Amiriah, emiriah atau keamiran (Arab: إمارة, imārah ; jamak: إمارات, imarāt) ialah suatu bentuk wilayah politik yang diperintah oleh dinasti Muslim yang digelar amir.

Sebagai kerajaan sunting

Secara umumnya, sebuah emiriah ini dibentuk sebagai sebuah kawasan politik yang diperintah oleh amir. Kebanyakan amiriah yang ada kini yang sudah menghilang, sama ada memasuki negara moden yang lebih besar atau ditukarkan gelaran bagi ketua penguasanya seperti "Mālik" atau Sultan.

Contoh dari penggunaan hal ini adalah Emiriah Arab Bersatu, sebuah negara persekutuan gabungan tujuh amiriah yang masing-masingnya diatur oleh amir yang diwariskan dari kerabat, ketujuh-tujuh kerajaan ini membentuk lembaga pengundian untuk memilih Presiden dan Perdana Menteri mewakili negara ini di peringkat antarabangsa.

Sebagai provinsi sunting

Selanjutnya dalam bahasa Arab, istilah ini dapat pula diartikan secara umum setiap provinsi atau negeri yang diatur oleh seorang anggota dari dinasti yang berkuasa, khususnya keluarga bangsawan; contohnya jawatan "Kegabenoran" di Arab Saudi.

Senarai amiriah yang wujud kini sunting