Dame Anna Wintour DBE (/ˈwɪntər/; lahir 3 November 1949[1]) ialah seorang wartawan dan penyunting British-Amerika[2][3] yang merupakan ketua pengarang Vogue sejak 1988 dan pengarah artistik Condé Nast, penerbit Vogue, sejak 2013. Dengan potongan rambut dan cermin mata hitam yang menjadi cap dagangannya, Wintour telah menjadi tokoh penting di dunia fesyen yang banyak memujinya untuk trend fesyen dan sokongannya kepada pereka muda, yang memperolehinya gelaran "Nuclear Wintour".


Anna Wintour

Wintour pada 2019
Kelahiran (1949-11-03) 3 November 1949 (umur 74)
Hampstead, London, England
WarganegaraBritish, Amerika
KerakyatanUnited Kingdom
Amerika Syarikat
PendidikanNorth London Collegiate School
PekerjaanPenyunting majalah, wartawan fesyen
Tahun aktif1975–kini
MajikanConde Nast Publications
Terkenal keranaKetua Pengarang, US Vogue
Pengarah Artistik, Conde Nast
Kredit yang dikenali
Pembantu editorial, Harpers & Queen, Harper's Bazaar; fashion editor, Viva, Savvy, New York; pengarah kreatif, U.S. Vogue; ketua pengarang, British Vogue dan House & Garden
PendahuluGrace Mirabella
Ahli lembagaInstitut Keseian Metropolitan
PasanganDavid Shaffer (k. 1984; c. 1999) Shelby Bryan (k. 2004)
Anak-anak2
Ibu bapaCharles Wintour
Eleanor Trego Baker
SaudaraPatrick Wintour (adik)
Tandatangan

Bapanya, Charles Wintour, penyunting London Evening Standard (1959-1976), mengajarnya mengenai cara menjadikan akhbar itu relevan dengan belia zaman itu. Beliau tertarik dengan fesyen semasa usia remaja. Kerjaya beliau dalam kewartawanan fesyen bermula pada dua majalah British. Kemudian, beliau berpindah ke Amerika Syarikat, dengan berkhidmat di New York dan House & Garden. Beliau kembali ke London dan menjadi penyunting British Vogue di antara 1985 dan 1987. Setahun kemudian, beliau mengambil alih kawalan majalah francais di New York, menghidupkan semula apa yang dilihat ramai sebagai penerbitan yang tidak berubah. Penggunaan majalahnya untuk membentuk industri fesyen telah menjadi topik perdebatan di dalamnya. Aktivis hak asasi manusia telah menyerangnya untuk mempromosikan bulu, sementara pengkritik lain telah membidasnya kerana menggunakan majalah untuk mempromosikan pandangan elit tentang kewanitaan dan kecantikan.

Bekas pembantu peribadi, Lauren Weisberger, menulis roman à clef 2003 The Devil Wears Prada, kemudian dijadikan sebagai filem 2006 paling berjaya lakonan Meryl Streep sebagai Miranda Priestly, seorang penyunting fesyen, dipercayai mempunyai kaitan dengan Wintour. In 2009, beliau merupakan fokus kepada filem dokumentari R. J. Cutler The September Issue.

Rujukan sunting

  1. ^ "Anna Wintour". Vogue (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-11-13. Dicapai pada 1 November 2018.
  2. ^ "Obama supporter Anna Wintour reportedly considered for ambassadorial post by administration", The Hollywood Reporter. Retrieved 10 August 2016.
  3. ^ Chris Rovzar, "Anna Wintour, Rest of City Turn Out to Vote", New York, November 2008. Retrieved 11 August 2016.

Karya petikan sunting

Pautan luar sunting