan sunting

Biasiswa sunting

  • Anderson, Craig W. "Alien." Science Fiction Films of the Seventies. Jefferson, N.C: McFarland, 1985. Print. 217-224.
  • Bell-Meterau, Rebecca. "Woman: The Other Alien in Alien." Women Worldwalkers: New Dimensions of Science Fiction and Fantasy. Ed. Weedman, Jane B. Lubbock, Tex: Texas Tech Press, 1985. Print. 9-24.
  • Elkins, Charles, ed. "Symposium on Alien." (Jackie Byars, Jeff Gould, Peter Fitting, Judith Lowder Newton, Tony Safford, Clayton Lee). Science-Fiction Studies 22.3 (Nov. 1980): 278-304.
  • Gallardo C., Ximena and C. Jason Smith (2004). Alien Woman: The Making of Lt. Ellen Ripley. Continuum. ISBN 0-8264-1569-5
  • Matheson, T.J. "Triumphant Technology and Minimal Man: The Technological Society, Science Fiction Films, and Ridley Scott's Alien." Extrapolation 33. 3: 215-229.
  • McIntee, David (2005). Beautiful Monsters: The Unofficial and Unauthorized Guide to the Alien and Predator Films. Surrey: Telos Publishing. m/s. 10–44, 208, 251, 258–260. ISBN 1-903889-94-4.
  • Torry, Robert. "Awakening to the Other: Feminism and the Ego-Ideal in Alien." Women's Studies 23 (1994): 343-363.

Pautan luar sunting