Anak Perawan di Sarang Penjamun

filem Indonesia

Anak Perawan di Sarang Penjamun (Ejaan yang Disempurnakan: Anak Perawan di Sarang Penyamun) ialah sebuah filem Indonesia 1962 diterbitkan dan diarahkan oleh Usmar Ismail untuk PERFINI. Dibintangi oleh Bambang Hermanto dan Nurbani Jusuf, ia mengisahkan seorang wanita muda yang diculik oleh sekumpulan penyamun, hanya untuk jatuh cinta dengan pemimpin mereka. Filem yang diadaptasi daripada novel 1940 dengan nama yang sama oleh Sutan Takdir Alisyahbana, telah berkali-kali disenarai hitam oleh kerajaan Indonesia dan hanya dikeluarkan beberapa tahun selepas penerbitan berakhir.

Anak Perawan di Sarang Penjamun
Penyamun utama dalam filem
PengarahUsmar Ismail
Lakon layarUsmar Ismail
BerdasarkanAnak Perawan Disarang Penjamun oleh
Sutan Takdir Alisyahbana
Dihasilkan olehUsmar Ismail
Dibintangi
  • Bambang Hermanto
  • Nurbani Jusuf
SinematografiMax Tera
Disunting olehSoemardjono
Muzik olehJack Lesmana
Syarikat
penerbitan
Tarikh tayangan
  • 1962 (1962)
Masa tayangan
127 minit
NegaraIndonesia
BahasaIndonesia

Plot sunting

Medasing (Bambang Hermanto) merupakan pemimpin sengit sekumpulan perompak yang menyertai mereka selepas ibu bapanya terbunuh. Dia dan gengnya mengesan pergerakan saudagar yang kaya (Rd Ismail) dan keluarganya, yang pulang dari perjalanan perniagaan yang berjaya. Walaupun keluarga sedang tidur di dalam hutan, Medasing dan orang-orangnya menyelinap ke dalam kem, di mana mereka membunuh sebahagian besar porter dan saudagar. Meninggalkan isteri peniaga di belakang, Medasing mengambil anak peniaga Sayu (Nurbani Jusuf) dengannya. Beliau membawa beliau ke tempat persembunyian mereka, di mana dia ditahan.

Sayu mendapati bahawa, walaupun luaran sengit, Medasing mempunyai hati yang baik. Dia tidak membenarkan mana-mana kumpulan itu untuk merawat beliau secara tidak wajar, dan dia pada dasarnya bebas untuk bertindak kerana dia kehendaki. Sejak beberapa bulan, Sayu dan baik hatinya dapat menggerakkan Medasing dan meminta beliau untuk mengubah cara-caranya. Selepas ahli-ahli kumpulannya terbunuh dalam pelbagai kejadian yang tidak diingini, Medasing tercedera. Sayu cenderung untuk luka-lukanya, dan sebagai balasan beliau membawa beliau kembali ke kampung. Mereka berkahwin, dan Medasing perlahan-lahan menyertai semula masyarakat.

Penerbitan sunting

 
Sayu menuruni tangga di tempat persembunyian penyamun

Filem ini diarahkan dan diterbitkan oleh Usmar Ismail untuk syarikat produksi PERFINI. Ia menyaksikan Max Tera bekerjasama dengan Kasdullah dan Kosnen pada kamera, dengan pukulan filem dalam hitam putih. Ardi Ahmad berkhidmat sebagai pengarah seni. Dalam pasca-penerbitan Jack Lesmana mengendalikan muzik sementara Kemal Redha dan E Sambas membuat bunyi. Filem ini telah disunting oleh tiga orang: Soemardjono, Janis Badar, dan SK Syamsuri. Pelakon yang termasuk Bambang Hermanto, Nurbani Jusuf dalam peranan dibintangi, serta Bambang Irawan, Rachmat Hidayat, dan Rd Ismail.[1]

Ismail mengadaptasikan Anak Perawan di Sarang Penjamun dari novel dengan nama yang sama oleh Sutan Takdir Alisyahbana. Pada mulanya dicetak sebagai siri, novel yang telah diterbitkan pada tahun 1940 oleh Pustaka Rakyat.[2] Ismail memgiklankannya sebagai filem adaptasi pertama sebuah novel Indonesia.[3] Walau bagaimanapun, beberapa adaptasi telah dikeluarkan sebelum ini, termasuk adaptasi Sitti Nurbaya karya Marah Roesli oleh Lie Tek Swie pada tahun 1941.[3][4]

Keluaran dan sambutan sunting

Anak Perawan di Sarang Penjamun diterbitkan bermula pada tahun 1962.[5] Pada ketegangan masa antara gerakan berhaluan kiri dan kanan, kedua-dua dalam politik dan seni, telah mencapai tahap tertinggi. Parti Komunis kumpulan seni Indonesia-bersekutu Lekra akan memanggil kerajaan Sukarno untuk menyekat filem oleh pembikin filem bukan Lekra sebagai anti-revolusioner. Selepas tayangan akhbar pada 26 Februari 1964, Anak Perawan di Sarang Penjamun dicabar oleh Lekra; ulasan dalam Warta Bhakti menganggap filem itu suatu "pengkhianatan perjuangan [bangsa Indonesia]",[a] kerana sentimen pro-Melayu filem itu semasa konfrontasi yang berterusan dengan Malaysia. Walau bagaimanapun, sejarawan filem Indonesia Salim Said menunjukkan bahawa filem itu telah dikutuk bukan kerana plot, tetapi kerana pakatan Alsijahbana ke Partai Sosialis Indonesia.[6]

Sebagai tindak balas kepada cabaran ini, Ismail mengeluarkan nama Alisjahbana dari kredit filem itu. Langkah ini tidak dapat menenangkan Lekra, dan ia akhirnya diharamkan daripada keluaran. Selepas Pergerakan 30 September dan pembersihan anti-komunis yang berikutnya, Parti Komunis dan paling berhaluan kiri telah musnah. Anak Perawan di Sarang Penjamun, bagaimanapun, kekal disenaraihitamkan kerana keahlian Hermanto sebelum ini dalam Parti Komunis. [6] Satu edisi VHS akhirnya dikeluarkan pada tahun 1990-an.[7]

Salinan 35 mm filem itu disimpan di Sinematek Indonesia di Jakarta.[5]

Catatan penjelasan sunting

  1. ^ Original: "... mengchianati perdjuangan bangsanja."

Nota kaki sunting

Sumber petikan sunting

  • "Anak Perawan di Sarang Penjamun". filmindonesia.or.id. Jakarta: Konfiden Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-03-01. Dicapai pada 1 March 2013. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  • "Anak Perawan di Sarang Penjamun". WorldCat. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-03-02. Dicapai pada 2 March 2013.
  • Anwar, Rosihan (April 1962). "Kerjasama Sastrawan dan Sinemawan Dirintis: "Anak Perawan di Sarang Penyamun"". Madjalah Purnama. Jakarta. 1 (17): 3. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-03-02. Dicapai pada 2017-05-09. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: ref=harv (link)
  • "Kredit Anak Perawan di Sarang Penjamun". filmindonesia.or.id. Jakarta: Konfiden Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-03-01. Dicapai pada 1 March 2013. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  • Mahayana, Maman S.; Sofyan, Oyon; Dian, Achmad (2007). Ringkasan dan Ulasan Novel Indonesia Modern. Jakarta: Grasindo. ISBN 978-979-025-006-2.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Said, Salim (1982). Profil Dunia Film Indonesia. Jakarta: Grafiti Pers. OCLC 9507803.CS1 maint: ref=harv (link)
  • "Siti Noerbaja". filmindonesia.or.id. Jakarta: Konfidan Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-26. Dicapai pada 26 July 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)