Anoa, juga dikenali sebagai sapiutan dan kerbau kenit, ialah subgenus Bubalus yang terdiri daripada dua spesies yang endemik pada pulau Sulawesi, Indonesia: anoa gunung (Bubalus quarlesi) dan anoa tanah pamah (Bubalus depressicornis). Kedua-duanya hidup di dalam hutan hujan dan kelihatan sama dengan kerbau air kenit. Berat binatang ini antara 150-300 kg.

Anoa
Anoa tanah rendah (B. depressicornis) di Zoo Surabaya, Surabaya, Jawa Timur, Indonesia
Anoa gunung (B. quarlesi) di Zoo Krefeld, Krefeld, Jerman
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Subkeluarga:
Genus:
Spesies:
B. depressicornis
Nama binomial
Bubalus depressicornis
(H. Smith, 1827)
Bubalus quarlesi
(Ouwens, 1910)

Habitat sunting

Kedua-dua anoa tanah rendah (Bubalus depressicornis) dan anoa gunung (Bubalus quarlesi) endemik pada pulau-pulau Sulawesi di Indonesia. Sulawesi ialah rantau yang unik kerana 61% spesies yang diketemu di sana, termasuk anoa, merupakan spesies endemik.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting

DIET COMPOSITION OF ANOA (Bubalus sp.) STUDIED USING DIRECT OBSERVATION AND DUNG ANALYSIS METHOD IN THEIR HABITAT from https://ejournal.undip.ac.id/index.php/jitaa/article/view/7608/6259

Pujaningsih, R.i., et al. “DIET COMPOSITION OF ANOA (Bubalus sp.) STUDIED USING DIRECT OBSERVATION AND DUNG ANALYSIS METHOD IN THEIR HABITAT.” Journal of the Indonesian Tropical Animal Agriculture, vol. 34, no. 3, 2009, doi:10.14710/jitaa.34.3.223-228.