Kuroshio (Jepun: 黒潮, Hepburn: , "くろしお", [kɯɾoɕio] "Pasang Surut Hitam", "Arus Jepun") ialah arus lautan yang mengalir utara di sebelah barat Utara Lautan Pasifik. Ia serupa dengan Arus Gulf di Atlantik Utara dan merupakan sebahagian daripada gir samudera Pasifik Utara. Seperti Arus Gulf, ia adalah arus sempadan barat yang kuat.

Arus Kuroshio adalah bahagian barat putaran arah jam gir samudra Pasifik Utara
Arus lautan yang mengelilingi kepulauan Jepun: 1. Kuroshio 2. Lanjutan Kuroshio 3. Lawanan Kuroshio 4. Arus Tsushima 5. Arus Tsugaru 6. Arus Sōya 7. Oyashio 8. Arus Liman

Ciri-ciri fizikal sunting

Ia bermula dari pantai timur Luzon, Filipina, Taiwan dan mengalir ke timur laut melintasi Jepun, di mana ia bergabung dengan hanyut timur Arus Pasifik Utara. Ia sama dengan Arus Gulf di Lautan Atlantik, mengangkut air tropika yang hangat, menghala utara ke arah wilayah kutub. Ia kadang kala dikenali sebagai Arus Hitam - terjemahan bahasa Inggeris kuroshio dan kiasan kepada biru airnya yang mendalam — dan juga sebagai "Arus Jepun" (Jepun: 日本海流, Hepburn: Nihon Kairyū).

Laluan Kuroshio di selatan Jepun dilaporkan setiap hari.[1] Arus kaitannya ialah Arus Pasifik Utara di utara, Arus California di timur, dan Arus Khatulistiwa Utara di selatan. Air panas Arus Kuroshio mengekalkan terumbu karang Jepun, terumbu karang yang paling utara di dunia. Cabang ke Laut Jepun dipanggil Arus Tsushima (Jepun: 対馬海流, Hepburn: Tsushima Kairyū).

Rujukan sunting

  1. ^ Japan Coast Guard. "Quick Bulletin of Ocean Conditions".