Anugerah Akademi untuk Filem Pendek Animasi Terbaik

Anugerah Akademi untuk Filem Pendek Animasi Terbaik ialah anugerah yang diberikan oleh Akademi Sains dan Seni Perfileman (AMPAS) sebagai sebahagian daripada Anugerah Akademi tahunan sejak Anugerah Akademi ke-5, meliputi tahun 1931–32, hingga kini.

Anugerah Akademi untuk Filem Pendek Animasi Terbaik
NegaraAmerika Syarikat
Disampaikan olehAkademi Sains dan Seni Perfileman (AMPAS)
Anugerah pertama1932
Kini dipegang olehDomee Shi
Becky Neiman-Cobb
Bao (2018)
Laman web rasmioscars.org

Kategori ini dikenali sebagai "Short Subjects, Cartoons" ("Subjek Pendek, Kartun") dari 1932 hingga 1970, dan sebagai "Short Subjects, Animated Films" ("Subjek Pendek, Filem Animasi") dari 1971 hingga 1973. Kategori terkini bermula dengan anugerah 1974. Di dalam penyenaraian di bawah, tajuk ditunjukkan dalam teks tebal ialah pemenang anugerah, diikuti oleh pencalon lain pada tahun itu. Hanya filem Amerika sahaja dicalonkan untuk anugerah itu sehingga 1952 dengan The Romance of Transportation in Canada oleh NFB.

Tom and Jerry terbitan Metro-Goldwyn-Mayer ialah siri animasi yang paling digemari kategori, memenangi tujuh Oscar dan dicalonkan untuk jumlah keseluruhan 13. Antara studio antarabangsa, Lembaga Filem Nasional Kanada mempunyai paling banyak kemenangan dalam kategori ini, dengan enam Oscar. Pertunjukan terbesar dari Britain dalam kategori ini ialah Nick Park, dengan tiga kemenangan (untuk Creature Comforts dan dua untuk siri Wallace and Gromit.)

Anugerah diberikan kepada pengeluar seluar pendek selama lima dekad pertama kewujudan anugerah tersebut. Peraturan Akademi semasa memanggil supaya anugerah itu disampaikan kepada "individu individu yang paling bertanggungjawab secara langsung terhadap konsep dan pelaksanaan kreatif filem ini. Sekiranya lebih daripada satu individu secara langsung dan penting terlibat dalam keputusan kreatif, patung kedua boleh diberikan".[1] Akademi mentakrifkan pendek sebagai "tidak lebih daripada 40 minit, termasuk semua kredit".[2]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting