Arka Cerita adalah pemanjangan atau penyambungan jalan cerita dalam sesuatu episod atau bab media penceritaan seperti televisyen, buku komik, komik jalur, permainan papan, permainan video, dan dalam sesetengah kes, filem. Pada program televisyen, contohnya, penceritaannya akan membuka lebih banyak episod. Dalam siaran televisyen, penggunaan arka cerita telah biasa digunakan dalam drama berbanding komedi, lebih-lebih lagi dalam komedi stambul. Webkomik (komik internet) adalah paling sesuai menggunakan arka cerita berbanding komik suratkhabar, kerana kebanyakan komik web mempunyai arkib dalam talian yang boleh dibaca oleh pembaca baru untuk memahami apa yang sedang berlaku. Walaupun arka cerita telah wujud selama beberapa dekad, istilah "arka cerita" dicipta pada tahun 1988 berhubung dengan siri televisyen Wiseguy,[1] dan telah diadaptasi penggunaan definisi ini dalam siri lain dengan cepat.

Struktur dramatik dan tujuannya sunting

Tujuan arka cerita adalah untuk menggerakkan watak atau sesuatu situasi dari satu keadaan ke keadaan lain, dalam erti kata lain, untuk melaksanakan perubahan. Perubahan atau transformasi ini sering mengambil bentuk kejatuhan yang tragis atau sebaliknya. Salah satu bentuk yang biasa di mana pembalikan ini didapati apabila salah satu watak berubah dari keadaan lemah kepada kekuatan. Contohnya, seorang perempuan miskin pergi mengembara dan akhirnya mencipta kekayaannya dengan sendiri, atau lelaki yang kesunyian akhirnya berkahwin.

Satu lagi bentuk penceritaan yang menawarkan perubahan atau transformasi watak adalah "pengembaraan wira," seperti yang diterangkan dalam teori mitos Joseph Campbell dalam karyanya, The Hero with a Thousand Faces. Perjalanan Penulis Christopher Vogler: Struktur mitos untuk Penulis butiran teori yang sama khusus untuk penceritaan barat.

Arka cerita dalam drama kontemporari sering mengikuti corak membawa watak ke tahap yang rendah, menghapuskan struktur watak yang berkaitan, kemudian memaksa ciri-ciri untuk mencari kekuatan baru tanpa struktur tersebut.

Arka cerita dalam televisyen sunting

Arka cerita di televisyen telah wujud selama beberapa dekad, dan adalah biasa di banyak negara di mana jalan cerita pelbagai episod adalah normal (contohnya Doctor Who di UK), begitu juga dengan beberapa siri anime

Penggunaan arka cerita dalam manga dan anime sunting

Neon Genesis Evangelion sebagai contoh, adalah arka cerita tunggal yang berlanjutan sebanyak 26 episod. Lain-lain anime lagi mempunyai pelbagai arka cerita, contohnya Bleach, Higurashi no Naku Koro ni, One Piece, dan Fairy Tail. Anime Dragon Ball Z diadaptasi dari pelbagai arka cerita dalam manga Dragon Ball, masing-masing dengan antagonis hebat yang tersendiri, bersama-sama dengan arka cerita asal yang dicipta untuk siri TV.

Manga dan anime biasanya contoh yang baik berasaskan arka cerita, ada fakta menyatakan bahawa siri yang paling pendek daripada 26 bab adalah arka tunggal yang merangkumi kesemua bab. Hal ini menyebabkan kesusahan kepada sindiket penyiaran, kerana episod ditonton secara berasingan sering berakhir dengan penonton keliru melainkan jika menonton bersama-sama dengan siri secara keseluruhannya. Siri 30 bab atau lebih biasanya mempunyai pelbagai arka.

Perbezaan arka cerita dengan plot sunting

Ramai yang menganggap "arka cerita" adalah sama dengan plot. Sebenarnya definisi ini jauh berbeza. Jika kita lihat kepada definisi plot, plot merupakan penceritaan dari babak pengenalan, pekembangan, klimaks, kejatuhan dan seterusnya penutup. Definisi arka cerita pula, pemanjangan kepada cerita. Sebagai contoh, jika plot itu sudah di bahagian penutup, penulis/pereka akan mencipta plot baru bagi memanjangkan lagi episod tersebut.

Rujukan sunting

  1. ^ Boulware, Hugh (September 18, 1988). "Hollywood Not Ken Wahl's Kind Of Town". Chicago Tribune.