Anna Tuthill Symmes Harrison (25 Julai 1775 - 25 Februari 1864), isteri Presiden William Henry Harrison dan neneknya kepada Presiden Benjamin Harrison, ialah Wanita Pertama Amerika Syarikat semasa tempoh sebulan penggal suaminya pada tahun 1841, tetapi dia tidak pernah memasuki Rumah Putih. Pada usia 65 tahun semasa tempoh presiden suaminya, beliau adalah wanita tertua yang pernah menjadi Wanita Pertama, dan juga memegang gelaran untuk jangka waktu yang paling singkat, dan yang pertama menjadi balu semasa memegang gelaran itu. Beliau ialah Wanita Pertama yang terakhir dilahirkan di Amerika British.

Anna Harrison
Wanita Pertama Amerika Syarikat
Dalam peranan
4 Mac 1841 – 4 April 1841
Berkhidmat dengan Jane Harrison (Pemangku)
PresidenWilliam Henry Harrison
Didahului olehAngelica Van Buren (Pemangku)
Digantikan olehLetitia Tyler
Butiran peribadi
LahirAnna Elizabeth Symmes
(1775-07-25)25 Julai 1775
Morristown, New Jersey, Amerika British
Meninggal dunia25 Februari 1864(1864-02-25) (umur 88)
North Bend, Ohio, A.S.
Tempat persemadianMemorial Negeri Makam Harrison
North Bend, Ohio, A.S.
KerakyatanAmerika
PasanganWilliam Henry Harrison (k. 1795; m. 1841)
Anak-anak10, termasuk John Scott dan Carter Bassett
Ibu bapaJohn Cleves Symmes
Anna Tuthill
Tandatangan

Apabila William dilantik pada tahun 1841, Anna ditahan akibat penyakit di rumah mereka di North Bend. Beliau memutuskan untuk tidak menemaninya ke Washington. Presiden terpilih Harrison meminta menantunya Jane Irwin Harrison, balu anaknya, untuk menemaninya dan bertindak sebagai tuan rumah sehingga ketibaan Anna pada bulan Mei. Enam orang saudara-mara lain gembira pergi bersama mereka. Pada 4 April, betul-betul sebulan selepas perlantikannya, Presiden Harrison meninggal dunia. Anna yang sedang mengemas untuk bergerak ke Rumah Putih apabila mengetahui kematian William di Washington, membatalkan hasrat untuk membuat perjalanan.

Berikutan kematian William, beliau tinggal bersama anaknya John Scott di North Bend, dan membantu membesarkan cucu, termasuk Benjamin yang berusia lapan tahun yang kemudian menjadi Presiden Amerika Syarikat. ada bulan Jun 1841, Presiden John Tyler menandatangani undang-undang pencen pertama untuk balu presiden, mengurniakan $ 25,000 untuk Anna.

Anna Harrison meninggal pada 25 Februari 1864, pada usia 88 tahun, dan dikebumikan di Memorial Negeri Makam William Henry Harrison di North Bend. Khutbah pengebumiannya telah disampaikan oleh Horace Bushnell.[1]

Rujukan sunting

  1. ^
    Wilson, J. G.; Fiske, J., penyunting (1892). "Harrison, Benjamin" . Appletons' Cyclopædia of American Biography (dalam bahasa Inggeris). New York: D. Appleton.

Pautan luar sunting

Gelaran kehormat
Didahului oleh

Angelica Van Bure

Pemangku

Wanita Pertama Amerika Syarikat

De jure

1841

Berkhidmat bersama: Jane Harrison ( de facto )

Diganti oleh

Letitia Tyler