Anugerah Golden Globe untuk Filem Animasi Terbaik

Anugerah Golden Globe untuk Filem Animasi Terbaik dianugerahkan buat pertama kalinya di Anugerah Golden Globe ke-64 pada tahun 2007. [1] Ini adalah pertama kalinya Golden Globe Awards membuat kategori terpisah untuk filem animasi sejak penubuhannya. Pencalonan diumumkan pada Januari dan majlis anugerah diadakan pada akhir bulan. Pada mulanya, hanya tiga filem yang dicalonkan untuk filem animasi terbaik, berbeza dengan lima pencalonan untuk majoriti anugerah lain. Filem Pixar Cars ialah penerima pertama anugerah itu.[2]

Anugerah Golden Globe untuk Filem Animasi Terbaik
PenghargaanFilem Animasi Terbaik
LokasiAmerika Syarikat
NegaraAmerika Syarikat
Disampaikan olehHollywood Foreign Press Association
Anugerah pertama2006 (untuk Cars)
Kini dipegang olehMissing Link (2019)
Laman web rasmiwww.goldenglobes.com

Kelayakan sunting

Filem berbahasa Inggeris boleh dicalonkan dalam satu kategori sahaja. Oleh itu, filem yang dicalonkan dalam kategori ini tidak layak untuk dicalonkan untuk Anugerah Golden Globe untuk Filem Terbaik – Muzikal atau Komedi, Filem Terbaik - Drama sekiranya dialog utama mereka ialah dalam bahasa Inggeris. Walau bagaimanapun, filem yang dicalonkan untuk Filem Bahasa Asing Terbaik layak untuk Cereka Animasi Terbaik; satu-satunya anugerah filem Golden Globe yang mereka tidak layak adalah dua anugerah Filem Terbaik.[3] Ini menimbulkan banyak kekeliruan yang menyebabkan banyak pihak mempercayai filem animasi disertakan dalam kategori Filem Terbaik, khususnya Filem Terbaik – Muzikal atau Komedi di mana filem animasi telah dimenangi dan/atau dicalonkan sebelumnya,[4] tetapi pada hakikatnya ia hanyalah tidak layak dicalonkan.

Rujukan sunting

  1. ^ Ball, Ryan (2006-01-30). "Golden Globes in Toon for '07". Animation Magazine. Dicapai pada 2006-06-13.
  2. ^ 'Cars' Lapped the Competition in 2006 and won a Golden Globe|Hollywood Reporter
  3. ^ "70th Golden Globe Awards Consideration: Best Foreign Language Film – Submission" (PDF). Hollywood Foreign Press Association. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada January 17, 2013. Dicapai pada February 12, 2013. Films that qualify for the best foreign language film award also qualify for Golden Globe awards in all other categories except best motion picture drama and best motion picture musical or comedy which are for English-language films exclusively.
  4. ^ Oscars 1992: How 'Beauty and the Beast' changed animation|EW.com