Dalam mitos Mesir, Anuket (juga dieja Anqet, dan dalam Greek, Anukis) pada asalnya merupakan personifikasi dan dewi sungai Nil, di kawasan seperti Elephantine, pada permulaan laluan sungai Nil melalui Mesir, dan wilayah berhampiran di Nubia.

Anuket
Alt
Dewi Anuket, digambarkan sebagai wanita dengan sanggul kepala tinggi, berjambul
Dewi sungai
Nama dalam hieroglif
a
n
q
t
B1
Pusat kultus utamaElephantine, Seheil

Dewi Anuket' atau Anukis merupakan dewi air kuno yang disembah bertiga bersama saudara perempuannya Dewi Satis dan bapanya Dewa Khnum. Dia disembah sebelum zaman firaun tetapi dilupakan. Selepas kemarau yang panjang, firaun Dinasti ke Tiga menghantar orang bangsawannya mudik sungai Nil sehingga dia berjumpa titik kemunculan sungai Nil, di mana Anuket memerintah bersama Satis dan Sothis. Firaun menubuhkan sistem paderi bagi menghormati Anuket, dan kemarau tamat. Dia penaung bagi cataract pertama sungai Nil.

Nama Anuket bererti "merangkumi" yang mungkin merujuk pada dua ulu sungai Nil, yang dibayangkan sebagai tangannya. Dia merupakan dewi banjir tahunan Nil dan dengan itu dikaitkan dengan kesuburan.

Pesta Anuket tidak berubah kerana banjir Nil bergantung pada cuaca dan hujan. Biasanya memakan ikan adalah dilarang, kerana seekor ikan telah memakan phalus Dewa Osiris, tetapi semasa kenduri Anuket, memakan ikan dibenarkan (Ellis; Muller)

Peradapan Mesir telah wujud lebih 3,000 tahun dan perkembangan ugama di Mesir kuno telah membantu mewujudkan banyak dewa dewi yang disembah bagi pelbagai sebab, dan pelbagai upacara keugamaan yang telah diamalkan pada masa tersebut.

Rujukan sunting

  • Encyclopedia of Goddesses and Heroines By PATRICIA MONAGHAN
  • Encyclopedia of Ancient Egypt, Revised Edition, 2002, 1991 Margaret R. Bunson, Facts On File, ISBN 0-8160-4563-1 (kulit keras)