Archduke (wanita: Archduchess; Jerman: Erzherzog, bentuk feminin: Erzherzogin) adalah gelaran yang dipegang dari 1358 oleh pemerintah Habsburg, Archduchy Austria, dan kemudian oleh semua ahli-ahli kanan dinasti itu. Ia menandakan pangkat dalam bekas Empayar Rom Suci (962–1806), yang berada di bawah Maharaja dan Raja dan di atas (boleh dipertikaikan) Grand Duke, Duke dan Putera.[1]

Topi archducal, mahkota kecil Archduke

Wilayah yang diperintah oleh Archduke atau Archduchess adalah dipanggil Archduchy. Semua Archduchy tidak lagi wujud dalam tahun 1918.

Terminologi sunting

Perkataan Bahasa Inggeris pertama yang dicatatkan pada 1530, berasal daripada Perancis Pertengahan, melalui Lama, Perancis archeduc, daripada Latin Merovingian archidux, daripada Yunani arch(i)-, ἀρχι- yang bermaksud "pihak berkuasa" atau "utama" (lihat arch-) dan dux "duke" (bermaksud "pemimpin")

"Archduke" (Jerman: Erzherzog; Belanda: Aartshertog) adalah gelaran yang berbeza daripada "Grand Duke" (Perancis: Grand-Duc; Luxembourg: Groussherzog; Jerman: Großherzog), gelaran diraja tersebut dipegang oleh pemerintah negara-negara Eropah yang lain (misalnya, Luxembourg).

Sejarah sunting

Dakwaan pertama yang diketahui kepada gelaran Archduke adalah oleh pemerintah Austrasia (s. 750), salah satu kerajaan Merovingian (Frankish) yang disebabkan oleh penggantian yang rumit di antara keluarga Clovis, yang secara kasar terdiri daripada Jerman, Switzerland dan Negeri-Negeri Pamah.

Dalam Empayar Carolingian, gelaran Archduke itu tidak dianugerahkan sebagai pangkat bangsawan, tetapi sebagai gelaran kehormat unik kepada Duke dari Lotharingia (yang memegang wilayah yang jauh lebih besar daripada Duchy Lorraine pasca-zaman pertengahan). (Arch)Duchy Lotharingian boleh dilihat sebagai pengganti kepada bekas Kerajaan Carolingian di Lotharingia, kerajaan yang lebih kurang sama dengan Francia Barat (moden Perancis) di bahagian bawah dinasti waris awal Charlemagne. Lotharingia akhirnya diserap oleh Francia Timur (Jerman Besar), menjadi sebahagian daripada Empayar Rom Suci dan bukannya Kerajaan bebas sepenuhnya.

 
Patung Archduke Leopold Wilhelm dari Austria

Selepas perpecahan (Arch)Duchy Lotharingia pada 959 kepada duchy Hulu Lotharingia di selatan (Jerman: Oberlothringen, yang merangkumi Lorraine) moden dan Hilir Lotharingia di utara (Jerman: Niederlothringen, ibu kota: Cologne di sungai Rhine), gelaran Archduke itu hilang secara rasmi selama hampir 400 tahun. Pemecahan lanjut kedua-dua wilayah kemudian mencipta dua duchy "berikutnya" di Negeri-Negeri Pamah, Brabant (kebanyakannya di Belgium moden hari ini) dan Geldre (kini di Belanda, memberikan namanya kepada wilayah Gelderland). Kedua-duanya mendakwa status archduke tetapi tidak pernah diiktiraf secara rasmi oleh Maharaja Rom Suci.

Archduke dari Austria, satu-satunya gelaran archduke muncul semula, dicipta di Privilegium Maius pada abad ke-14 oleh Duke Rudolf IV dari Austria. Pada asalnya, ia bertujuan untuk menekankan keutamaan yang dituntut (maka wujudnya "Arch-") terhadap Duchy Austria, dalam usaha untuk meletakkan Habsburg di tahap yang sama dengan Putera-Pemilih Empayar Rom Suci, apabila Austria telah diabaikan apabila Golden Bull 1356 menetapkan kebesaran kepada empat sekular berpangkat tertinggi Putera Imperial dan tiga Biskop Besar. Maharaja Rom Suci Charles IV enggan mengiktiraf gelaran itu, sepertimana semua orang dinasti pemerintah lain negara anggota Empayar. Tetapi Duke Ernest the Iron dan keturunannya secara bersendirian menyandang gelaran Archduke.

Gelar archduke telah diiktiraf secara rasmi pada tahun 1453 oleh Maharaja Frederick III, apabila keluarga Habsburg telah mengukuhkan cengkaman mereka ke atas takhta Maharaja Rom Suci de jure yang dipilih, menjadikannya pewarisan keturunan secara de facto.[2] Walaupun pengizinan imperial terhadap gelaran itu, yang menunjukkan Maharaja Rom Suci dari dinasti Habsburg sebagai penentu ke atas tuntutan gelaran dinasti Habsburg, banyak dinasti yang memerintah negara-negara yang membentuk Empayar enggan mengiktiraf gelaran "Archduke". Ladislaus the Posthumous, Duke dari Austria, yang meninggal dunia pada 1457, tidak pernah dalam hidupnya medapat kebenaran empayar untuk menggunakannya, dan sewajarnya, tiada sesiapa sama ada dia mahupun sesiapa sahaja dalam salasilah dinasti beliau untuk menggunakan gelaran itu. Maharaja Frederick III sendiri hanya menggunakan gelaran "Duke dari Austria", tidak pernah Archduke, sehingga kematiannya pada tahun 1493. Gelaran ini pertama kali diberikan kepada adik Frederick yang lebih muda, Albert VI dari Austria (d. 1463), yang menggunakannya sekurang-kurangnya dari 1458.

Pada 1477, Frederick III juga memberi gelaran Archduke sepupu pertamanya, Sigismund dari Austria, pemerintah Further Austria (Jerman: Vorderösterreich). anak lelaki dan waris Frederick, bakal Maharaja Maximilian I, mula menggunakan gelaran itu, tetapi hanya selepas kematian isterinya Mary dari Burgundy (d. 1482), kerana Archduke tidak pernah muncul dalam dokumen yang dikeluarkan bersama oleh Maximilian dan Mary sebagai pemerintah di Negeri-Negeri Pamah (mana Maximilian masih bergelar "Duke dari Austria"). Gelaran mula muncul pertama kali dalam dokumen yang dikeluarkan di bawah pemerintahan bersama Maximilian dan anaknya Philip di Negeri-Negeri Pamah.

Archduke pada mulanya dipegang oleh ahli dynasti yang memerintah wilayah Habsburg—iaitu, hanya oleh lelaki dan pasangan mereka, appanage biasanya diedarkan kepada kadet. tetapi archdukes "junior" ini tidak dengan itu menjadi pemerintah kedaulatan secara keturunan, kerana semua wilayah kekal terletak hak pada mahkota Austria. Kadang-kadang kawasan yang mungkin digabungkan dengan mandat Gabenor yang berasingan diperintah oleh kadet archduke.

Lambang kebesaran sunting

Lambang kebesaran Archduke Austria Hilir dan Hulu adalah topi archducal, mahkota kecil yang disimpan di Biara Klosterneuburg.

Lihat juga sunting

Rujukan dan catatan sunting

  1. ^ Meyers Taschenlexikon Geschichte 1982, vol 1, p22 & vol 2 pp106 & 319
  2. ^ Genealogisches Hanbduch des Adels, Furstliche Hauser Band XIV. Limburg ad der Lahn, Germany: C. A. Starke Verlag. 1991. m/s. 91–93. ISBN 3-7980-0700-4.