Arial yang kadang-kadang dipasarkan atau dipaparkan dalam perisian sebagai Arial MT, adalah jenis huruf yang serba realis sans-serif dan set fon komputer. Rupa huruf dari keluarga Arial disatukan dengan semua versi Microsoft Windows, beberapa aplikasi perisian Microsoft lain,[1] Apple MacOS[2] dan pelbagai jenis pencetak komputer PostScript 3.[3] Rupa huruf tersebut itu direka pada tahun 1982, oleh Robin Nicholas dan Patricia Saunders, untuk Typotype Monotype. Ia telah dibuat secara metrik sama dengan Helvetica jenis typeface yang popular, dengan semua lebar aksara sama, supaya dokumen yang direka di Helvetica dapat dipaparkan dan dicetak dengan betul tanpa perlu membayar lesen Helvetica.

Arial
Umum
JenisModern Lineal Neo-grotesque, typeface family Sunting ini di Wikidata
SistemAbjad Rumi, aksara Arab Sunting ini di Wikidata
Pengelasan Thibaudeau
Antique typeface genre Sunting ini di Wikidata
Serasi secara metrik dengan
Helvetica Sunting ini di Wikidata
Sejarah
FaundriMonotype Sunting ini di Wikidata
PenciptaRobin Nicholas, Patricia Saunders Sunting ini di Wikidata
Tarikh dikeluarkan
1982 Sunting ini di Wikidata
LesenLesen hak milik Sunting ini di Wikidata
Sampel
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

== Kepelbagaian keluarga rupa huruf Arial ==

  • Arial terdiri daripada banyak gaya: Biasa, Italic, Medium, Medium Italic, Bold, Bold Italic, Hitam, Black Italic, Bold Extra, Bold Italic, Bold Italic, Sekeliling Bold Italic, Kental, Cahaya Ringan, Bold Kental, dan Extra Bold Condensed.
  • Keluarga jenis Arial yang diperluas termasuk lebih banyak gaya: Bulat (Cahaya, Biasa, Bold, Extra Bold); Monospaced (Biasa, Oblique, Bold, Bold Oblique). Kebanyakannya telah dikeluarkan dalam pelbagai konfigurasi font dengan darjah sokongan bahasa yang berlainan.
  • Fon Arial yang paling banyak digunakan dan dibundel ialah Arial Regular, Italic, Bold, dan Bold Italic; gaya yang sama Arial Narrow; dan Arial Black. Baru-baru ini, Arial Rounded juga telah banyak dibundel. Di Office 2007, Arial telah digantikan oleh Calibri sebagai typeface lalai dalam PowerPoint, Excel, Outlook, dan WordPad.

Rujukan sunting

  1. ^ Microsoft Corporation. "Arial - Products that supply this font". Dicapai pada 2010-01-31.
  2. ^ Apple Inc. "Mac OS X 10.5: Fonts list". Dicapai pada 2010-01-31.
  3. ^ "Adobe PostScript 3 fonts" (PDF). Dicapai pada 2011-05-04.

Pautan luar sunting