Anugerah Akademi untuk Solekan dan Dandanan Rambut Terbaik

Anugerah Akademi untuk Solekan dan Dandanan Rambut Terbaik ialah Anugerah Akademi yang diberikan kepada pencapaian terbaik dalam solek dan gaya rambut untuk filem. Secara tradisinya, tiga filem telah dicalonkan setiap tahun dengan pengecualian pada awal tahun 1980-an dan 2002 apabila terdapat hanya dua orang penama; pada tahun 1999, apabila terdapat empat calon. Bermula dengan Anugerah Akademi ke-92, lima filem akan dicalonkan.[1]

Anugerah Akademi untuk Solekan dan Dandanan Rambut Terbaik
NegaraAmerika Syarikat
Disampaikan olehAkademi Sains dan Seni Perfileman (AMPAS)
Anugerah pertama1981
Kini dipegang olehGreg Cannom
Kate Biscoe
Patricia Dehaney
Vice (2018)
Laman web rasmioscars.org

Kategori kompetitif dicipta pada tahun 1981 sebagai Anugerah Akademi untuk Solekan Terbaik, selepas Akademi menerima aduan bahawa kerja solek di The Elephant Man (1980) tidak akan dihormati. Walaupun tiada anugerah diberikan kepada The Elephant Man, kategori keseluruhan yang didedikasikan untuk menghormati kesan solek dalam filem dicipta untuk upacara berikutnya. Sebelum ini, artis solekan hanya layak menerima anugerah pencapaian khas untuk kerja mereka.

Di depan pencalonan, senarai gelaran yang dipilih oleh jawatankuasa eksekutif cabang cermin dan klip disaring oleh anggota cawangan pada "bakar" tahunan. Setelah hanya dua filem yang disenarai pendek pada tahun 2002, peraturan telah dipasang yang memerlukan tujuh pemenang dipilih setiap tahun dengan tiga teratas menjadi calon.

Pada tahun 2012, kategori ini telah digunakan untuk Anugerah Akademi ke-85 dan ke atas.[2][3]

Rujukan sunting

  1. ^ "Foreign Language Film Award Renamed 'International Feature Film Award'". Academy of Motion Picture Arts and Sciences. April 23, 2019. Dicapai pada May 25, 2019.
  2. ^ Kilday, Gregg (June 28, 2012). "New Oscar Rules Allow Multiple Songwriters, Incorporate Hair Styling". The Hollywood Reporter. Dicapai pada June 28, 2012.
  3. ^ "Film academy approves new rules for 85th Academy Awards, makes hairstyling eligible for Oscar". Winnipeg Free Press. June 28, 2012. Dicapai pada June 28, 2012.