Arrondissement di Perancis

Templat:Administrative divisions of France

Sebuah arrondissement (Sebutan bahasa Perancis: [aʁɔ̃dismɑ̃])[1] ialah tahap pembahagian pentadbiran di Perancis.

Setakat 2016, 101 buah jabatan Perancis telah dibahagikan menjadi 334 buah arrondissement (termasuk 12 buah di seberang lautan).[2]

Ibu negara arrondissement dipanggil subwilayah. Apabila arrondissement yang mengandungi wilayah (ibu negara) jabatan, wilayah yang merupakan ibu negara arrondissement, yang bertindak sebagai kedua-dua wilayah dan sebagai sebuah subwilayah.

Arrondissement kemudiannya dibahagikan menjadi kanton dan komun.

Istilah arrondissement boleh diterjemah secara kasar dalam bahasa Melayu sebagai daerah.[3] Definisi yang lebih tepat secara etimologi, tetapi kurang kiasannya, ialah kepungan, daripada bahasa Perancis arrondir, mengepung.[4] Kerana tidak ada satu terjemahan secukupnya menyampaikan erti berlapis dengan perkataan (PRPM juga tiada rujukan sedemikian), istilah Perancis biasanya digunakan dalam penulisan bahasa Inggeris. Oleh itu, perkara ini masih dalam perbincangan untuk penggunaan arrondissement dalam penulisan Bahasa Melayu (tangkapan skrin perbincangan).

Peranan dan pentadbiran sunting

Pentadbiran arrondissement diberikan kepada subwilayah (Perancis: sous-préfet) yang membantu pengawas jabatan (préfet).

Tidak seperti kawasan Perancis, jabatan dan komun, arrondissement tidak mempunyai status entiti undang-undang dalam undang-undang awam. Di samping itu, tidak seperti bahagian pentadbiran yang lain, arrondissement tidak dikendalikan oleh pegawai yang dipilih, tetapi dengan lantikan politik, pegawai-pegawai yang dilantik oleh Presiden Perancis.

Sejarah sunting

Konsep arrondissements dicadangkan beberapa kali sebagai pembaharuan pentadbiran semasa Ancien Régime, terutamanya oleh intendant daripada généralité bagi Brittany, Caze de La Bove, dalam Mémoire concernant les subdélégués de l'intendance de Bretagne oleh beliau pada tahun 1775.

Arrondissement diciptakan selepas Revolusi Perancis oleh Loi du 28 pluviôse pada tahun VIII Kalendar Republikan (17 Februari 1800) bagi mengantikan "daerah". Dalam tempoh tertentu dalam sejarah Perancis, mereka telah memainkan peranan dalam pilihan raya perundangan, terutamanya semasa Republik Ketiga. Pada tahun 1926, 106 buah arrondissement itu telah dihalang oleh kerajaan.[5][6] Walaupun ia mendakwa ia adalah untuk mencapai penjimatan fiskal, beberapa penganalisis politik menganggap keputusannya suatu manipulasi pilihan raya. Sebahagian daripada arrondissement yang ditindas telah dipulihkan pada tahun 1942.

Statistik sunting

Kebanyakan jabatan hanya mempunyai tiga atau empat arrondissement. Jabatan Paris dan daripada Wilayah Belfort hanya mempunyai satu, manakala jabatan Pas-de-Calais mempunyai tujuh. Mayotte pula tiada arrondissement.

Rujukan sunting

  1. ^ "Circonscriptions administratives au 1er janvier 2015 : comparaisons départementales" [Administrative constituencies of 1 January 2015: departmental comparisons] (dalam bahasa Perancis). INSEE. Dicapai pada 5 Julai 2015. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  2. ^ Téléchargement - Année 2016: Liste des arrondissements
  3. ^ André de Laubadère, Jean-Claude Vénézia, Yves Gaudemet, Traité de droit administratif, 12th edition, LGDJ, 1992, vol. 1, nr 168-169
  4. ^ [1]
  5. ^ Nicolas Verdier, La réforme des arrondissements de 1926 : un choix d'intervention entre espace et territoire, online
  6. ^ List of the arrondissements suppressed in 1926

Lihat juga sunting

Templat:Articles on third-level administrative divisions of countries